![]() |
Dure huizen zijn ideale geldmachines.
Ondanks alle berichten blijkt toch dat vastgoed misschien wel één van de betere beleggingen blijft. Zelfs op lening.
Verandering in de prijs �* Gemiddelde prijs 12% T4 - 2012 T2 - 2013 186.194€ 209.192€ 12% stijging op niet eens 6 maand tijd? Met dat cijfer heb je op de volgende 6 maand circa 25000 te verdienen op bovenstaand bedrag. En dat in ongewijzigde staat. Wie wat kan werken, kan de winst bijna verdubbelen. Leningen worden ook snel gegeven, wie wat eigen inbreng kan versieren (desnoods met een andere lening) Er is bijna geen risico. En dat wetende, worden de huizen gewoonweg te snel en te duur voor de werkende bevolking. Want dat zelf corrigerende markt gegeven, dat is tot dusver broodje aap. Er zit nog veel te veel speling in de markt. Binnen 10 jaar is een huurprijs onbetaalbaar aan de evolutie van de lonen vergeleken met de evolutie van de prijzen huizen in de verkoop. Er is geen enkel loon 12% gestegen de laatste 6 maand. Tenzij misschien bij voetballers of zo? |
@Mambo
Huizenprijzen verschillen regionaal, maar ze worden bepaald door vraag en aanbod. Als ze te hoog zijn dan dalen ze, als ze te laag zijn dan stijgen ze. Hetzelfde met de huren. In mijn regio (NL) is de daling de afgelopen 6 jaar > 20%. Heb gisteren toevallig en eindelijk een mooi appartement gekocht ca 30% onder de laatste piekprijs en nog ver onder de waarde volgens de laatste belastingaanslag WOZ. Verwacht de komende 10 jaar geen winst te maken. Die winst is ook maar betrekkelijk als men zelf een ander huis moet kopen. |
Citaat:
|
@Mambo
Hangt er vanaf wanneer je gekocht hebt. Als je 25 jaar geleden hebt gekocht kan je het dubbele bedrag verwachten. Maar alleen als er is geïnvesteerd in o.a. dubbele beglazing. Als je de geldontwaarding incalculeert dan valt de winst toch tegen. En als je een hypotheek hebt (gehad) dan is er zoveel rente betaald dat je er dik op moet toeleggen. Wat betreft de huren, er staan in veel regio's gemeubileerde huurwoningen in de duurdere sector te huur. |
Citaat:
Verandering in de prijs �* Gemiddelde prijs 151% (+151% dus) T1 - 2000 T2 - 2013 83.195€ 209.192€ Er is geen enkel moment in geen enkel kwartaal dat de waarde minder was dan het vorig kwartaal. Kwartalen geven wel telkens andere cijfers natuurlijk, maar steeds in plus. Van het laatste kwartaal 2013 naar het prille begin van het tweede kwartaal 2014 (nu dus) zijn ze allen gemiddeld 12% reeds gestegen opnieuw. Dat is maximum nu in de afgelopen 6 maand, maar uitgaande van eind laatste kwartaal en begin tweede kwartaal ...3 maand! Dat is een nationale statistiek bijgehouden aan de hand van de gedane verkopen. |
Citaat:
Bijna niks zelfs. Je vind geen betere investeringen om op korte termijn met quasi zekerheid winst te maken dan dit. Ook kan je op die manier veel meer investeren en winst maken dan op welke manier dan ook, want op alle andere manieren moet je eigen middelen gebruiken. |
Citaat:
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/por...eurostat/home/ Wat denk je dan dat de vraag zal doen en de prijzen zullen doen ? |
Citaat:
Absoluut zelfs. Als het de afgelopen 6 maand alweer naar 12% gesprongen is, en de volgende 6 maand bv slechts 6% stijgt. Is het dan gezakt of gestegen? Men spreekt van een inzakking van de prijs maar dat plaatje klopt niet. Kijk er de grafiek op na, het is ononderbroken een stijgend geheel met ups en downs maar nooit onder de prijs van aankoop. Uiteraard moet je geen huis kopen voor 1 milj als die er maar 500 waard is hé. Enig inzicht telt ook mee. |
Citaat:
Het aantal gedwongen huizenverkopen blijft stijgen. In de eerste drie maanden van dit jaar deden 1272 huiseigenaren een beroep op de Nationale Hypotheekgarantie (NHG) omdat ze hun huis met verlies moesten verkopen en daardoor met een restschuld bleven zitten. Vergeleken met het gemiddelde voor heel 2013 is dat een stijging met 13 procent.http://nos.nl/artikel/631372-meer-hu...-verkocht.html |
... waaraan ik nog kan toevoegen, dat momenteel van bijna 1 miljoen hypotheekhouders de hypotheekschuld groter is dan de woningwaarde. In die gevallen vragen de banken bij verlenging van de hypotheek een hogere hypotheekrente, vanwege het grote risico. En voorts ...
In de cijfers is het aantal gevallen met restschuld na een gedwongen verkoop van een woning met Nationale Hypotheek Garantie niet meegerekend. De gemiddelde hoogte van de restschuld was 60.000 euro. |
Ik kan uit goede bron vertellen dat er momenteel veel huizen opgekocht worden in nederland door vlaamse investeerders. Alsook hier is de jacht weer open.
|
Het zijn bijna zonder uitzondering allen huizen met werk aan. De jeugd koopt dat niet graag, investeerders wel. Ze verdubbelen op die manier bijna hun winst.
|
Citaat:
|
Citaat:
En als men er de nationale grafiek naast legt en toch nog wil ontkennen wat er staat is men veel beter op de hoogte natuurlijk. Het zij dan maar zo. |
Citaat:
|
hier in de regio zijn de huizen nog altijd goedkoper dan 5 jaar geleden.
is in Limburg de bouwgrond zit ongeveer op hetzelfde niveau |
er valt nog steeds veel geld te verdienen aan immo, maar niet met alles of overal (is dat trouwens ooit anders geweest?)
Van de nieuwbouwappartementen of sleutel op de deurwoningen zou ik wegblijven. Wel interessant zijn openbare verkopen en huisen met werk aan. Mijn eerste huis dat ik had, daar was er zeer veel werk aan (elektriciteit, badkamer, isoleren, keuken etc etc) maar , na aftrek van de kosten, wel verkocht met 30% winst. Het huis waar ik nu in woon, heeft ook nog wat werk, maar ik denk er toch ook zo'n 20% winst op te kunnen draaien indien ik zou willen verkopen. Misschien meer. Vooral in openbare verkopen kan je af en toe een grote slag slaan: onlangs was ik wat te laat, maar had ik een appartement gezien aan de kust, bijna afgewerkt, dat op een prijs stond waar er volgens mij +- 90% winst op te pakken was. Feit is dat bij openbare verkopen, je uw financiele status wel op orde moet hebben: immers krijg je weinig tijd om de kosten te betalen en moet je na x aantal dagen wel rond zijn met de financiering. Maar ik blijf erbij: op sommige vlakken is er écht nog veel marge om zaken te doen. |
Citaat:
En voor de rest is het goed rekenwerk en vergelijken met de prijzen in de omgeving van vergelijkbare panden. En een beetje financiële armslag hebben, echter zo ruim hoeft het budget niet te zijn. |
Citaat:
Woning van de jaren 30, steense muur. Oppervlakte woning 120 m2 bewoonbare oppervlakte, grond 250 m². Herbouwwaarde (nieuwwaarde) woning : 100 m² X € 1350/m² = 135.000,00 grondwaarde : 250 X 150 €:m² (in deze omgeving) = € 37500 totale waarde nieuw : € 172500 Werkelijke waarde indien in perfecte staat : 0,85 X 172500 = € 146200 herstelkosten indien zelf uitvoeren : € 70.000,00 (laag ingeschat !!) Restwaarde woning : € 76.200 Verkocht voor : € 110.000,00 Maandelijkse huur : maximaal € 600 Maandelijkse aflossing indien je de woning koopt aan 110 en ook de herstellingen financiert : +- € 1150 Eigen opleg elke maand : € 552. Na 20 jaar € 132.480,00 En na 20 jaar mag je opnieuw renoveren. Tja Wat met : - risicopremie : verhuren is immers risico - verloren interest op het geld indien je die € 552 had gespaard ? - gaat de woning nog in waarde stijgen ? etc etc etc. De enige grote winnaar naar mijn mening is de bank. |
Citaat:
Ikzelf kijk enkel naar aankoop - (renovatie) - verkoop en dan moet ik winstmarges zien van +- 30%. Anders zou ik nooit in een pand investeren. Vandaar dat ik die immokantoren goed uitlach wanneer ze afkomen met hun nieuwbouwappartementen : "Rendement 5%! Beter dan een spaarboekje!" Jaja, maar wie zo'n bedrag kan investeren in een appartement, kan dat ook beleggen op de beurs of in iets anders. En dat is veel meer liquide en zal meer opbrengen dan die 5% (exclu de kosten die uw huurders nog gaan veroorzaken of het risico op niet-verhuren) Neenee, als ik in vastgoed investeer is het aankopen, eventueel renoveren, en verkopen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:47. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be