Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Albert Heijn op het matje geroepen bij Vlaamse premier vanwege te lage prijzen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=200392)

Turkse Nederlander 2 april 2014 20:02

Albert Heijn op het matje geroepen bij Vlaamse premier vanwege te lage prijzen

ANTWERPEN - Corné Mulders, de bestuursvoorzitter van de Belgische tak van Albert Heijn heeft donderdag een gesprek met Kris Peeters, de minister-president van Vlaanderen. De premier wil uitleg over het prijsbeleid van AH.

De Belgische supermarktwereld is in rep en roer. . Overal waar de Nederlandse supermarktketen zich vestigt dalen de prijzen flink. Peeters heeft vorige week al in Belgische media gezegd contact te willen hebben met AH over het prijsbeleid van de super. Daarop heeft AH hem benaderd, aldus de woordvoerder. Het informele gesprek tussen de twee moet twijfels over de werkwijze van AH bij Peeters wegnemen. Dat meldt Nieuws.nl op basis van een bericht van persbureau Novum. Tijdens het gesprek wil Albert Heijn 'misverstanden ophelderen en vragen over onze manier van werken beantwoorden', heeft een woordvoerder van Albert Heijn gezegd, na berichtgeving over de kwestie in Het Financieele Dagblad.

Flinke prijsdaling
Dat AH een stuk goedkoper is dan de Belgische concurrentie komt mede doordat het concern Nederlandse prijzen hanteert. De prijsslag die daardoor ontstaat noopt ook Belgische supermarkten in actie te komen. Delhaize topman Frans Muller zei om tafel te gaan met de leveranciers. Hij wil dezelfde inkoopvoorwaarden als AH.

Boeren vrezen inkomensverlies
Belgische boeren en telers maken zich eveneens zorgen. Door de komst van AH zakken ook de prijzen in Belgische supermarkten en zij vrezen daardoor inkomensverlies. AH is goedkoper door langlopende afspraken met telers en is niet afhankelijk van producten (dagprijzen) op de groenteveiling.

http://www.distrifood.nl/Buitenland/...mier-1493807W/

Dat is toch de omgekeerde wereld? Omdat de Belgische supermarkten prijsafspraken maken en omdat AH de concurrentie echt aangaat, wordt AH op het matje geroepen

Gipsy 2 april 2014 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander (Bericht 7083967)
ANTWERPEN - Corné Mulders, de bestuursvoorzitter van de Belgische tak van Albert Heijn heeft donderdag een gesprek met Kris Peeters, de minister-president van Vlaanderen. De premier wil uitleg over het prijsbeleid van AH.

De Belgische supermarktwereld is in rep en roer. . Overal waar de Nederlandse supermarktketen zich vestigt dalen de prijzen flink. Peeters heeft vorige week al in Belgische media gezegd contact te willen hebben met AH over het prijsbeleid van de super. Daarop heeft AH hem benaderd, aldus de woordvoerder. Het informele gesprek tussen de twee moet twijfels over de werkwijze van AH bij Peeters wegnemen. Dat meldt Nieuws.nl op basis van een bericht van persbureau Novum. Tijdens het gesprek wil Albert Heijn 'misverstanden ophelderen en vragen over onze manier van werken beantwoorden', heeft een woordvoerder van Albert Heijn gezegd, na berichtgeving over de kwestie in Het Financieele Dagblad.

Flinke prijsdaling
Dat AH een stuk goedkoper is dan de Belgische concurrentie komt mede doordat het concern Nederlandse prijzen hanteert. De prijsslag die daardoor ontstaat noopt ook Belgische supermarkten in actie te komen. Delhaize topman Frans Muller zei om tafel te gaan met de leveranciers. Hij wil dezelfde inkoopvoorwaarden als AH.

Boeren vrezen inkomensverlies
Belgische boeren en telers maken zich eveneens zorgen. Door de komst van AH zakken ook de prijzen in Belgische supermarkten en zij vrezen daardoor inkomensverlies. AH is goedkoper door langlopende afspraken met telers en is niet afhankelijk van producten (dagprijzen) op de groenteveiling.

http://www.distrifood.nl/Buitenland/...mier-1493807W/

Dat is toch de omgekeerde wereld? Omdat de Belgische supermarkten prijsafspraken maken en omdat AH de concurrentie echt aangaat, wordt AH op het matje geroepen

De leveranciers gaan natuurlijk opdraaien want de distributie ketens willen absoluut hun marge behouden. Die leveranciers gaan dan snoeien in hun personeel en of delocaliseren (zoals ik verplicht was te doen). En dan gaan dezelfde koopjesjagers janken en afgeven op de stoute bedrijven.

Jan van den Berghe 2 april 2014 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander (Bericht 7083967)

De Belgische supermarkten worden dus zenuwachtig. Heel goed.

cookie monster 2 april 2014 20:40

Ik koop waar ik het goedkoopste kan kopen , op voorwaarde dat het wel goed is !!
En ja , ik koop zowel in B , als NL :)

Gipsy 2 april 2014 20:49

Dan moet u ook accepteren dat leveranciers van distributie ketens onder prijsdruk delocaliseren.

Verstaat iemand mijn punt op dit forum want het is gemakkelijk mij als Voka lul of "bol het maar af" uit te schelden. Als je onder prijsdruk van distributie ketens geen andere keuze hebt om te overleven dan te delocaliseren om tenminste nog de logistiek, marketing en administratie in België te redden. Dezelfde koopjesjagers eisen ook dat de leveranciers met verlies ten onder gaan.

Heeft iemand mijn punt of praat ik hier tegen koeien?

cookie monster 2 april 2014 20:53

Kwaliteit is belangrijk , maar ik weet wel waar ik wat moet kopen :)
Dus ze dat ze met de prijzen spelen , ze doen maar !!
Als hier in België alles de lucht in gaat , koop ik voortaan in NL !!

Jan van den Berghe 2 april 2014 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 7084032)
Dan moet u ook accepteren dat leveranciers van distributie ketens onder prijsdruk delocaliseren.

Veel consumenten liggen daar helemaal niet wakker van. Anders kochten we bijvoorbeeld allemaal speelgoed van het Duitse Haba en niet van allerlei Chinese producenten.

Jan van den Berghe 2 april 2014 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door S.W.T.P. (Bericht 7084039)
Jij moet geen verplaatsingskosten betalen?

Soms loont dat nog de moeite. Wij kopen al vele jaren luiers in Nederland. Door het grote prijsverschil loont de verplaatsing echt wel de moeite.

bembem 2 april 2014 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door S.W.T.P. (Bericht 7084039)
Jij moet geen verplaatsingskosten betalen?

nee, cookie woont dicht bij de grens :-)

cookie monster 2 april 2014 21:01

Ik kan met het Openbaar Vervoer zo naar NL ,
vanwege mijn mindervaliditeit heb ik zo'n gratiskaart:
http://int.benerail.com/UserFiles/Im...nkaar%20vz.jpg
+ begeleiderskaart !!
Die krijg je enkel wanneer je daarvoor in aanmerking komt & gekeurd !!
Ik heb dus iemand die telkens meegaat & tegelijkertijd ook kan winkelen ,
soms rijden we met de auto , ik betaal dan de naft :)

Jan van den Berghe 2 april 2014 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door S.W.T.P. (Bericht 7084047)
Met uw fiets?

Al eens gedaan. Meestal echter maken we er een uitstapje van met heel het gezin. Met de auto dan.

bembem 2 april 2014 21:01

Ik ben blij dat er een Albert Heijn nu in Antwerpen is :-) .. Vroeger ging ik dan op zondag mee met mijn zus naar Putte Kapellen om daar naar de AH te gaan lol

een c1000 mag er hier ook best komen :thumbsup:

bembem 2 april 2014 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door S.W.T.P. (Bericht 7084053)
Zoeken ze geen personeel bij A.H.?

toevallig niet nee :-P

Gipsy 2 april 2014 21:04

Verstaat iemand mijn punt op dit forum want het is gemakkelijk mij als Voka lul of "bol het maar af" uit te schelden. Als je onder prijsdruk van distributie ketens geen andere keuze hebt om te overleven dan te delocaliseren om tenminste nog de logistiek, marketing en administratie in België te redden. Dezelfde koopjesjagers eisen ook dat de leveranciers met verlies ten onder gaan.

Heeft iemand mijn punt of praat ik hier tegen koeien?

bembem 2 april 2014 21:06

Gipsy, wees gerust ik heb je punt .. lol, idem voor ALdi, Lidl enz. hé ;-)

Jan van den Berghe 2 april 2014 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 7084060)

En u denkt dat de doorsnee consument daarvan wakker ligt? Kijk maar naar het speelgoed: het grootste deel komt uit China.

Jan van den Berghe 2 april 2014 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 7084060)
Dezelfde koopjesjagers eisen ook dat de leveranciers met verlies ten onder gaan.

Is er al ooit één leverancier ten onder gegaan omdat hij leverde aan de Aldi?

Gipsy 2 april 2014 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 7084066)
Gipsy, wees gerust ik heb je punt .. lol, idem voor ALdi, Lidl enz. hé ;-)

Ik hoop het want het was met pijn in het hart dat ik in 1977 op het vliegtuig naar Azië ben gestapt om mijn know how door te geven. En het is een zwarte bladzijde voor mij dat ik al die goede mensen hier in België heb moeten ontslaan. Om dan een Voka lul of bol het maar af moeten bestempelt te worden is des te pijnlijker. Het was dat of failliet gaan en ik heb tenminste het bedrijf gered en het veertigtal werknemers die er nu nog zijn.

Mais si c'était �* refaire zou ik nu zeggen kus mijn kloten en zou veel meer kunnen verdiend hebben zonder dat gevoel van verplichting.

Jan van den Berghe 2 april 2014 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door S.W.T.P. (Bericht 7084081)
Ik zou eerder Lidl als voorbeeld hanteren.
Aldi verkoopt uitsluitend merken; die je niet meteen vinden kan in de andere supermarkten; wat aldus de vergelijking niet evident maakt.
Lidl, verkoopt eveneens A-producten. Vergelijken is hier dus mogelijk.
Wat Lidl kan, zouden andere leveranciers ook moeten kunnen. A.H. bewijst het.

Euh, wat zegt u nu eigenlijk? Pleit u nu toch voor vrije concurrentie tussen supermarkten?

Gipsy 2 april 2014 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7084079)
Is er al ooit één leverancier ten onder gegaan omdat hij leverde aan de Aldi?

Alle non-food uit de Aldi Lidl etc komt uit China en andere Azië landen dus die zullen wel niet failliet gaan. Wat meer gebeurt nu is dat ze de Westerse ketens de bons geven om dat ze méér kunnen verdienen op hun domestic market.

Diezelfde ketens gaan dan naar sweatshops in Bangladesh etc (waar ik niet kom) om dan hypocriet te roepen dat zij er niets met te maken hebben als een gebouw instort.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be