Erw |
11 september 2004 04:07 |
Papa, ik word later terrorist.
http://www.nieuwsblad.be/Nieuws/Deta...cat=BUITENLAND
Citaat:
De scholier die zo graag terrorist wil zijn - 10/09/2004
17-jarige plant aanslagen in Nederland
Het Nederlandse gerecht is ervan overtuigd dat een jongeman van 17 jaar plannen smeedde om in Nederland terroristische aanslagen te plegen. Samir A. had het gemunt op de luchthaven van Schiphol, de Tweede Kamer in Den Haag en de kerncentrale van Borssele. Al sinds zijn veertiende koestert de jongen een grote droom: moslimstrijder zijn.
Samir A., een jonge man van Marokkaanse ouders, liep op 30 juni tegen de lamp. De toen 17-jarige werd verdacht van betrokkenheid bij een gewapende overval op een supermarkt aan de Mathenesserdijk in Rotterdam enkele maanden eerder. Toen de politie een huiszoeking deed in zijn huis vonden ze daar tal van aanwijzingen dat Samir A. een aanslag voorbereidde.
Hij had thuis een map met plattegronden van mogelijke doelwitten: de kerncentrale van Borssele, de Tweede Kamer, de luchthaven van Schiphol. Bovendien beschikte hij over alle noodzakelijke ingrediënten om zelf een bom ineen te knutselen. Er lag ammoniak, zoutzuur en verder ,,een leeg flesje citroensap gevuld met stoffen en voorzien van groene bedrading van kerstlampjes''. Zo staat het in de dagvaarding van het openbaar ministerie. Verder vonden de speurders in het huis ook de uitrusting van de klassieke gangster, zoals een kogelwerende vest, patroonhouders, een geluidsdemper,
Er werd onmiddellijk groot alarm geslagen. De Nederlandse overheid kondigde begin juli een terreuralarm af dat nog altijd van kracht is. Vooral in het westen van het land houden de veiligheidsdiensten sindsdien verschillende mogelijke doelwitten extra in de gaten. Maar de overheid is bijzonder karig met informatie. Zo is het niet duidelijk of Samir A. alleen handelde.
Samir A, intussen 18, is ondanks zijn leeftijd geen onbekende van het gerecht. Begin 2003, hij woonde toen nog in Amsterdam, kwam hij een eerste keer in beeld bij de anti-terrorismespeurders. Hij probeerde zich toen samen met een vriend aan te sluiten bij de Tsjetsjeense moslimstrijders om mee te vechten tegen het Russische leger. Maar de twee scholieren van zestien werden al tegengehouden aan de Russische grens en moesten onverrichter zake terugkeren naar Nederland.
Zoete wraak
Hij was van plan geweest te vechten tot de Russen verslagen waren, maar stond al na twaalf dagen weer thuis. In een interview, dat onder andere in het Rotterdams Dagblad verscheen, vertelde hij nadien dat hij en zijn vriend Khalid door de grenspolitie waren opgepakt toen ze de nacht doorbrachten bij een Oekraïense familie, vlakbij de grens. ,,We hadden die nacht de grensrivier moeten oversteken, dan zou het wel gelukt zijn. Maar we waren bang dat we door het ijs zouden zakken.''
Hij was ontgoocheld omdat hij ,,zijn moslimbroeders in Tsjetsjenië'' niet had kunnen bereiken, maar hij was niet van plan zijn strijd op te geven. Zoveel was toen al duidelijk. ,,Op 11 september 2001 werd ik wakker'', vertelde de scholier uit het vierde middelbaar. ,,Ik was toen veertien. Eerst vroeg ik mij af hoe deze aanslagen konden gebeuren. Later begreep ik waarom. Zoete wraak. Deze actie was superrechtvaardig. Osama bin Laden vecht tegen de Amerikanen zoals hij tegen de Russen vocht, en dat is te vergelijken met hoe de Nederlanders vochten tegen de Duitsers.''
De tocht naar Tsjetsjenië was geen bevlieging. De voorbereiding had ongeveer anderhalf geduurd. ,,We moesten voldoende geld hebben en een paspoort en visum. En onze conditie moest goed zijn. Ik ging hardlopen en ik heb geld gespaard. Samen hadden we 1.700 dollar.'' Zijn ouders wisten volgens hem van niets. ,,Voor ik wegging, ben ik nog naar mijn oudere zus gegaan. 'Ik ga naar Tsjetsjenië', zei ik. 'Ja hoor.' Ze geloofde mij niet, ze lachte en liep weg.''
Verkeerde kunstmest
Het heilige vuur doofde niet na het mislukte avontuur. Volgens de Nederlandse veiligheidsdienst werd Samir lid van een netwerk van jonge, radicale moslims. In oktober vorig jaar belandde hij al een eerste keer in de cel op verdenking van terreurplannen. Samen met vier anderen zou hij ook toen al een bomaanslag hebben voorbereid. De jonge mannen zouden intensief contact hebben onderhouden met terroristen in het buitenland, meldt De Volkskrant. Maar harde bewijzen bleven uit en de vijf verdachten werden al snel weer vrijgelaten. De politie had bij Samir nochtans een plastic zak gevonden vol grondstoffen om een bom te maken. De jongeman had alleen het verkeerde soort kunstmest gekocht.
Het openbaar ministerie heeft nu een sterker dossier tegen de jonge terrorist. Samir A. moet op 23 september voor de rechter verschijnen.
door Steven DE BOCK
|
Hoe is die in de Nederlandse maatschappij tot een dergelijke gedrag gekomen?
Gefascineerd door de WTC aanslagen van 2001. 14 jaar oud. Twee tieners die naar Tsjetsenië willen afreizen om daar zich bij terroristen aan te sluiten. Een verhaal dat 5 jaar terug als een misplaatste 1 april grap zou geklonken hebben. Maar nu vind ik het niet ongeloofwaardig. Daarvoor moet je tegenwoordig alle dagen maar het nieuws volgen. Alle dagen ergens 'prijs'.
Zijn zus moest wel lachen. Of hoe zelfs familie uit de lucht komt vallen. Het sluipend gevaar van de Islam zeg maar. Een 'coole moslimstrijder' worden. Bommen maken en aanslagen voorbereiden. Letterlijk met z'n kameraad aan de Russische grens gestaan. 17 jaar oud.
Niet gebaseerd op een computerspel. Maar op de realiteit. Gek hé?
|