![]() |
Nieuw soort wind'molens'
|
Redelijk idioot systeem.
Een start-stop beweging is gewoon VEEL slijtagegevoeliger dan een continue ronddraaiende beweging. |
Festo is natuurlijk een firma met wereldfaam op het gebied van "werken met lucht".Het is hun core-business.
Als ik het goed begrijp zou dit concept beter overweg kunnen met lage snelheden......Door de minder-directionele vorm waarschijnlijk ook met varierende windrichtingen..... Wat mogelijke slijtage betreft,er zijn voldoende "krukas-systemen" (wereldwijd een miljard waarschijnlijk) in zowat ieder motorvoertuig aanwezig om aan te tonen dat dit principe niet speciaal storingsgevoelig meer is.Bovendien lijkt mij zo een dergelijk windsysteem redelijk "traag" te moeten werken (in tegenstelling tot de animatie) In ieder geval een interessante benadering.....alleen jammer dat dit systeem nu nergens meer voor NODIG is.Wat WEL nodig is,is een redelijk compact (zeg;een gebouw) buffersysteem voor het opslaan van tijdelijk nutteloos opgewekte windenergie.En misschien komen de mensen van Festo,gezien hun achtergrond,daar ook wel met een oplossing voor.Perslucht lijkt me een behoorlijke energiedrager :-) Meer algemeen,men(ik verwijs naar die andere windsector:de politiek en de groenerij) denkt nog steeds dat een "slim net" ,en de 24/7 centrales maar de buffer moeten zijn voor de onvoorspelbare natuur van de "nieuwe" energiebronnen.Moest een redelijk geprijst buffersusteem bestaan voor windenergie dan zou die windenergie zelf de buffer kunnen zijn en kunnen we stoppen met zotte kosten op ons (prima) electriciteitsnet. In dat geval betaalt iedereen de tijdelijke meerprijs met plezier! |
Citaat:
Citaat:
Het is het lineaire deel, zoals een zuiger. En hoe zwaarder en/of hoe sneller de beweging, hoe groter de krachten. Point in case, waarom zijn de meeste "grote motoren" een pak trager lopende dan een kleinere motor? En waarom zijn de snel lopende motoren over het algemeen korte slag (overvierkant)? En niet speciaal storingsgevoelig is een resultaat van decennia , zelfs eeuwen, continue ervaring. Citaat:
Citaat:
Trouwens, Festo is snel aan't investeren in het ontwikkelen van vervangende onderdelen, waarbij de persluchtzuigers 1 op 1 vervangen kunnen worden door electrische variantes. Met de moderne besturingsmogelijkheden en lineaire motoren is dat geen enorm probleem meer, en zelfs al zijn deze duurder in aankoop, in gebruik zijn ze stukken goedkoper. |
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:42. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be