Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Wat is het "niet racisitisch" woord voor neger ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=200505)

ViveLaBelgique 4 april 2014 19:58

Wat is het "niet racisitisch" woord voor neger ?

Volgens mij is er niets mis aan om het woord "neger" te gebruiken. Het woord "kleurlingen" vind ik wel racistisch klinken.

Zucht 4 april 2014 19:59

Melanineverrijkt persoon ?

Universalia 4 april 2014 20:36

Eigenlijk is het allemaal te gek voor woorden.

Ik vind aan het woord "neger" niks mis?

Bepaalde personen storen zich daar wel aan, raar eigenlijk.

Hangt er ook allemaal beetje van af, hoe je het naar iemands hoofd slingert.

Mocht men het schrappen het woord "neger" schrap dan tegelijk ook "witte", "blanke" "bleekscheet" ...

Mocht het nu nog Nigga, nikker of roetmop geweest zijn, tot daartoe die zijn niet zo deftig gekozen dan en komen meer racistisch over dan neger dacht ik.

Jan van den Berghe 4 april 2014 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 7086876)

Wat te denken van "getinte medeburger"?

bembem 4 april 2014 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 7086873)
Volgens mij is er niets mis aan om het woord "neger" te gebruiken. Het woord "kleurlingen" vind ik wel racistisch klinken.

"nigger" en "nègre" zijn/waren scheldnamen ..

Xenophon 4 april 2014 22:04

Citaat:

:thumbsup:

Svennies 4 april 2014 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 7086876)

Of "te lang gebakken"....

Bhairav 5 april 2014 04:12

Ne zwette...

Raf 5 april 2014 09:20

Citaat:

Volgens mij is er niets mis aan om het woord "neger" te gebruiken.

Volgens jou misschien niet, maar het heeft wel degelijk een negatieve connotatie.

Citaat:

Het woord "kleurlingen" vind ik wel racistisch klinken.

Dat heeft net zoals "neger" een negatieve connotatie.

Citaat:

Wat is het "niet racisitisch" woord voor neger ?

Simpel: zwarte.

ViveLaBelgique 5 april 2014 09:41

Swanst-na nie-hé ! Iemand ne zwette of ne bruine noemen; dan zijt ge pas ne echte racist !

Als ik op café hoor dat ze van "dá zwet volk nie veel moeten êmme" dan is dat een ongegeneerde vorm van vrije meningsuiting.

Vette Pois(s)on 5 april 2014 09:42

Persoon met raciale handicap

Jan van den Berghe 5 april 2014 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door S.W.T.P. (Bericht 7087096)
Neger is geen scheldwoord.

Dat was in onze taal inderdaad niet het geval, maar de invloed van het Engels op Nederlands is hierin merkbaar geworden.

Vette Pois(s)on 5 april 2014 09:48

Maxiamaal gepigmenteerde

Zeus 5 april 2014 10:15

Volgens een Afrikaanse vriend, gewoon 'een zwarte'

circe 5 april 2014 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7086994)
Wat te denken van "getinte medeburger"?

een neger is geen "getinte" medeburger, dat zijn lichtbruine of honingkleurige mensen volgens mij.

Neger komt van de rivier de Niger, mensen die rond de Niger woonden. Ik zie daar niks rassies aan. Dit is weer een ding dat is overgevlogen uit politiek correct Amerika, daar moeten ze "black" zeggen.

Nu ja, een "zwarte" dus, niet te verwarren met de zwarten van onder de oorlog, maar laat dat maar het probleem van de politiek correctelingen zijn.

(vandaar de toenmalige heisa rond "zwarte" Van Bellingen. Blijkbaar komen die zijn adoptie ouders uit een zwart nest. Was iemand die dus zei : "door die zwarte wil ik niet getrouwd worden" nu rassies of niet? - Het bleken echter Turken te zijn die het gezegd hadden, en toen was de heisa ineens gedaan).

TheFourHorsemen 5 april 2014 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 7087436)
een neger is geen "getinte" medeburger, dat zijn lichtbruine of honingkleurige mensen volgens mij.

Neger komt van de rivier de Niger, mensen die rond de Niger woonden. Ik zie daar niks rassies aan. Dit is weer een ding dat is overgevlogen uit politiek correct Amerika, daar moeten ze "black" zeggen.

Nu ja, een "zwarte" dus, niet te verwarren met de zwarten van onder de oorlog, maar laat dat maar het probleem van de politiek correctelingen zijn.

(vandaar de toenmalige heisa rond "zwarte" Van Bellingen. Blijkbaar komen die zijn adoptie ouders uit een zwart nest. Was iemand die dus zei : "door die zwarte wil ik niet getrouwd worden" nu rassies of niet? - Het bleken echter Turken te zijn die het gezegd hadden, en toen was de heisa ineens gedaan).

Komt neger niet van "niger" als in het Latijnse woord voor "zwart"?

Ik stem trouwens voor "pigmentgehandicapten" ;)

Dutch_Strawberry 5 april 2014 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 7087462)
Komt neger niet van "niger" als in het Latijnse woord voor "zwart"?

Ik stem trouwens voor "pigmentgehandicapten" ;)

Inderdaad. Niger in 't Latijn betekent 'zwart'. Ikzelf zie dan ook niet wat er mis is met het woord 'neger'.

DewareJakob 5 april 2014 11:56

Als ik hem/haar ken noem ik hem gewoon met zijn naam en/of voornaam, zoals een ander.
Als ik hem/haar niet ken, en ik moet hem aanspreken: meneer, mevrouw, zoals bij een ander.
Als ik over hem/haar spreek zeg ik zwarte of neger; over aan ander zou ik bijvoorbeeld aziatisch type zeggen, europees, roodharig, donker van huid, blond van haar, sproeten, baard, snor, India's type, mulat, enz... Gewoon wat relevant is om iemand te beschrijven.

Het is nooit uit te sluiten dat iemand met te lange tenen niet gelukkig is met een omschrijving.

circe 5 april 2014 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7087552)
Als ik hem/haar ken noem ik hem gewoon met zijn naam en/of voornaam, zoals een ander.
Als ik hem/haar niet ken, en ik moet hem aanspreken: meneer, mevrouw, zoals bij een ander.
Als ik over hem/haar spreek zeg ik zwarte of neger; over aan ander zou ik bijvoorbeeld aziatisch type zeggen, europees, roodharig, donker van huid, blond van haar, sproeten, baard, snor, India's type, mulat, enz... Gewoon wat relevant is om iemand te beschrijven.

Het is nooit uit te sluiten dat iemand met te lange tenen niet gelukkig is met een omschrijving.

Er zijn nochtans al verschillende mensen aangeklaagd omdat ze hun collega's met "zwarte" benoemden;
Je weetwel, die met zijn jeansbroek en zijn blauw hemd, neen niet Frans, niet Piet, niet Jef, niet Jeroen, neenee die met zijn Jeans, nee niet Karel, niet Brecht.... maar zeggen: hewel, die neger, d�*t is rassies.

bembem 5 april 2014 12:02

Citaat:

Nigger is a noun in the English language. The word originated as a neutral term referring to black people, as a variation of the Spanish/Portuguese noun negro, a descendant of the Latin adjective niger ("color black"). Often used disparagingly, by the mid 20th century, particularly in the United States, it suggested that its target is extremely unsophisticated. Its usage had become unambiguously pejorative, a common ethnic slur usually directed at blacks of Sub-Saharan African descent.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nigger

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be