Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Apocalyps Now (https://forum.politics.be/showthread.php?t=20104)

Astenblieft mensen 13 september 2004 09:06

Apocalyps Now

Wilde alleen maar even zeggen hier wat een fantastische film dit is! Ik heb hem gisteren voor het eerst gezien, meesterwerkje van Francis Ford Coppola en om dan toch in de politieke sfeer te blijven: geen enkele eerder geziene oorlogsfilm is zo menselijk en zo doeltreffend als deze. Niet overladen met afgehakte lichaamsdelen en zielige kindjes die worden vermoord, geen overdaad aan bloed en martelingen. wat deze film zo schitterend maakt is dat de onderliggende laag geen heldendom is, maar juist het besef dat je als soldaat een brute moordenaar bent en als je een goede soldaat bent, heb je een moreel besef maar geen angst te doden dat in je weg staat. Oftewel: je bent zowel een 'king' als 'animal'.
En gezien niemand daar tegen opgewassen is, duren alle oorlogen veel en veel te lang.

Mooi.
Zien!

Percalion 18 september 2004 21:30

heb enkel het volgend fragment gezien:

(helicopters verschijnen in beeld)

pa papapa paaa paa, pa pa pa paaaa paaaa, pa pa pa p�*�*�*�*�* paa, papa pa paaaaaaam

hmm dat fonetisch schrift is ook niet alles hé... welnu, het is Ride of the Valkyries uit Wagners meesterwerk Die Walküre.

Uit onderzoek blijkt overigens dat dit werk gevaarlijk is tijdens het autorijden, omdat je automatisch te snel gaat rijden.
Wagner moest geloof ik wel The Prodigy laten voorgaan.

Jazeker 18 september 2004 22:11

Het begin van die film had me al meteen in de greep. Die zachte intro van 'The End' en dan het zachte ruisen van die helikopterwieken. Dat kleurige bos dat ineens geluidloos verandert in een laaiende hel. Ik stond al op mijn kop en de film moest nog beginnen. Moordend goed...

Supe®Staaf 19 september 2004 01:52

Ikzelf (geen filmkenner, dus hecht er maar geen belang aan) vond die prent steeds een sof van formaat.
Slechts één goei scène: "I love the smell of fresh napalm in the morning...."

Misschien vind ik het zo een luizefilm omdat ik het leeuwendeel van Wagners muziek ook derrie vind (weer louter persoonlijk-ik kan het uitleggen, maar dat interesseert geen kat)

Tzuvar Raemborr 19 september 2004 10:33

'k heb hem niet gezien maar ik kijk a priori toch al niet dikwijls naar die oorlogsfilms. Seen one, seen 'em all.

doggy 19 september 2004 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tzuvar Raemborr
'k heb hem niet gezien maar ik kijk a priori toch al niet dikwijls naar die oorlogsfilms. Seen one, seen 'em all.

hmm, ik ben allesbehalve een oorlogsfilm-freak, maar ik kan je toch zéker "Apocalypse Now" en "Full Metal Jacket" STERK aanbevelen.

in de eerste plaats omdat ze niet voldoen aan het "seen one..." principe
;-)

Astenblieft mensen 19 september 2004 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tzuvar Raemborr

dan moet je vooral apocalyps now gaan kijken. ik had m al een tijd in de kast liggen en wilde hem om dezel;fde reden niet zien: ik haat afgerukte ledematen en veel bloed en toestanden in oorlogsfilms (in andere films kan ik er dan weer geen genoeg van krijgen), maar Apocalyps now gaat helemaal niet over afgerukte ledematen en toestanden. Je ziet wel iets, maar het is geen beeld van: zie hoe erg de oorlog is.
t Is echt een bijzondere film die me erg aan het denken heeft gezet.

Jazeker 19 september 2004 12:22

... om nog maar te zwijgen van de bovenal schitterende fotografie.

Astenblieft mensen 19 september 2004 12:23

en het verhaal erachter: marlon brando die zijn tekst niet wilde leren en dus puur improviseert (ze hebben uuuuurreeeen materiaal) en diezelfde Marlon die perse niet goed in beeld wilde.
awel, t is echt met recht een klassieker. ik ben blij dat ik hem heb gezien.

Jazeker 19 september 2004 12:27

"the horror, the horror, the horror..."

Jazeker 19 september 2004 12:28

En nu nog in al je berichtjes de titel van de film aanpassen naar "ApocalypsE now" en we zijn goe bezig :-D

Astenblieft mensen 19 september 2004 12:39

oei, is t echt? iuk dacht al dat iets niet klopte... :oops:

dronyon 20 september 2004 10:08

De liefhebbers van oorlogsfilms waar meer in zit dan militaire actie, kan ik ook The Thin Red Line aanbevelen, een film met beklijvende acteerprestaties die aanzet tot denken.

Tzuvar Raemborr 20 september 2004 10:18

Wie is Iuk?

JoeQpublic 20 september 2004 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Astenblieft mensen
maar Apocalyps now gaat helemaal niet over afgerukte ledematen en toestanden. Je ziet wel iets, maar het is geen beeld van: zie hoe erg de oorlog is.
t Is echt een bijzondere film die me erg aan het denken heeft gezet.

't Sterke van Apocalypse now is volgens mij dat ie toont dat oorlog normale mensen in abnormale situaties plaatst en dat elk mens daar anders mee omgaat.
Heart of Darkness in Vietnam-setting...

Ivm "zie hoe erg/zinloos de oorlog is" kan ik u Duitse film Stalingrad aanraden.

Jan V. 20 september 2004 13:01

Mag ik ook een calypso?

nou nou 20 september 2004 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
pa papapa paaa paa, pa pa pa paaaa paaaa, pa pa pa p�*�*�*�*�* paa, papa pa paaaaaaam

K3??? 8O

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be