![]() |
Premier en de prins openen internationale conferentie tegen racisme
Premier en prins openen internationale conferentie tegen racisme
13:00:26 belga BRUSSEL - Premier Guy Verhofstadt en prins Filip hebben vanmorgen op de Heizel in Brussel de conferentie van de OVSE (Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa) over tolerantie, racisme, xenofobie en discriminatie geopend. De premier en de prins hadden het in hun toespraak onder meer over de rol van het onderwijs tegen het toenemende racisme. ,,Er moet meer gebeuren in het onderwijs. Jonge mensen dienen te leren over andere culturen en zo hun kijk te verbreden. Het is bijvoorbeeld bewezen dat jongeren die andere talen leren meer open staan voor andere culturen. Ik denk ook dat het meegeven van waarden in de opvoeding erg belangrijk is. Iemand met waarden zal makkelijker de dialoog aangaan'', zei prins Filip. Premier Verhofstadt trad d prins bij en benadrukte het belang van geschiedenislessen. ,,Jongeren in mijn land zijn zich niet altijd voldoende bewust van de verschrikkelijke gevolgen die racisme, xenofobie en anti-semitisme in het verleden hebben gehad'', aldus de premier. ,,Ik ben geshockeerd over hoe snel dat vergeten wordt. Twee weken geleden heb ik daarom met de verschillende Belgische onderwijsministers besproken hoe we kunnen verzekeren dat de geschiedenis nooit vergeten wordt en tolerantie en dialoog hoog op de onderwijsagenda staan''. Verhofstadt wees ook op de noodzaak van een wet die racisme en discriminatie verbiedt. ,,Zonder wettelijk kader kan het stimuleren van tolerantie niet werken. Ook de dialoog blijft een belangrijk instrument'', zo zei hij. ,,Belgiƫ heeft een lange geschiedenis van dialoog tussen de taalgemeenschappen. Ook met de migrantengemeenschap is een dialoog nodig. Daarvoor hebben wij een orgaan en wij bieden nieuwkomers taal-en cultuurlessen''. De premier trachtte ook nog een verklaring te vinden voor het toenemende racisme. ,,Velen onder ons dachten dat de globalisering, televisie, het internet en het groter aantal mensen dat reist, zouden leiden tot meer verdraagzaamheid in Europa en de wereld. Maar we zien helaas het omgekeerde. Ik ben ervan overtuigd dat racisme kan herleid worden tot de betekenis van het woord xenofobie: angst voor wat vreemd is. Meer informatie bieden over dat 'vreemde' is duidelijk niet genoeg. Anders zouden de moderne media en reizen volstaan'', aldus Verhofstadt. Volgens prins Filip is racistisch en intolerant gedrag ingegeven door een superioriteitsgevoel en angst. ,,Mensen die zich superieur voelen aan anderen, zijn bang hun dominantie te verliezen. Daarom verwerpen ze andere culturen of gaan er agressief gedrag tegen vertonen. Angst en dominantie zijn de grootste vijanden van tolerantie en respect'', zo zei hij. De prins verklaarde er dan ook van overtuigd te zijn dat het nodig blijft racisme, intolerantie en xenofobie te veroordelen en daarnaast respect te stimuleren. ,,Enkel tolerantie promoten is niet genoeg, want dat is een passieve attitude. Respect vraagt een actieve geest en geeft de andere waardigheid''. De OVSE-conferentie, waar vertegenwoordigers uit 55 landen bijeen zijn, duurt tot morgenmiddag. Bedoeling is dat de debatten aanbevelingen opleveren voor de OVSE, die dan impulsen kan geven aan haar lidstaten. Minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht licht de conclusies morgenmiddag toe. 13/09/2004 - belga - Hard optreden tegen racisme en pleiten voor multiculturele samenleving ! |
Citaat:
|
Een nazaat van Leopold II neemt het op tegen racisme!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:21. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be