Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2014 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=222)
-   -   Onverdoofd ritueel slachten, brandend electoraal thema! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=201544)

Skandra 1 mei 2014 08:52

Onverdoofd ritueel slachten, brandend electoraal thema!

In België geldt de wettelijke verplichting voor het verdoofd slachten van dieren, behalve voor rituele slachtingen. Met dit laatste loopt het steevast mis, lees in dit verband het verslag van GAIA sub http://www.gaia.be/nl/nieuws/gaia-sl...doofd-slachten en na lectuur ervan, bekijk a.u.b. ook de filmreportage sub http://vimeo.com/52061677 (opgelet, harde beelden!). Wat de moslimgemeenschap betreft, deze is gebonden aan de strikte Halalregels voor onverdoofd slachten : http://www.halal.nl/halal/eiwitten/d...ueel-slachten/ Deze regels worden in België vaak en overduidelijk met voeten getreden, zodat ook moslims in feite nepHalalvlees consumeren : hun geloofsvertrouwen wordt geschonden, terwijl het slachtvee zelf verschrikkelijk lijdt. Nochtans is er reeds sedert 21/10/2010 een wetsvoorstel ingediend door dhr. Flor Van Noppen (NVA) om ook onverdoofd ritueel slachetn te verbieden, doch dit werd nooit gestemd : http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage...slat=53&inst=K. Ik heb zelf ter zake meegedaan aan een schrijfactie, gericht tot de voorzitters van de Vlaamse politieke partijen, met uitzondering van de extremistische VB en PvdA en uiteraard van de NVA, want overbodig gezien het wetsvoorstel van dhr. Flor Van Noppen. CD&V en Groen! hebben hierop niet gereageerd en OpenVLD vond het zelfs niet nodig de leesbevestiging aan te klikken. Enkel de Sp.a reageerde per kerende, en dit is op zich reeds een verdienste. Het standpunt van deze partij komt neer op (citaat) : “Om te vermijden dat de rituele slachtingen in de clandestiniteit verdwijnen, zouden we liefst zien dat de moslim- en joodse gemeenschap er zelf toe komen af te zien van rituele slachtingen waarbij dieren nodeloos lijden. We zijn ervan overtuigd dat hiervoor mogelijkheden bestaan en dat overleg en dialoog met de gemeenschap kan leiden tot het verzoenen van dierenwelzijn en godsdienstvrijheid”. In de schrijfactie was niet eens gevraagd om ritueel slachten te verbieden, wel op het verbod op onverdoofd ritueel slachten! Bovendien komt de uitvoering van dit standpunt erop neer dat Joden en moslims zich zouden moeten onthouden van een voor hen belangrijk onderdeel van hun godsdienstbeleving, hetgeen de e.v. eeuwen wellicht nog niet zal gebeuren. Of hoe je op een diplomatische wijze een delicaat thema naar de Griekse kalender verwijst omdat het je niet goed uitkomt... Het standpunt van de Sp.a wordt wellicht ook gedeeld door de andere, zwijgzame partijen. Al deze zelfuitgeroepen democraten zijn in werkelijkheid bang voor stemmenverlies van hun Halalelectoraat, dat trouwens zelf ook onbewust bedrogen wordt ingevolge het niet toepassen van de Halalregels bij ritueel slachten. M.a.w. in dit dossier bedriegt iedereen iedereen, terwijl dieren ongestraft kunnen worden gefolterd!
PS. Ik heb eerder ook de vraag gesteld aan de Partij voor de Dieren (België) waarom dit thema niet in hun partijprogramma is opgenomen, doch wacht nog steeds op antwoord.
Als burgers van een parlementaire democratie kunnen we slechts 1x on de 5 jaar onze stem uitbrengen, terwijl we nadien monddood worden gemaakt bij gebrek aan de mogelijkheid om een falend beleid via afdwingbare referenda bij te sturen. Mijn boodschap naar alle dierenvrienden : denk goed na voor wie je op 25/05/2014 zal stemmen, veel keuze blijft er blijkbaar niet meer over indien je dit thema sterk ter harte neemt! Tot slot voor alle duidelijkheid, ik spreek hier in persoonlijke naam, niet in deze van GAIA, waarvan ik wel lid ben.

Doge 1 mei 2014 09:01

Momenteel worden quasi alle kippen halal geslacht omdat ze geen 2 verschillende slacht-lijnen willen openen, alle kippen hebben ook de dodelijk stront bacterie. Toeval?

Het toelaten van halal slachten in gewone slachterijen is ronduit misdadig, tijdelijke slacht lijnen voor het offerfeest zou nog te verdedigen zijn. Zolang ik maar niet meer verplicht wordt om halal te eten omdat ze de halal etiketten mogen verwijderen.

Vigilant 1 mei 2014 09:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skandra (Bericht 7120801)
In België geldt de wettelijke verplichting voor het verdoofd slachten van dieren, behalve voor rituele slachtingen. Met dit laatste loopt het steevast mis, lees in dit verband het verslag van GAIA sub http://www.gaia.be/nl/nieuws/gaia-sl...doofd-slachten en na lectuur ervan, bekijk a.u.b. ook de filmreportage sub http://vimeo.com/52061677 (opgelet, harde beelden!). Wat de moslimgemeenschap betreft, deze is gebonden aan de strikte Halalregels voor onverdoofd slachten : http://www.halal.nl/halal/eiwitten/d...ueel-slachten/ Deze regels worden in België vaak en overduidelijk met voeten getreden, zodat ook moslims in feite nepHalalvlees consumeren : hun geloofsvertrouwen wordt geschonden, terwijl het slachtvee zelf verschrikkelijk lijdt. Nochtans is er reeds sedert 21/10/2010 een wetsvoorstel ingediend door dhr. Flor Van Noppen (NVA) om ook onverdoofd ritueel slachetn te verbieden, doch dit werd nooit gestemd : http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage...slat=53&inst=K. Ik heb zelf ter zake meegedaan aan een schrijfactie, gericht tot de voorzitters van de Vlaamse politieke partijen, met uitzondering van de extremistische VB en PvdA en uiteraard van de NVA, want overbodig gezien het wetsvoorstel van dhr. Flor Van Noppen. CD&V en Groen! hebben hierop niet gereageerd en OpenVLD vond het zelfs niet nodig de leesbevestiging aan te klikken. Enkel de Sp.a reageerde per kerende, en dit is op zich reeds een verdienste. Het standpunt van deze partij komt neer op (citaat) : “Om te vermijden dat de rituele slachtingen in de clandestiniteit verdwijnen, zouden we liefst zien dat de moslim- en joodse gemeenschap er zelf toe komen af te zien van rituele slachtingen waarbij dieren nodeloos lijden. We zijn ervan overtuigd dat hiervoor mogelijkheden bestaan en dat overleg en dialoog met de gemeenschap kan leiden tot het verzoenen van dierenwelzijn en godsdienstvrijheid”. In de schrijfactie was niet eens gevraagd om ritueel slachten te verbieden, wel op het verbod op onverdoofd ritueel slachten! Bovendien komt de uitvoering van dit standpunt erop neer dat Joden en moslims zich zouden moeten onthouden van een voor hen belangrijk onderdeel van hun godsdienstbeleving, hetgeen de e.v. eeuwen wellicht nog niet zal gebeuren. Of hoe je op een diplomatische wijze een delicaat thema naar de Griekse kalender verwijst omdat het je niet goed uitkomt... Het standpunt van de Sp.a wordt wellicht ook gedeeld door de andere, zwijgzame partijen. Al deze zelfuitgeroepen democraten zijn in werkelijkheid bang voor stemmenverlies van hun Halalelectoraat, dat trouwens zelf ook onbewust bedrogen wordt ingevolge het niet toepassen van de Halalregels bij ritueel slachten. M.a.w. in dit dossier bedriegt iedereen iedereen, terwijl dieren ongestraft kunnen worden gefolterd!
PS. Ik heb eerder ook de vraag gesteld aan de Partij voor de Dieren (België) waarom dit thema niet in hun partijprogramma is opgenomen, doch wacht nog steeds op antwoord.
Als burgers van een parlementaire democratie kunnen we slechts 1x on de 5 jaar onze stem uitbrengen, terwijl we nadien monddood worden gemaakt bij gebrek aan de mogelijkheid om een falend beleid via afdwingbare referenda bij te sturen. Mijn boodschap naar alle dierenvrienden : denk goed na voor wie je op 25/05/2014 zal stemmen, veel keuze blijft er blijkbaar niet meer over indien je dit thema sterk ter harte neemt! Tot slot voor alle duidelijkheid, ik spreek hier in persoonlijke naam, niet in deze van GAIA, waarvan ik wel lid ben.

We zullen alvast niet op Groen en Spa moeten stemmen om op dat vlak iets gedaan te krijgen. Die gaan hun importkiesvee niets in de weg leggen op dat vlak.

De schoofzak 1 mei 2014 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doge (Bericht 7120819)
Momenteel worden quasi alle kippen halal geslacht omdat ze geen 2 verschillende slacht-lijnen willen openen, alle kippen hebben ook de dodelijk stront bacterie. Toeval?

Het toelaten van halal slachten in gewone slachterijen is ronduit misdadig, tijdelijke slacht lijnen voor het offerfeest zou nog te verdedigen zijn. Zolang ik maar niet meer verplicht wordt om halal te eten omdat ze de halal etiketten mogen verwijderen.

Ik ken er niet veel van, maar toch betwist ik dit.
Volgens mij bestaat er een kb waarin per diersoort de toegelaten slacht- en verdoofwijzen bepaald worden.
Volgens mij is er voor kippen slechts één mogelijkheid. Namelijk degene die "wij" "hier" al eeuwen lang toepassen, en die - toevallig - ook halal is: onthoofding.

Er zijn dus simpelweg geen twee slachtlijnen mogelijk, zoals jij suggereert.

Voor de rest ben ik natuurlijk 100 procent akkoord met het wetsvoorstel van nva-er Flor Van Noppen.
Eerst en vooral uit anti-godsdienstige overwegingen;
maar onmiddellijk erop volgend uit overwegingen van diervriendelijkheid.

.

SDX 1 mei 2014 09:28

"Overleg en dialoog".

Ik blijf me afvragen waarom niemand ooit eerder op dat idee gekomen is.

In Denemarken is dat netjes opgelost.

Het Verzet 1 mei 2014 09:43

Het toestaan van ritueel slachten is een toonbeeld van de ruggegraatloze belgische politiek.
Verbieden die handel.

Raf 1 mei 2014 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skandra (Bericht 7120801)

Hoewel ik het alleen maar eens kan zijn met het wetsvoorstel van Flor Van Noppen hierover, is dit voor mij ruimschoots onvoldoende om mijn stem aan NVA te geven. Mijn stem zal NOOIT naar een extreem rechtse partij gaan, die alleen maar negativisme propageert.

De schoofzak 1 mei 2014 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 7120973)
Hoewel ik het alleen maar eens kan zijn met het wetsvoorstel van Flor Van Noppen hierover, is dit voor mij ruimschoots onvoldoende om mijn stem aan NVA te geven. Mijn stem zal NOOIT naar een extreem rechtse partij gaan, die alleen maar negativisme propageert.

We herhalen het nogmaals: je moet uwe links-rechts balans eens door een anti-virus-programma laten draaien en dan heropstarten.

.

Raf 1 mei 2014 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7120997)
We herhalen het nogmaals: je moet uwe links-rechts balans eens door een anti-virus-programma laten draaien en dan heropstarten.

.

We?

Raf 1 mei 2014 11:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door S.W.T.P. (Bericht 7121012)
... zei de man die altijd positief is ...

Ad hominem.

Probeer je maar bij het onderwerp te houden.

The Bold Revenger 1 mei 2014 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 7120856)
"Overleg en dialoog".

Ik blijf me afvragen waarom niemand ooit eerder op dat idee gekomen is.

In Denemarken is dat netjes opgelost.

Overleg en dialoog is de muur waarachter links zich al een tiental jaar verschuilt om niets te moeten doen. Ook groen.

Ik heb zelf ook meegedaan aan de schrijfactie en heb meerdere antwoorden gehad van de voorzitters. Er is maar één conclusie:

wie een einde wil maken aan onverdoofd slachten en dus aan jaarlijks onnoemelijk veel dierenleed, kan enkel op N-VA stemmen.

PVDA is ronduit voorstander van onverdoofd slachten. Godsdienst gaat voor op dierenrechten.
SPA en PS zijn voorstanders van onverdoofd slachten.
Groen verschuilt zich achter "overleg en dialoog", dat volgens hen door minister Onckelinckx moet worden georganiseerd. Groen weigert ondertussen voorstellen om onverdoofd slachten te verbieden te steunen.
VLD heeft geen enkele interesse in dierenrechten.
CD&V idem.
Een stem op deze partijen is een stem voor jaarlijks tienduizenden dieren die totaal onnodig op een vreselijke manier om het leven komen.
N-VA heeft reeds meermaals voorstellen ingediend om onverdoofd slachten te verbieden.

DewareJakob 1 mei 2014 11:23

Citaat:

Inderdaad. Hoe klein kan zelfkennis zijn.

Raf 1 mei 2014 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7121041)
Inderdaad. Hoe klein kan zelfkennis zijn.

Jouw haat voor mij moet wel èrg diep zitten... :lol:

Dat is niet gezond hoor...

De schoofzak 1 mei 2014 11:47

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 7121024)
Ad hominem.

Probeer je maar bij het onderwerp te houden.

Da's niet op de man, wel op de post.

.

DewareJakob 1 mei 2014 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 7121052)
Jouw haat voor mij moet wel èrg diep zitten... :lol:

Dat is niet gezond hoor...

Haat ken ik niet, medelijden is in dit geval het juiste woord.

De schoofzak 1 mei 2014 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 7121008)
We?

Yep !
En altijd met een hoofdletter.

.

Vigilant 1 mei 2014 11:49

Citaat:

Dag en nacht trollen, rond de pot draaien, forummers beledigen, commentaren vervalsen, schuim lozen,..., me dunkt dat zijn profiel eerder het profiel van een extreem-extreem-extreem-extreem-rechtse Afghaanse taliban nadert. Zo'n lui laat de N-VA niet binnen. :-)

Xenophon 1 mei 2014 11:49

Citaat:

Je bent het dus eens met het negativistische wetsvoorstel van Van Noppen van de N-VA?

Peche 1 mei 2014 11:52

Als we nu eens allemaal veganist zouden worden? Iedereen content en even halal.

Raf 1 mei 2014 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7121096)
Da's niet op de man, wel op de post.

.

Dat is helemaal niet op de post en zuiver en alleen op de man. En jij weet dat ook.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be