![]() |
Australie zet pensioenleeftijd op 70... logische beslissing voor BE
Ja jongens
moesten we nu eens alle werklozen uitnodigen om vanaf nu tot aan hun 70ste oproepbaar te zijn voor gemeenschapsdienst jobs. We hebbe nnog een pak werk die blijven liggen is - alle overheidsgebouwen en sociale woningen BEN - nieuwe wegen en spoorweginfrastructuur - alle wagens met collision detect en veiligheidsopties uitrusten - alle wetten herschrijven dat ze begrijpbaar zijn voor jan modaal. Als ze niet begrijpbaar of toepasbaar zijn worden ze beter afgeschaft. - alle papieren dossiers overzetten naar digitale media - alle overheidsdiensten automatiseren naar web applicaties als we dit lijstje overlopen hebben we nog een pak werk Dus ik vraag mij af of we wel vanaf 60 op pensioen kunnen gaan Austrailie toont hoe het moet http://www.tijd.be/nieuws/politiek_e...96620-3466.art Zelfs het logische debat, en de logica die achter deze beslissing zit kan in geen twee lijnen uitgedebatteerd worden hier in BE... wat een taboeland |
Citaat:
Ouderen die werkloos blijven omdat niemand ze wil aannemen zijn in mijn ogen ook gepensioneerd, ook al noemt men dat niet zo... Ik zie meer nut in het niet financieel bestraffen van werklozen en gepensioneerden die wel zouden willen werken op al dan niet zelfstandige basis. Ik vraag mij steeds af hoe die oproepen om langer te blijven werken te rijmen zijn met al de beperkingen op de mogelijkheden om te werken. Gepensioneerden mogen maximum zoveel bijverdienen... Studenten idem... waarom zou je als werkloze een deeltijdse job aanvaarden als het resultaat gewoon is dat je evenveel verdient maar er wel voor moet werken?... Die leeftijd is gewoon een symboolgegeven geworden. Niet de leeftijd is van belang maar wel het percent actieve bevolking en het gecreëerde economische resultaat. Indien je wil dat mensen werken moet je dat gewoon aantrekkelijk maken. Je kan van mensen gewoon niet verwachten dat ze blij zijn om te mogen werken wanneer dat in praktijk er toe leidt dat hun levenslange inzet hen uiteindelijk niets oplevert buiten constant op de rand van armoede staan. En voor meer dan 40 procent van de bevolking is dat zo... Het is gemakkelijk zulke leeftijden voor te staan wanneer je tot de groep behoort die genoeg verdient om eigendommen te verwerven en een voldoende reserve op te bouwen om op hogere leeftijd nog comfortabel te kunnen leven, maar hoeveel procent van de bevolking kan dat nu nog. En kijk daarbij dan naar de nu actieve bevolking, niet naar degenen die al gepensioneerd zijn. geen mooi plaatje... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Tot 70 jaar werken, ja salut. Ik heb wel wat beters te doen.
|
Citaat:
Ik zie echter geen probleem om een 70 jarige die bij zijn volle verstand is les te laten geven aan een universiteit. pro en contra voorbeelden helpen de discussie dus niet. Streven naar een samenleving waarin werken een positief gevolg heeft voor zowel de werknemer als de gemeenschap wel. |
Citaat:
|
Citaat:
En wat voor werk moeten die dan doen? Jobs afpakken die jongeren kunnen doen? Dan weer klagen dat de jeugd niet werkt, daar komt nog bij dat dank zij het Europa met open grenzen veel jobs naar mensen uit andere landen gaan. Hoeveel volk gaat er nog met een borstel langs de fietspaden moeten lopen? Ik wil later genieten van mijnen oude dag, niet op dag 1 van m'n pensioen naar 't rusthuis verdwijnen. Ik heb er tegen dan ook hard genoeg voor gewerkt... Er is een groot verschil tussen 65 en 70... |
Citaat:
Het grootste deel van die 70 plussers heeft allerlei gezondheidsproblemen. Wat ga je die laten doen? Postzegels plakken? |
Citaat:
2. We zijn de enigsten die fulltime werken 3. Geen enkele van ons denkt aan stoppen 4. Van het gehele team maken we de minste ziektedagen op jaarbasis 5. We zijn het meest flexibel daar de jongeren altijd wel iets hebben in het weekend, `s avonds of `s nachts omdat ze dan of dan niet kunnen. 6. Als oudjes draaien we de meeste overuren daar nogal wat collega's kinderen hebben of wat dan ook waarom ze bijvoorbeeld op tijd thuis moeten zijn. 7. Dagen van soms wel eens 12 uur vind je dan ook hoofzakelijk bij de oudjes 8. Sommigen blijven na hun pensionering werken als oproepkracht, één is 73 |
Citaat:
als je bvb 10% van een loon afroomt, kun je na 40 jaar carriere 400% fonds opgebouwd, en kun je 4 jaar het loon doorbetalen. Dat is toch eenvoudige wiskunde ? Top je dat loon naar 25.000euro, dan kun je met 10% af te romen ongeveer 6 jaar uitbetalen. Dus er is een keuze die blijkbaar gemaakt wordt om waardig pensioen uit te betalen, en het debat van onbetaalbaarheid wordt daar blijkbaar niet uit de weg gegaan. Nu ivm werk. Ik begrijp dat niet goed ? Ben je in belgie levenslang verplicht om hetzelfde werk te doen ? Dus als je machinist bent, en je bent niet meer bekwaam om uw werk te doen, dan moet je gewoon op pensioen gaan ? Je kan dus niet degraderen naar ticketknipper |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wel salut, voor zoiets steek ik mijn kont op. Het leven is meer dan werken. |
't Is te zien dat wetjes er komen door mensen die aan een bureau zitten...:roll:
|
Citaat:
|
Citaat:
Voor sommige zelfstandigen en bedrijfsleiders is dat een vrijwillige keuze door te gaan tot de finish. Wat werknemers betreft zou het al een grote stap voorruit zijn als men er naar streeft zo dicht mogelijk bij de 65 jaar in pensioen te gaan. Dat is nu amper gemiddeld 61 jaar in Belgie. Ver onder de richtlijnen van het verdrag van Lissabon. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:58. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be