freespirit |
5 mei 2014 21:13 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky
(Bericht 7127244)
Inderdaad. Goedkoop leidt enkel tot verspilling ( tuintje iedere dag besproeien in de zomer enz ). Klagen over het o zo dure water en ondertussen hebben ze wel een regendouche die er 10 l per minuut doorjaagt.
|
Jij en Bobke leggen blijkbaar 'de schuld' bij de hoge waterfactuur bij doorsnee verbruikers zoals ik. Dat vind ik een beetje bizar. Ik zal nooit beweren dat er niet verspild wordt, maar de cijfers tonen aan dat ons waterverbruik ten opzichte van tien en twintig jaar geleden al behoorlijk gedaald is. Mede dankzij allerlei spaarknoppen op toiletten, douches en kranen, omschakeling van een diep bad naar een inloopdouche bij vele mensen die hun badkamer lieten verbouwen, zuinigere (vaat)wasmachines, en natuurlijk het besef met water spaarzaam te moeten omspingen en niet de hele tijd de kraan te laten lopen tijdens een handeling.
Over mogelijke 'verspilling' gaat het dus in feite niet in deze draad. Wel over het objectieve en meetbare feit dat water voor dezelfde hoeveelheid verbruik sinds het jaar 2000 verdrievoudigd is in prijs. Mij stoort het daar vooral in dat de gemeenten al die sanerings- en zuiveringsbijdragen opvoeren om hun eigen falend investeringsbeleid van het afgelopen decennium te compenseren. Of denkt u werkelijk dat die bijdragen gehoffen worden vanwege een groot milieubewustzijn bij de gemeenten en de intercommunales ? Vooral de gewone burger en zijn gezin worden weer als makkelijke melkkoe beschouwd, ons water wordt steeds meer uitgemolken.
Het zijn overigens wederom de 'rijkeren' die groot behuisd wonen die wederom grotendeels de dans ontspringen, want die hebben de mogelijkheid in hun grote omringde tuin bij hun villa bijvoorbeeld een regenton, waterpomp of opvangbekken te installeren/plaatsen. En net die tuinen / gronden die verbruiken nota bene het meeste water. Gezinnen met bescheidener inkomens of mensen die kleiner wonen (in de stad) in een eenvoudig rijhuis of appartement hebben die mogelijkheden niet. Zij moeten wel al hun verbruik voorzien met drinkbaar kraantjeswater, dit is voor hen geen vrije keuze, maar een noodzaak. Dat is dus zeker geen bewuste verspilling zoals voorgaand toch al door enkelen gesuggereerd werd !
En laat dat nu net de onrechtvaardigheid in heel dit verhaal zijn, mensen die niet in de mogelijkheid verkeren waterbesparende ingrepen door te voeren, worden steeds harder getroffen en uitgemolken ! Een beetje een vergelijkbaar verhaal met de groene stroomcertificaten en de voormalige otrechtvaardige subsidieproblematiek van zonnepanelen, waarmee we enkele jaren geleden geconfronteerd werden en waardoor Jan Modaal zijn elektriciteitsfactuur de lucht in zag schieten. Een Mattheus-effect in het kwadraat dus, de meest vermogenden gaan met de meeste steun lopen en betalen zelf uiteindelijk minder.
|