Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit
(Bericht 7128313)
Al die bedrijfswagens zorgen er natuurlijk voor dat die werknemers uiteraard niet meer uit hun auto te krijgen zijn en bijgevolg nooit het OV of zelden de fiets naar het werk zullen nemen.
|
Ik ben IT'er. Ik heb een bedrijfswagen. Heb ik die absoluut nodig? Neen. Maar het gebeurt wel vaker dat een IT'er zich moet verplaatsen voor consultancy te leveren aan een klant. Sta je daar mooi met je fiets. Bovendien bureaujobs en een fiets? Dan moeten er al douches zijn op je werk. OV is haalbaarder maar in het algemeen genomen is een wagen gewoon het meest praktische vervoersmiddel voor een IT'er die aan consultancy doet.
In mijn vriendenkring heeft iedereen een bedrijfswagen, sommige koppels zelfs twee. Je ziet wel dat de tendens is om een afweging te maken tussen meer loon/voordelen of een wagen. Een vriend van mij en zijn vrouw werkten beide in Brussel. Beide hadden dus geen bedrijfswagen en gingen met de trein. Ze hebben een bedrijfswagen genomen omdat ze geen wagen hadden maar de trein werd nog steeds gebruikt.
Op weekendjes weg, proberen we altijd te carpoolen indien mogelijk (is ook leuker samen te rijden) maar het is idd die met de 'gratis' auto die rijden wat uiteindelijk beter is voor het milieu dan de 2e handse wagen.
Citaat:
Op die manier houd je dus oude, slechte gewoonten in stand.
|
Ik ben het er niet mee eens dat dit een slechte gewoonte is. Een auto is een persoonlijk vervoermiddel. Niet iedereen moet het OV heilig verklaren. Een auto is gewoon praktisch en je gaat geen km omrijden (en dus onnodige km doen) om ergens te geraken itt de bussen die 1 persoon moeten afzetten laat op de avond en daarvoor 10km rondrijden om eventuele andere pendelaars op te pikken.
Citaat:
Heel die toevloed aan bedrijfswagens is mede de oorzaak voor ons huidige fileprobleem.
|
Mede ja, maar niet de oorzaak op zich. Feit is dat er gewoon meer mensen een auto kunnen kopen en dat sommige koppels er zelf drie hebben: een voor mamma, een voor pappa en een voor de kinderen. Ik twijfel eraan dat er echt veel minder auto's zouden rondrijden indien je de bedrijfsvoertuigen zou afschaffen.
Citaat:
Als we het OV fatsoenlijk uitbouwen dan hebben gewone werknemers geen nood meer aan een bedrijfswagen.
|
Dat wil ik dan nog wel eens zien. Gans het mobiliteitsplan is een soep, ruimtelijke ordening is een soep, de wegen zijn een soep. Veel geluk daarmee.
Citaat:
Via de bedrijfswagen houden we heel onze autoverslavingscultuur in stand.
Onze kinderen kweken we daar ook al van jongs af mee op. De meeste kinderen hebben nog nooit op een bus, trein of tram gezeten en velen gaan zelden met de fiets of te voet. Dan kom je weer uit bij problemen als een toegenomen zwaarlijvigheid bij de jeugd en daaraan allerlei gerelateerde gezondheidsproblemen die onze maatschappij handen veel geld kosten.
|
Komaan dit is gewoon een potje eigen dromen voor werkelijkheid aanzien. Zwaarlijvigheid wordt veroorzaakt door teveel binnen zitten en slecht eten. Probeer tieners nog maar eens te overtuigen om buiten met een bal te spelen ipv voor een tablet/PC/Tv etc te hangen.
|