![]() |
Koning auto, ook bij kinderen
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...oer-nooit.aspx
Ik schrok enorm van dat hoge percentage 9 tot 12 jarigen dat nog nooit het OV heeft gebruikt. Op die leeftijd kende ik bijna niets anders en ondanks het feit dat wij thuis een gezinswagen hadden, gebruikten wij ook veel het OV en de fiets. Dit alles stemt wel tot nadenken: hoe kunnen we bij de jongere generaties een mentaliteitswijziging bekomen als Koning auto zo prominent blijft onder de jongeren / kinderen ? Al die auto-ontradingscampagnes en promotiecampagnes voor het OV en de fiets van de jongste twee tot drie decennia hebben dus blijkbaar nog maar weinig uitgehaald. |
Toen mocht ik nog fietsen , of we gingen te voet :)
De bus namen wel eens met ons ma , en anders de auto met pa & ma :) |
Dit is gewoonweg typisch voor dit land: ministers die er enkel zijn voor het postje, openbaar vervoer dat op geen bal trekt, ouders die hun kinderen niet willen of durven meesturen met het ov... Dit komt gewoonweg nooit meer goed.
|
Als kleine was het simpel. Lokale verplaatsingen waren per fiets. Langere afstanden werden zorgvuldig geregeld, en de enige in de familie met een wagen, mijn oom die een Lada 2105 had, draafde dan op.
Ik kan me geen enkel moment herinneren dat mijn ouders met hun 3 koters het openbaar vervoer hebben gebruikt. De enige was mijn broer, die de bus gebruikte om in Mechelen naar de kokschool te geraken. Ikzelf ben gemotoriseerd sinds 1988. En ik moet toegeven, brom- en motorfietsen krijgen mijn voorkeur. |
Citaat:
|
Citaat:
Meteen ook een verklaring waarom meer en meer kinderen te dik zijn. Wanneer je de som maakt van de gevolgen van al die individuen die zo redeneren dan krijg je natuurlijk complete chaos aan de schoolpoort. Onderstaand filmpje is daar de perfecte illustratie van. http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...ideo=1.1721255 Hetzelfde fenomeen zie je trouwens met de dagdagelijkse files en verkeersopstoppingen. Vroeger reed ik steevast met de fiets naar school, in een latere fase was dan met de OV. Auto slechts heel zelden. Mensen zijn hardleers en er zijn maar 2 manieren om ze uit hun auto te krijgen 1/ Door ze uit hun auto te taxeren 2/ Door ingrepen in de infrastructuur zodat ze gewoon niet meer kunnen rijden. Dat laatste lijkt de meest voor de hand liggende oplossing te zijn zoals men dat met succes toepast in onder meer Gent; http://www.vvsg.be/np/Lists/NP/Attac...choolpoort.pdf |
Citaat:
Naar mijn werk dan: Halle-Zellik en terug. Auto: 25 min. OV: 1u25 tot 1u40 zonder problemen, met problemen kan dat flink oplopen. Je mag al wat in de file staan tussen Halle en Zellik voor je een uur meer verliest. Eigenlijk nog nooit mee gemaakt in 5 jaar tijd. |
Er loopt wel meer mis in België op mobiliteitsvlak, dan met het openbaar vervoer alleen. Onze ruimtelijke ordening, maakt het ook niet gemakkelijk om deftig openbaar vervoer te organiseren. Allez, tenzij vlak bij het station, of zo, zijn er weinig plaatsen in de brede rand rond Brussel slechter bereikbaar met het OV dan Zellik. Dergelijke bedrijfs terreinen zouden eigenlijk niet mogen.. Idem met woonwijken langs een rustig landwegje...
|
Citaat:
|
Citaat:
Als we in Antwerpen moeten zijn, dan nemen we met het gezin de trein. Heerlijk ontspannend. Ik zie niet waar het stresserende zou zitten. |
Citaat:
Waar haalt u dan dat anderhalf uur vandaan? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb de prijzen eens opgezocht online. Liggen die nu lager via internet of zijn de prijzen goedkoper geworden de laatste jaren? Ik kom op 7 euro voor heen en terug. Dan wordt het de trein eventueel wel waard. |
Citaat:
Waar ik woon (Zwitserland) gaat dat zo: kinderen gaan te voet naar school. Zelfs kleuters. Bevordert de zelfstandigheid. En die zelfstandige kinderen nemen dan zodra ze een jaar of 10 zijn ook zelfstandig het OV als ze eens naar de stad of naar vriendjes willen. En zo leren ze dat OV eigenlijk best leuk is. He is een plek waar je niet van je ouders afhankelijk bent, waar je vrienden kan ontmoeten. Kan SMS'en of op faceboek posten. Als je in Bern 's avonds schoon volk wil zien, ga dan naar het station. En dus doen steeds meer jongeren niet eens meer de moeite om nog een rijbewijs te halen. Onder 18 to 24 jarigen heeft maar de helft nog een rijbewijs. Tendens dalend... Maar dan moet je natuurlijk wel een OV hebben dat functioneert. En dat vooral ook s' avonds laat nog rijd. In mijn stad dus rijden bussen overdag elke 6 of 10 minuten. 's avonds elke 15 minuten. In de week tot kort na middernacht, in het weekeinde langer. Ook de treinen rijden tot middernacht. Het is voor en deel politieke wil, en voor een deel gewoon slimmer met je OV bedrijven omgaan. In het vervoerscontract dat de NMBS me de overheid heeft staat hoeveel treinenkm de NMBS moet rijden. En de NMBS heeft besloten geen km meer te doen, en concentreert die km op de drukste routes. Het lijkt me vaak alsof de NMBS eigenlijk liever geen treinen zou doen rijden, en zich liever bezighoud met het organiseren van lucratieve bouwwerven voor bevriende aannemers... In Zwitserland heeft de SBB een ander soort contract. Gewoon een lijst van stations waar van 5 uur 's ochtends to middernacht minstens een keer per uur een trein moet stoppen. Als je je OV bedrijven de juiste prikkels geeft, maar ze verder met rust laat dan kan je best goed OV krijgen, zonder dat het de staat een vermogen moet kosten. |
Citaat:
Het gebruik van openbaar vervoer vergt zorgvuldige planning, en de hoop dat er geen vertragingen, stakingen of andere gebruikelijke oponthouden zijn. En dan moet het allemaal nog een beetje uitkomen kwa tijd. Waar iemand met eigen transport een kwartier over doet, doet diezelfde persoon met het OV gemakkelijk een half uur. En dan spreken we over een goeie verbinding. Een afstandje van 5.5 km in vogelvlucht kost met het ov meer dan een uur als de verbinding wat tegenslaat. Zoals U zelf hebt aangetoont, en de schampere opmerking bijmaakte "neem dan de fiets". |
Citaat:
Het openbaar vervoer is een ALTERNATIEF, geen gedwongen keuze. |
Citaat:
Zorg voor een beter, veiliger en regelmatiger OV en veel problemen worden opgelost ! Het OV moet aantrekkelijker worden dan het particuliere vervoer. Dat het goedkoper is dan de wagen hoeft in feite geen betoog meer. Zelfs het duurste treinabonnement voor het gehele spoorwegnet is goedkoper dan een bescheiden, kleine auto te moeten betalen en onderhouden. Systemen van bedrijfswagens niet te na gesproken, maar dan belanden we weer bij een andere discussie. Ik pleit ook helemaal niet voor een nieuw rondje 'autootje-pesten' ! Het een hoeft niet het ander tegen te spreken, maar kan complementair zijn. Een rechtvaardig en realistisch autobeleid kan perfect gecombineerd worden met een effciënt en uitgebreid OV beleid. Ik zie niet in waarom ik onder een steen zou moeten leven ? Meer dan de helft van de Vlamingen woont in dichtbevolkt, geurbaniseerd gebied. Veel meer dan mensen die nog op het 'echte platteland' wonen. Ik zie dus niet in waarom eerstgenoemden niet gebaat kunnen zijn bij het OV. Uiteraard is een besparingspolitiek op het OV uit den boze om meer mensen uit hun wagen te krijgen. Dat spreekt voor zich ! |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:46. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be