Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Tegen de taalapartheid, dmwin li Walon! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=201741)

Bolleke Wol 6 mei 2014 00:11

Tegen de taalapartheid, dmwin li Walon!

Op regelmatige basis verschijnen hier wel eens van die hilarische schrijfsels van de BUB-clan. Ik kijk er altijd naar uit, kolder van niveau (ik verdenk nog steeds het Vlaams Belang er van hier achter te zitten :mrgreen: ).

Nu, er zijn wel degelijk van die Belgicisten die dat ook menen, die zever over taalnationalisme, taalapartheid, taalracisme en nog wat van die straffe termen. Curieus genoeg hebben ze het dan in het merendeel van de gevallen over VlaemSSch taalnazisme tegen de arme onderdrukte Franstaligen. Het taalracisme in omgekeerde richting, daar horen we natuurlijk niet over.

Maar er is nog een andere kwestie, waar die Belgicisten nu toch eindelijk eens klaarheid over moeten geven.

Voor wanneer eindelijk een statuut als officiële landstaal voor de andere al 184 jaar lang gediscrimineerde landstalen? Wanneer wordt eindelijk eens iets gedaan aan de apartheid tegenover Waalstaligen, Picardischtaligen, Luxemburgstaligen?

Als eerste geste verwacht ik natuurlijk van de BUBbels dat ze hun partijwebsite aanvullen met artikels en informatie in deze talen. Per slot van rekening kan het toch niet dat een partij van Alle Belgen (noord- en zuid- en oost- en west-Belgen) de volkseigen talen van dit gezegde Vaderland hun waardigheid ontzeggen.

En ik verwacht ook dat het nationaal volkslied voortaan in alle landstalen wordt gezongen. Hier alvast om te oefenen.

I Po nosse Bèljike, nosse fierté, nosse bèle Patrîye,
S'il èst rèkis, ci djoû-l�*, nos môrrans !
Li Lîbèrté vaut qu' on sacrifîye si vîye,
Po-z-è lèyî profiter nos-èfants !
Dins nos-ôtes, qu' èst vêci, gn-a pont d’ laches,
Sur nos tortos, nosse payis pout compter !
Flaminds, Walons, tchantans, chake è s’ lingadje :
Li Rwè, li Lwè et l’ Lîbèrté !
Li Rwè, li Lwè et l' Lîbèrté !
Li Rwè, li Lwè et l' Lîbèrté !

Bolleke Wol 11 mei 2014 12:10

Het blijft stilletjes bij onze Belgische vrienden...

DewareJakob 11 mei 2014 12:41

Zelfs de de Belgicistekes maken er geen woorden aan vuil, zo smal is hun basis.

pajoske 14 mei 2014 10:40

Bolleke het is u blijkbaar onbekend dat "taal" en de erkenning van "streektalen" een bevoegdheid is van de gemeenschappen. Het niet erkennen van (oorspronkelijke) streektalen is dus louter een gevolg van de keuzes die gemaakt worden in de bevoegde gemeenschappen.
Het is u waarschijnlijk ook onbekend dat België het Europese verdrag van minderheidstalen ondertekend heeft, maar dat de Belgische overheid deze niet kan ratificeren vooraleer de gemeenschappen daarvoor toestemming geven. Het Vlaamse parlement heeft dit nooit willen doen, omdat ze schrik hebben dat Frans in het Vlaams gewest dat statuut zou kunnen krijgen.
Gelieve uw pijlen dus te richten op de echte verantwoordelijken.

De Vlaamse gemeenschap heeft geweigerd Limburgs als streektaal te erkennen.

Maar:
Citaat:

Par décret du 24 décembre 1990, la Fédération Wallonie-Bruxelles reconnaît la spécificité linguistique et culturelle des utilisateurs des « langues régionales endogènes ». L’appellation englobe tous les parlers minoritaires développés parallèlement au français sur le territoire de la Fédération, qu’ils relèvent de l’aire romane (champenois, lorrain, picard, wallon) ou de l’aire germanique (le brabançon bruxellois, le thiois ou francique carolingien, le luxembourgeois ou francique mosellan).

Le Service des Langues régionales endogènes (SLRE), créé suite �* la promulgation de ce décret, a pour objectif de promouvoir les langues régionales endogènes de la Fédération et de garantir la pérennité du patrimoine culturel dont elles sont l'expression.
bron: http://www.languesregionales.cfwb.be/

Besluit: Je kan enkel aan de Vlaamse overheid verwijten dat ze geen enkele inspanning levert om het culturele erfgoed, de op haar grondgebied eeuwenlang gesproken taal, te bewaren of te promoten.

Als we het vergelijken met historische architectuur, dan zou Vlaanderen er voor kiezen de kathedraal van Antwerpen met bulldozers plat te duwen om op die plaats een modern gebouw te plaatsen voorzien van de laatste ontwikkelingen op architecturaal gebied.

Bolleke Wol 14 mei 2014 11:20

Het is inderdaad aan de gemeenschappen om dat te erkennen.

De Vlaamse gemeenschap heeft in Wallonië niks te zeggen.
De Franstalige Gemeenschap (pardon, fédération wallonie-bruxelles) wel.

Dus Pajoske, dat het Waals nog steeds geen officiele landstaal is, is niet de schuld van Vlaanderen.

Overigens is dit naast de kwestie. Het is niet Vlaanderen dat ligt te zagen over taalracisme, wel de Belgicisten. Waar blijft hun campagne voor de officiële erkennig van de Belgische talen?

Bolleke Wol 14 mei 2014 11:20

Op geen enkele belgicistische website is zelfs een woord Waals te lezen. Of Luxemburgs of zo.

Tot zover de Belgische verdraagzaamheid.

pajoske 14 mei 2014 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 7139675)
Het is inderdaad aan de gemeenschappen om dat te erkennen.

De Vlaamse gemeenschap heeft in Wallonië niks te zeggen.
De Franstalige Gemeenschap (pardon, fédération wallonie-bruxelles) wel.

Dus Pajoske, dat het Waals nog steeds geen officiele landstaal is, is niet de schuld van Vlaanderen.

Overigens is dit naast de kwestie. Het is niet Vlaanderen dat ligt te zagen over taalracisme, wel de Belgicisten. Waar blijft hun campagne voor de officiële erkennig van de Belgische talen?

Hebt gij gelezen wat ik schreef?

Men heeft er voor gekozen 3 officiële standaard-talen in België te erkennen. De talen die gij vernoemt zijn net als Limburgs oeroude streektalen.
In de fédération-Wallonie-Bruxelles zijn de doro u genoemde talen erkend.
Om die minderheidstalen officieel te erkennen moet het Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden door België geratificeerd worden. België kan dat pas als het Vlaamse parlement toestemming geeft.

In Vlaanderen is Standaard-Nederlands een even vreemde taal als Frans in Wallonië.

Trouwens, als ik dat zo lees is Waals een verzamelnaam van verschillende steektalen die in Wallonië gesproken werden/worden. Wanneer gaat Vlaanderen het Vlaams (daarmee bedoel ik de verzameling van streektalen die op haar grondgebied gesproken werden/worden) erkennen?

pajoske 14 mei 2014 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 7139676)
Op geen enkele belgicistische website is zelfs een woord Waals te lezen. Of Luxemburgs of zo.

Tot zover de Belgische verdraagzaamheid.

Als BUB schrijft over taalracisme kan ik ze eigenlijk geen ongelijk geven. Want Vlaanderen wil de sociale uitkeringen op basis van taal (lees: vooral in Brussel) bepalen.

Bolleke Wol 14 mei 2014 13:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7139846)

Men heeft er voor gekozen 3 officiële standaard-talen in België te erkennen. De talen die gij vernoemt zijn net als Limburgs oeroude streektalen.
Om die minderheidstalen officieel te erkennen moet het Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden door België geratificeerd worden. België kan dat pas als het Vlaamse parlement toestemming geeft.

In Vlaanderen is Standaard-Nederlands een even vreemde taal als Frans in Wallonië.

Trouwens, als ik dat zo lees is Waals een verzamelnaam van verschillende steektalen die in Wallonië gesproken werden/worden. Wanneer gaat Vlaanderen het Vlaams (daarmee bedoel ik de verzameling van streektalen die op haar grondgebied gesproken werden/worden) erkennen?

Hebt gij gelezen wat ik schreef, wat je zelf ook schreef? Vlaanderen heeft geen bevoegdheid in Wallonië.
Wallonië heeft dat Europees Handvest trouwens niet nodig. Walloniê kan het Waals zelf tot officiële werktaal en onderwijstaal proclameren. Allee, de fédération mag dat. Maar zal dat uiteraard niet doen.

En zoals je zelf zegt: "Men" heeft er voor gekozen 3 officiële standaard-talen in België te erkennen. De Belgische verdraagzaamheid en meertaligheid is inderdaad al vanaf het begin beperkt. We mogen trouwens blij zijn dat het er al drie zijn, want in wezen is Belgique Franstalig.

Voor mij mag West-Vlaams overigens gerust als officiële streektaal erkend worden, net als Limburgs.

pajoske 14 mei 2014 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 7139927)
Hebt gij gelezen wat ik schreef, wat je zelf ook schreef? Vlaanderen heeft geen bevoegdheid in Wallonië.
Wallonië heeft dat Europees Handvest trouwens niet nodig. Walloniê kan het Waals zelf tot officiële werktaal en onderwijstaal proclameren.

Juist

Citaat:

Le wallon (walon en wallon/ ph: wa.lɔ̃ ) est une langue d'oïl parlée en Belgique, en France et, très résiduellement, dans la partie nord-est de l'État américain du Wisconsin1. Elle est reconnue comme langue régionale endogène par la Communauté française de Belgique, au sein de laquelle elle est la plus importante des langues romanes endogènes en termes de superficie (70 �* 75 % de la Région wallonne) et de population (1 000 000 �* 1 300 000 locuteurs)2. Le wallon se compose de quatre grandes variétés dialectales et d'une forme normalisée. Ses locuteurs peuvent être appelés des Wallons3, mais ce terme se référant avant tout aux habitants de la Wallonie, on lui préfère de plus en plus celui de wallonophone4 (walon-cåzant en wallon).
bron: http://fr.wikipedia.org/wiki/Wallon
Citaat:

La transmission des langues régionales ne peut s'envisager aujourd’hui que par le biais de l’école et des institutions para-scolaires.

Dans cette perspective, le SLRE travaille, en collaboration avec le Conseil des Langues régionales endogènes, �* l'élaboration d'un « Argumentaire en faveur de l’enseignement des langues régionales endogènes au sein de la Fédération Wallonie-Bruxelles ».

Le SLRE a par ailleurs publié un "SPIROUS-R.A.P. ou Répertoire des Actvités et Publications en langues régionales �* destination de la Jeunesse", lequel fournit, entre autres, la liste des opérateurs culturels du secteur.
bron: http://www.languesregionales.cfwb.be...d=lre_missions

Wallonië subsidieert dus onderwijs dat de streektalen bevordert. Men kan dus in streektaal onderwijs volgen. Als ze Wallonië Het Waals als onderwijstaal wil invoeren stranden ze op dezelfde problemen dan indien Vlaanderen "Vlaams" als onderwijstaal zou invoeren. Welk Vlaams? Dat van West-Vlaanderen of dat van Antwerpen?

Jan van den Berghe 14 mei 2014 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7139616)
Besluit: Je kan enkel aan de Vlaamse overheid verwijten dat ze geen enkele inspanning levert om het culturele erfgoed, de op haar grondgebied eeuwenlang gesproken taal, te bewaren of te promoten.

Wat zou de Vlaamse overheid dan volgens u concreet moeten doen? Kunt u mij trouwens vertellen wat de Nederlandse landelijke overheid doet sedert de erkenning van het Limburgs en Saksisch als streektalen?

Jan van den Berghe 14 mei 2014 21:50

Citaat:

In Nederland zijn er dan weer twee "officiële standaardtalen" erkend: Nederlands en Fries.

Bij mijn weten worden er ook in Nederland dialecten gesproken, waaronder Limburgs.

Dus?

Jan van den Berghe 14 mei 2014 21:56

Citaat:

Een standaardtaal heeft altijd een zekere mate van "vreemdheid" voor dialectsprekers. Of denkt u dat Standaarditaliaans bijvoorbeeld nauw aansluit bij wat men in de dorpen van zuidelijk Italië spreekt? En denkt u dat de omgangstaal van de Saasvallei in het Zwitserse Wallis soms een doorslagje is van de Duitse standaardtaal? En hebt u ooit als eens nagedacht over de mogelijke verschillen en gelijkenissen tussen Oxford English en Brummie?

Jan van den Berghe 14 mei 2014 22:00

Citaat:

Erkennen? Waarom? Met welk doel zou men dialecten moeten erkennen? Dialecten bestaan. Als dialectspreker heb ik trouwens geen boodschap aan een mogelijke "erkenning" van het Waregems. Wat zou het mij en mijn dorpsgenoten bijbrengen?

Jan van den Berghe 14 mei 2014 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7140010)
Wallonië subsidieert dus onderwijs dat de streektalen bevordert. Men kan dus in streektaal onderwijs volgen.

Wel, geef me dan eens die school of instelling waar je de lessen kan volgen in een Waals dialect.

Vertel ons even wat de Franse Gemeenschap van België nu concreet heeft gedaan. Ik stel immers vast dat ondanks de ronkende woorden in de officiële documenten (meestal bestemd voor subsidiërende overheden op Europees niveau), het steeds slechter gaat met het Waals. De dialecten gaan in Wallonië heel snel achteruit. De generatiewissel gebeurt niet.

Dus, wat doet de overheid in Wallonië nu eigenlijk?

Bolleke Wol 17 mei 2014 14:23

Zou je in Namen je oproepingsbrief voor de verkiezingen ook in het Waals kunnen krijgen?
Of mogen alleen Franstaligen daar over zagen?

quercus 17 mei 2014 14:30

Citaat:

Enneuh... waar wil je dan jouw Limburgs kost wat kost gebruiken? Toch slechts in Limburg en onder Limburgers mag ik hopen? Overigens, welk Limburgs? Dat van de Maaskant, dat van Beringen, dat van St Truiden? You name it!

Adrian M 17 mei 2014 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7140695)
In Nederland zijn er dan weer twee "officiële standaardtalen" erkend: Nederlands en Fries.

Bij mijn weten worden er ook in Nederland dialecten gesproken, waaronder Limburgs.

Dus?

In Nederlands is Limburgs een erkende streektaal, dus geen dialect
De overheid is niet verplicht zich in gelijke mate in te spannen voor het Limburgs als voor het Fries.
Deze verplichting ontstaat pas als het Limburgs zichzelf hard genoeg weet te maken voor erkenning zoals het Fries (rijks taal)

edwin2 17 mei 2014 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M (Bericht 7145228)
De overheid is niet verplicht zich in gelijke mate in te spannen voor het Limburgs als voor het Fries.
Deze verplichting ontstaat pas als het Limburgs zichzelf hard genoeg weet te maken voor erkenning zoals het Fries (rijks taal)

Kwestie van tijd..

Jan van den Berghe 17 mei 2014 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M (Bericht 7145228)

Dan herhaal ik de vraag die ik ook aan Pajoske stelde:

Citaat:

Kunt u mij trouwens vertellen wat de Nederlandse landelijke overheid doet sedert de erkenning van het Limburgs en Saksisch als streektalen?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be