Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Overkapping van de ring van Antwerpen: een vraagje (https://forum.politics.be/showthread.php?t=201798)

De schoofzak 7 mei 2014 11:43

Overkapping van de ring van Antwerpen: een vraagje
 
Wat ik me persoonlijk afvraag:
allemaal goed en wel, zo'n overkapping, als we het kunnen betalen enz. bla bla....

maar wat als er een 'simpel' ongeval gebeurt zoals eergisteren tussen Ternat en Groot Bijgaarden, waar twee of drie vrachtwagens in brand schieten ?

Als de ring overkapt wordt, moeten dan begeleidende maatregelen getroffen worden, preventief, zoals de tunnels in de Alpen en soortgelijke ?

Dan gaan de files tien keer langer worden ...


En een tweede vraag: is het technisch mogelijk om al die schadelijke uitlaatgassen zodanig te filteren dat het een verbetering kan betekenen ?
Men zevert daar wel over het voorbeeld van Madrid, maar ik las evengoed twijfels over hun zegenbulletin daar, namelijk dat er niet zo erg veel gefilterd wordt in de praktijk ...

.

vlaams realist 7 mei 2014 11:58

Mijn 92 jarige bobonne heeft tabaksrook, fijn stof en alle andere vieze dingen ingeademt.

Zwitser 7 mei 2014 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7129473)
Wat ik me persoonlijk afvraag:
allemaal goed en wel, zo'n overkapping, als we het kunnen betalen enz. bla bla....

Dat financier je door de opstalrechten er boven te verkopen...


Citaat:

maar wat als er een 'simpel' ongeval gebeurt zoals eergisteren tussen Ternat en Groot Bijgaarden, waar twee of drie vrachtwagens in brand schieten ?
Het beste lijkt me om gewoon vrachtverkeer zo veel mogelijk te weren. Maar dan moeten er wel alternatieven zijn. Voor het vrachtverkeer dat er wel door gaat kan men bijvoorbeeld een doseersysteem toepassen zoals inderdaad bij sommige tunnels al bestaat, zodat nooit twee vrachtwagens achter elkaar rijden.

Anna List 7 mei 2014 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7129473)
...
En een tweede vraag: is het technisch mogelijk om al die schadelijke uitlaatgassen zodanig te filteren dat het een verbetering kan betekenen ?
Men zevert daar wel over het voorbeeld van Madrid, maar ik las evengoed twijfels over hun zegenbulletin daar, namelijk dat er niet zo erg veel gefilterd wordt in de praktijk ...

.

maar nee, dampkap erboven en de schouwen zet je in Wilrijk en Ekeren.

zolang Zurenborg maar geen fijn stof meer heeft en een groot park voor de deur krijgt.

Tashunka 7 mei 2014 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 7129505)
Dat financier je door de opstalrechten er boven te verkopen...



Het beste lijkt me om gewoon vrachtverkeer zo veel mogelijk te weren. Maar dan moeten er wel alternatieven zijn. Voor het vrachtverkeer dat er wel door gaat kan men bijvoorbeeld een doseersysteem toepassen zoals inderdaad bij sommige tunnels al bestaat, zodat nooit twee vrachtwagens achter elkaar rijden.

Het wordt nu toch verkocht als de mogelijkheid om een uitgebreid park aan te leggen? Ik denk niet dat er iemand veel geld gaat geven voor een park.

De ervaringen in Madrid waar men een ring aan het overkappen is geven toch andere resultaten. De kostprijs was begroot op 1,5 miljard Euro maar zou nu om en bij de 10 miljard € bedragen en het zou meer dan 35 jaar duren voor het project volledig betaald zou zijn.

Ik zie niet in hoe je zulk een bedrag kan recupereren.

Zwitser 7 mei 2014 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka (Bericht 7129619)
Het wordt nu toch verkocht als de mogelijkheid om een uitgebreid park aan te leggen? Ik denk niet dat er iemand veel geld gaat geven voor een park

Het enkel als een gelegenheid om een park aan te leggen is dan ook fout. Wat mij betreft is een groenstrook, zeker gewenst, maar ik zou dus aan de rand van die groenstrook apartementen en kantoren bouwen. En daar is dus geld mee te verdienen. In het midden laten we dan een sneltram rijden die alles met elkaar verbindt.

Update: Ik ben nu verder met het lezen van het projectplan, en het is inderdaad de bedoeling dat er ook gebouwd wordt. Opstalrechten in erfpacht geven lijkt me een interessante optie om dit te financieren, en ook de stad een inkomen te bezorgen.

PeterCC 10 mei 2014 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7129473)
Wat ik me persoonlijk afvraag:
allemaal goed en wel, zo'n overkapping, als we het kunnen betalen enz. bla bla....

maar wat als er een 'simpel' ongeval gebeurt zoals eergisteren tussen Ternat en Groot Bijgaarden, waar twee of drie vrachtwagens in brand schieten ?
(...)

Tja, dan is dat nog dikkere shit natuurlijk.

PeterCC 10 mei 2014 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7129473)
(...)
En een tweede vraag: is het technisch mogelijk om al die schadelijke uitlaatgassen zodanig te filteren dat het een verbetering kan betekenen ?
Men zevert daar wel over het voorbeeld van Madrid, maar ik las evengoed twijfels over hun zegebulletin daar, namelijk dat er niet zo erg veel gefilterd wordt in de praktijk ...

Dat filteren is een illusie.

Maar doet ook niet terzake.
Tegen de tijd dat die overkapping er ooit zou kunnen komen (ten vroegste 2025) is fijnstof emissie door het verkeer al lang verleden tijd.

DewareJakob 10 mei 2014 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7129473)
Wat ik me persoonlijk afvraag:
allemaal goed en wel, zo'n overkapping, als we het kunnen betalen enz. bla bla....

maar wat als er een 'simpel' ongeval gebeurt zoals eergisteren tussen Ternat en Groot Bijgaarden, waar twee of drie vrachtwagens in brand schieten ? .

Heel pertinente vraag; tunnels zijn altijd een verhoogd veiligheidsrisico, blijkbaar een punt dat hen in deze verkiezingstijd niet bezighoudt; waar het niet nodig is moet je er geen bouwen (om onder een berg of onder een rivier-stroom te geraken OK),

Jan van den Berghe 10 mei 2014 20:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7129473)
Wat ik me persoonlijk afvraag:
allemaal goed en wel, zo'n overkapping, als we het kunnen betalen enz. bla bla....

maar wat als er een 'simpel' ongeval gebeurt zoals eergisteren tussen Ternat en Groot Bijgaarden, waar twee of drie vrachtwagens in brand schieten ?

Als de ring overkapt wordt, moeten dan begeleidende maatregelen getroffen worden, preventief, zoals de tunnels in de Alpen en soortgelijke ?

Dan gaan de files tien keer langer worden ...


En een tweede vraag: is het technisch mogelijk om al die schadelijke uitlaatgassen zodanig te filteren dat het een verbetering kan betekenen ?
Men zevert daar wel over het voorbeeld van Madrid, maar ik las evengoed twijfels over hun zegenbulletin daar, namelijk dat er niet zo erg veel gefilterd wordt in de praktijk ...

.

In Madrid kunnen ze van ervaring spreken. Misschien wat googlen naar informatie over die ringoverkapping.

kelt 10 mei 2014 20:09

Ik heb ergens een prachtige vergelijking opgepikt aangaande de verkeersproblematiek.

Gans dat gedoe met de Oosterweel en nu weer die overkapping is te vergelijken met iemand die last heeft van ernstige obesitas te "helpen" door hem een ruimere riem aan te reiken zodat hij weer een beetje op zijn gemak is...

....hij is wel STERVENDE door zijn gewoontes! :-(

Vrijheideerst 10 mei 2014 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7134428)
In Madrid kunnen ze van ervaring spreken. Misschien wat googlen naar informatie over die ringoverkapping.

Dat die meer dan het dubbele van de oorspronkelijke 1 miljard euro gekost heeft?

Dat die files niet afgenomen zijn?

Ja, google dat maar 'ns. :roll:

Jan van den Berghe 10 mei 2014 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7134442)
Dat die meer dan het dubbele van de oorspronkelijke 1 miljard euro gekost heeft?

Dat die files niet afgenomen zijn?

Ja, google dat maar 'ns. :roll:

Euh, gaan de vragen in het beginbericht daarover?

Vrijheideerst 10 mei 2014 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7134446)
Euh, gaan de vragen in het beginbericht daarover?

Euh, wat baten kaars & bril...?

Jan van den Berghe 10 mei 2014 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7134457)
Euh, wat baten kaars & bril...?

Wat bedoelt u?

Vrijheideerst 10 mei 2014 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7134465)
Wat bedoelt u?

Dat u eens moet ophouden met blind die overkapping goed te keuren en dat u wat minder anti-auto propaganda moet lezen.

Jan van den Berghe 10 mei 2014 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7134470)
Dat u eens moet ophouden met blind die overkapping goed te keuren en dat u wat minder anti-auto propaganda moet lezen.

Zeg me dan eens in welke bericht ik, en ik citeer u, "blind die overkapping goedkeur".

Ik ben benieuwd.

koe de poing 10 mei 2014 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7129473)
Wat ik me persoonlijk afvraag:
allemaal goed en wel, zo'n overkapping, als we het kunnen betalen enz. bla bla....

maar wat als er een 'simpel' ongeval gebeurt zoals eergisteren tussen Ternat en Groot Bijgaarden, waar twee of drie vrachtwagens in brand schieten ?

Als de ring overkapt wordt, moeten dan begeleidende maatregelen getroffen worden, preventief, zoals de tunnels in de Alpen en soortgelijke ?

Dan gaan de files tien keer langer worden ...

Overkapping van de ring is in strijd met de Europese tunnelrichtlijn inzake veiligheid en dus niet meer dan een utopie. Een mooie utopie, maar een utopie. Overkappen van een TEN snelweg kan niet indien het aantal rijvakken wijzigt en als er teveel op- en afritten zijn. De Antwerpse ring is in feite een lang groot op- en afrittencomplex...
Overkappen kan dan ook enkel en alleen als het vrachtverkeer van de haven niet over de Ring zou rijden.
Madrid vergelijken met Antwerpen is appels met peren vergekijken, want in Madrid is er geen TEN snelweg, en zijn er minder rijvakken en weefbewegingen

Citaat:

En een tweede vraag: is het technisch mogelijk om al die schadelijke uitlaatgassen zodanig te filteren dat het een verbetering kan betekenen ?
Men zevert daar wel over het voorbeeld van Madrid, maar ik las evengoed twijfels over hun zegenbulletin daar, namelijk dat er niet zo erg veel gefilterd wordt in de praktijk ....
Filteren is perfect mogelijk, maar aan de tunnelmonden zal de pollutie net toenemen

Jan van den Berghe 10 mei 2014 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing (Bericht 7134541)
Overkapping van de ring is in strijd met de Europese tunnelrichtlijn inzake veiligheid en dus niet meer dan een utopie.

Hoezo? Verbiedt de EU tunnels misschien?

koe de poing 10 mei 2014 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7134544)
Hoezo? Verbiedt de EU tunnels misschien?

Dermate strenge veiligheidseisen voor tunnels met gevaarlijk transportverkeer dat een overkapping van de Antwerpse Ring niet in overeenstemming gebracht kan worden met die veiligheidseisen. Plekken met veel weefbewegingen zijn te ongevalgevoelig om te overkappen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be