![]() |
Betaald rijden.
Ik vind dat alle automobilisten die door België rijden mee moeten betalen om het wegendek te onderhouden. Natuurlijk kunnen we bijna onmogelijk het voorbeeld van Frankrijk overnemen waar ze tol zetten, want wij hebben om de km een nieuwe afslag. Maar het vb. van Zwitserlands spreekt mij wel aan. Als nu iedereen die door België rijdt een sticker moet kopen van 30 EUR, zou men een dus nog betere verkeerssituatie krijgen. Misschien kunnen ze zelfs samen met Zwitserland een sticker maken van 60 EUR :D
|
Voor mij goed, maar dan wel de RIJ-TAKS afschaffen! Of wil je twee keer vangen voor hetzelfde?
|
Citaat:
|
Ook goed, maar dan wel 15€ minder rijtaks weer!
|
Citaat:
|
Zal wel, zou er ook liever vanaf zijn met die 30€!
Maar we betalen nu dus via dat systeem voor de onderhoud en aanleg van de wegen. |
Ik heb gehoord dat ze zoiets van plan waren voor buitenlandse vrachtwagens (een heel hoog aandeel van de vrachtwagens op de Belgische wegen zijn van buitenlandse afkomst en rijden meestal gewoon door België, bovendien zijn zij het die voor de grootste schade zorgen). Inderdaad met een vignet of iets dergelijks.
|
Vind ik ook, buitenlanders mogen ook betalen. Wij betalen ook in hun land!
|
Citaat:
Enkele opmerkingen: - Wat met een europese wegentaks? Verdeling daarna per km weg. - Je zou trouwens denken dat men toekomt met die belasting op benzine en diesel. Gaat het wel allemaal naar de wegen? - Geen wegentaks en gewoon via de algemene belastingen? - Wat is de administratiekost van vignetten? Wat is de controlekost? Wat hebben we dan nog over? - ... |
Ik ben voorstander van een europese wegentaks om de aanleg en het onderhoud van de europese autosnelwegen ( E ... ) te bekostigen. Bij voorkeur door accijns te heffen op de brandstof. Dan betaald ieder zijn deel van het gebruik van de weg. De transportfirma's zullen misschien wel steigeren maar als de regels voor iedereen het zelfde zijn en dus concurrentie vervalsing uitgesloten, mag dat geen probleem zijn. Ze rekenen die kosten gewoon door naar de klant en uiteindelijk de consument. Nu heeft elk land zijn regeling en is er wel sprake van concurentievervalsing.
Bovendien kan belgie als doorvoerland van internationaal transport nog eens opdraaien voor de kosten veroorzaakt door internationale transporteurs. Accijnsverhoging op de brandstof heeft ook als voordeel dat de industrie naar efficientere goederen behandeling streeft. Nu lijkt het erop dat de autowegen herschapen zijn in een gigantisch magazijn. Als men iets besteld krijgt men steevast te horen dat de vrachtwagen onderweg is8O Een voorraad aanleggen kost blijkbaar meer dan het transport van just in time leveringen. Maar de ganse maatschappij is de dupe van de gigantische files die ontstaan door deze praktijk. |
Citaat:
Enne van die accijns? We betalen er verdorie al heel erg veel per liter hé! |
En dan nog al die lege camions op de baan, of 10 tonners met een doos waspoeder er in. Gebeurd ook heel veel.
|
Citaat:
|
Waarom dan ook niet gelijk de verzekering bij in de prijs van de brandstof integreren. Geen zwartrijders en geen auto's zonder verzekering meer.
Slechte bestuurders kunnen gestaft worden door de eigen bijdrage voor ieder ongeval te verhogen na ieder ongeval. Bvb. Een bonus malus systeem, men verterkt van 1 punt. Een ongeval in fout verdubbeld dat iedere keer, een jaar ongeval vrij verlaagd het met 1 punt en ieder punt kost je 100€ die je zelf aan de tegenpartij moet betalen. bij >16 punten (= 4 ongevallen op 1 jaar), opnieuw rijbewijs halen. Men zou het bezit van een auto goedkoper moeten maken en het gebruik duurder. In onze samenleving is een auto in vele gevallen een noodzaak. Maar of het dan een grote dure auto moet zijn is natuurlijk onzin. Een auto van 5.000€ brengt je even goed van a naar b als een van 50.000€. Dus geen verkeersbelasting, geen BA verzekering en 21% btw op de prijs van een auto na aftrek van 5000€. Elke brandstof met 0.50€ /liter onhoog. Ga je wel nadenken of je even gaat plassen met de auto. Een rekensommetje. Autotje met verbruik van 6l/100km kost je dan 360€ /12000km extra aan brandstof maar je moet er geen 1200€ BTW op betalen, je spaart ook nog eens zo'n 300€ uit aan verzekering en verkeersbelasting en hoe minder kilometers je rijd hoe groter je winst is. |
Citaat:
|
Citaat:
8) [size=1](Voor de duidelijkheid: satire!)[/size] |
Eigenlijk zou dat nog zo slecht niet zijn. Alleen betalen als je echt rijd. Weet je gelijk hoeveel een auto per kilometer echt kost. :-)
|
Citaat:
de liberale oplossing: een rekenmachine. :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:52. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be