![]() |
Internationale oproep voor pluralisme in de opleidingen economie
Ook binnen de opleidingen economie begint blijkbaar het besef door te dringen dat er een hoog niveau van indoctrinatie bestaat in de cursussen.
42 studentenorganisaties in 19 verschillende landen roepen op tot meer pluralisme in de opleidingen economie. Een hele reeks proffen economie ondertekenden eveneens de oproep. Meer info zie: http://www.isipe.net/home-es/ België en Nederland doen niet mee. Ontbreekt het de lage landers misschien aan wat kritisch economisch denken? Ik schat dat dit initiatief ook geen nieuws zal zijn in België. Kritische studenten economie...misschien zijn het wel communisten of zo. Best negeren. :roll: |
:thumbsup: Nice!
|
Ja, de indoctrinatie in de cursussen wiskunde, statistiek, bedrijfsstatistiek, personeelsbeleid, micro-economie, bedrijfsorganisatorische aspecten van computersystemen, systeemanalyse etc was enorm.
Voor het overige zijn dit vakken waar iedereen vlot de eindmeet haalt. Je kan de studenten dus niet verdenken van een dubbele agenda. Behalve allicht de studenten die vakken als sociale economie of ontwikkelingseconomie en aanverwante kiezen. |
De studenten zijn slachtoffer van indoctrinatie niet de organisatoren ervan.
In de protestactie spreken de studenten zich voor of tegen geen enkele economische theorie uit. En dat is op zich al revolutionair tegenwoordig. Ze vragen wel dat de economie terug ten dienste van de maatschappij gesteld wordt. En dat de realiteit meer deel wordt van de opleidingen. Dit o.a. door meer interdisciplinair te werken. Meer pluralisme van theorieën, methoden en disciplines. Men kan het enkel toejuichen wanneer studenten kritisch staan tegenover het eenheidsdiscours wat in de opleidingen economie is ingeslopen. Niemand heet het voer het afschaffen van wiskunde of statistiek. Economie dient inderdaad niet ten dienste te staan van een economische elite maar ten dienste van de hele maatschappij. (mijn woorden) |
Citaat:
Biologie staat ook niet ten dienste van de walvissen, en natuurkunde staat niet ten dienste van protonen he... :-) Dienstbetoon ten voordele van ene of andere groep, persoon of entiteit kan nadien wel gebeuren met of zonder vakkennis, dat wel. |
Citaat:
Ook nieuwe uitdagingen zoals milieuproblemen zijn tot nu toe niet voldoende in de economische opleiding opgenomen volgens de studenten. |
Citaat:
Marxisme is zo een politieke theorie die zware blunders maakt op economisch vlak. De meest flagrante is dat Marxisme maar een productiefactor erkent, en dat is "arbeid". Economie is eigenlijk game theorie. Het is een vorm van toegepaste wiskunde. Het is bijna statistische fysica. Zo wordt er bijvoorbeeld uitgelegd hoe prijzen regulering zonder dwang tot actie leidt tot schaarste of tot overproductie in een simplistisch gedragsmodel. Dat is elementaire modelisatie. Toegepast op de arbeidsmarkt houdt dat in dat minimum lonen tot werkloosheid kunnen leiden in de mate dat dat gedragsmodel van toepassing is. Het is een beetje eigenaardig dat je stelt dat neoliberalisme (dat dus een gloeiende afkeer van "staat" heeft) de elite dient, die meestal nogal nauwe banden heeft met de staat... Maar het houdt niet in dat economie enige politieke theorie naar voren schuift. Economie heeft gewoon de ambetante eigenschap om de contradicties van sommige politieke theorieen aan te geven, een beetje op dezelfde wijze als evolutieleer uit de biologie sommige religieuze theorieen onderuit haalt. "economie" is bijvoorbeeld niet tegen (of voor) een minimum loon. Het zegt je gewoon dat je dan werkloosheid zal kunnen scheppen. Nu is er misschien een politieke theorie die wil dat de helft van de bevolking niet tot een werknemerscontract kan komen (bijvoorbeeld om tijd vrij te maken om te bidden of zo). Dan zal in dat kader, economie je precies vertellen wat je moet doen :-) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
(Wel leuk om te zien dat jij steeds meer economische fysica verschuift. Nu nog hetzelfde doen met macht en we zijn er. :thumbsup:) Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Marx zelf zei wel degelijk interessante dingen en binnen de politieke economie of 'de economie van macht' is dat bijzonder relevant. Arbeid is misschien niet de enige productiefactor, maar het is wel de enige 'actieve' productiefactor. Daarmee wordt het volgende bedoeld: je mag zoveel mogelijk andere productiefactoren hebben als je wilt, zonder arbeid die ze transformeert in nuttige producten zijn ze waardeloos. Economisch wil dat zeggen dat de manier waarop arbeid georganiseerd is, de meest relevante factor is voor waardecreatie. En dan bij extensie: wie er het best in slaagt om arbeid te organiseren, creëert de grootste macht. Dat betekent concreet dat de leden van een bepaalde organisatorische structuur er baat bij hebben om die structuur recht te houden, vermits zij anders zelf achteruit gaan in welvaart. Dat gebeurt doorgaans niet bewust maar door natuurlijke selectie. Zij die zich niet inzetten voor de organisatie, zijn slechter af en marginaliseren zichzelf op termijn. Die onderlinge afhankelijkheden zorgen ervoor dat de personen die de grootste invloed hebben op de organisatorische structuur, de meeste macht/invloed hebben. Feedbackverschijnselen zorgen er dan voor dat die macht ook politiek kan aangewend worden, wat de 'leiders' van de relevante organisaties doorgaans gaan gebruiken om zichzelf in stand te houden. Besef dat Marx in een tijd leefde van grote veranderingen van de economische structuren (zoals dat momenteel weer aan het gebeuren is). Een verklaring was nodig en de zijne was spot-on. Helaas, het enige besef dat Marxisten hieruit halen is dat wie zich goed weet te organiseren, eender welke bullshit politiek kan doordrukken. En zo geschiedde. Dat is Marx in een notendop. Geen 'pure' economische wetenschap maar wel bijzonder relevant binnen de politieke economie. (Kantnota: 'the rise of the West' is feitelijk 'the rise of complex organisation'. Landen die de vrijheid niet hebben om aan complexe organisatie te doen (interne evolutie), zullen altijd achterblijven omdat ze de competenties om aan grootschalige ontwikkeling te doen niet kunnen ontwikkelen. Da's de echte reden waarom economische vrijheid zo belangrijk is en waarom zoveel landen achterblijven.) |
Citaat:
Citaat:
Ik merk dat u in feite geen reactie geeft op de inhoud van de tekst zelf. Economie als 'exacte wetenschap' maakt van economisten niet meer als technici van het bestaande systeem, niet in staat om out of the box te denken, om de toekomst vorm te geven. De studenten beseffen de leemte en willen duidelijk meer. |
Citaat:
Uiteindelijk staat de theorie dat de staat zo weinig mogelijk aan herverdeling dient te doen ten dienste van de elite. En aangezien 'geld geld maakt' wordt die elite enkel machtiger door zo'n systeem. We zien dat ook in ontwikkelingslanden (waar we meer dan eens vormen van neoliberalisme aantreffen ongekend heftig in Europa, cfr Mexico) of bv. in de VS (neoliberaler dan Europa). Daar zie je dat de elite haar vermogen de laatste decennia sterk vooruit zag gaan. Op diezelfde tijd echter verhoogde de koopkracht van de arme klassen niet. Er is een causaal band te verwachten tussen neoliberalisme en een verslechtering van de GINI index (kloof arm rijk). Wat we echter ook zien is dat die elites hypocriet zijn in hun neoliberaal discours, eens er krachten opduiken die een echte concurrentie betekenen. Tegelijkertijd dat ze het neoliberalisme predikt is de VS bv. een protectionistisch land als het gaat om niet VS corporaties die de macht van de plaatselijke elites dreigen te breken. Een echte vrije handel tussen landen wil men niet eens. westerse producten zijn gewoon niet rendabel. Ik merk dat in bolivia. een land waar elke ondernemer terecht kan. Je vindt er ook VS import in de supermarkt bv. maar die is dikwijls het dubbel van de even goede plaatselijke producten (of Braziliaanse bv.) Geef die Chinese, Braziliaanse en zovele andere landen een echte kans in eruopa en je zal een totaal andere situatie krijgen. Ik koop hier bv. Peruaanse laselectroden van identieke kwaliteit als in Europa aan een tiende van de prijs als in Europa. Maar die Peruaanse laselectroden zal je niet tegen komen in Europa. En dat is met vele producten zo. Protectionisme gebeurt onder velerlei vormen (veiligheidsvoorschriften, kwaliteitsvoorschriften, verpakkingen, importquota, enz...). dus van mijn part laat Europa maar eens proberen neoliberaal te zijn, maar dan ook ECHT en niet dat eenrichtings hypocriet uitbuitingssysteem van tegenwoordig. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ga nog wat ideologisch trollen. Laat de echte wetenschap maar aan mensen die er verstand van hebben. |
Citaat:
Wat je echter stelt over wat volgens jou de staat dan wel moet doen is ook niet anders dan een politiek programma. Het is een ander politiek programma dan welke de elite voorstaat en het is even on-liberaal natuurlijk ; alleen wordt nu een andere groep mensen bevoordeeld door de staatswerking. Wat je waarschijnlijk vervelend vindt is dat jouw geliefde programma door de meeste economische modellen uitkomsten geeft die contradictorisch zijn met de beweerde voordelen van het programma. Citaat:
Maar nog eens, economische theorie zegt helemaal niet dat de staat zo weinig mogelijk aan herverdeling moet doen. Eenvoudige economische modellen geven gewoon aan wat daar de gevolgen van zijn onder zekere gedragsveronderstellingen en die gevolgen komen je niet uit. Maar dat is niks anders dan wiskunde, he. Citaat:
Ik vind het persoonlijk een goeie zaak dat sommige mensen rijk worden, en dat andere mensen niet armer worden. Ik vind dat beter dan als niemand rijk wordt, of dat mensen armer worden. Maar goed, ieder heeft zijn eigen opinie he. Er zijn ook politieke opinies waarbij men liever zoveel mogelijk armen ziet, er zijn ook politieke opinies waarbij men graag mensen ziet lijden en sterven. Ieder heeft zijn eigen opinie en wens. Dat de dynamieken van hoe mensen arm te maken door sommigen gepropageerd worden, moet de wetenschap die dat kan modelen niet laten demoniseren he. Citaat:
|
Citaat:
Trouwens liberaal =/= (neo)-liberaal en nog vele minder aan een libertarier. |
Citaat:
Neo-liberaal is een ander woord voor liberaal, toen daar sleet op kwam als verwijtwoord :-) |
Citaat:
Ik las vandaag toevallig nog juist Hutchinson die schrijft: Citaat:
|
Citaat:
Het punt is dat je economie, politiek en subjectieve ervaringen verwart. Economie bestudeert de *economische interacties* tussen entiteiten en de emergent properties van zo een geheel van interacties. Subjectieve ervaringen spelen in de economische modelering slechts in die mate een rol dat zij de beslissingen sturen van de micro-entiteiten, en zelfs dat is al heel moeilijk in muziek te zetten. De homo economicus is een model dat het streven naar het materiële welzijn modeleert. Een "gelukindex" is een totaal idioot gegeven, want geluk is een totaal subjectieve ervaring die niet te vatten is in enige objectieve modelering en zelfs moeilijk filosofisch te definiëren valt. De geluksindex van een stel kannibalen zal helemaal anders zijn in identieke situaties dan de geluksindex van een groep pedofielen, of een groep filosofen of een groep kunstenaars. Maar inderdaad, de enige manier om de geluksindex van iemand te bepalen is naar zijn vrije keuzes te kijken. Enkel een persoon weet wat zijn geluk bepaalt, en dat kan totaal verschillend zijn van persoon tot persoon. Het is het eigene van het subjectieve ! Citaat:
Economie is een WETENSCHAP. Zij bestudeert zekere fenomenen, in dit geval, de materiële interacties tussen keuze-entiteiten. Citaat:
Maw, indien de zelfmoordneiging van mensen zo groot wordt dat het vraag en aanbod verandert in zekere markten, moet economie rekening houden met de kans op zelfmoord in het modeleren van de keuze-entiteit. Maar zover zijn we meestal niet :-) |
Citaat:
Ik wil maar zeggen. De mens is zoveel meer dan alleen maar homo economicus. En de economie dient die andere aspecten van het mens-zijn niet uit het oog te verliezen. Tegelijk toont het voorbeeld van Becker hier m.i. aan de grenzen van de louter mathematische aanpak. Ook het incorporeren van een geluksindex is niet onbelangrijk (al werd het maar als voorbeeld aangehaald). Er zijn landen die al decennia lang zo'n index bijhouden. Het westen doet dat liever niet. Waarschijnlijk omdat ze zich gemakkelijk als superieur kunnen voorstellen verwijzend naar 'abstracte' zaken zoals BNP, terwijl het overduidelijk is dat het landschap van trieste gezichten die je in het westerse straatbeeld meestal tegen komt, duidt op een dikke buis als het aankomt op 'geluk'. Beweren dat BNP economie is en een geluksindex niets met economie te maken heeft toont een beperkte (niet pluralistische) visie op economie. Of anders gezegd, het toont hoe eng het werkingsgebied van de economische wetenschap heden ten dage is. Maar ik prefereer de eerste verklaring. Citaat:
Citaat:
Het is bewezen via experimenten dat apen bv. minder agressie tonen en 'gelukkiger' zijn in hun groep als er minder verschillen zijn tussen arm en rijk in de groep (verschillen in voedselbedeling). Interessant is hierbij dat de relatieve verschillen in toegang tot voedsel belangrijker waren dan de totale hoeveelheid voedsel. Met andere woorden...liever allemaal arm dan een rijke elite. Fascinerend. Kan perfect toegepast worden in economische theorie. Maar ik kan me voorstellen dat de 'liberale' (aanhalingstekens om u ter wille ter zijn) elite zo'n economische theorie liever niet onderwezen en toegepast ziet. Citaat:
Maar we dienen de mens niet te simplificeren en aan het model aan te passen Dat is een groot gevaar voor de economie als wetenschap en als politiek. Ook omwille van die reden is de vraag om meer pluralisme van belang. |
Citaat:
Enfin, ik neem dat aan, want het idee zelf, daar was ik ook al opgekomen hoor. Het is het Spartacus criterium: zelfmoord is positief als het verwachte resterende leven meer negatieve dan positieve sensaties zal bevatten. Het is ook het criterium om je leven te riskeren: wanneer je je leven NIET riskeert, dat de balans zo negatief is dat je uiteindelijk liever het risico neemt, als de kans tot overleven maal het verschil groter is. Daartoe dient trouwens de executie van deserteurs. Citaat:
Citaat:
Maar jij verwart echt de economie als studiegebied en "het ministerie van economische zaken" he. De economie zou je principieel kunnen toelaten van na te gaan welke de effecten zijn van een zekere manier van gedragen en handelen op het BNP, maar er is geen kat die zegt dat het BNP omhoog moet *in de economie* he. ALS de politiek vraagt "hoe krijg ik het BNP omhoog" dan kan de economie via modellen daar suggesties over doen. Maar je kan evengoed de economie aanwenden om te zien hoe je het BNP naar OMLAAG krijgt he. Je kan evengoed economie aanwenden om te zien hoe je de hoeveelheid vrije tijd omhoog krijgt, of gelijk wat. De economie als technisch vak is neutraal op dat vlak. Het is een wetenschap. Citaat:
Economie heeft niks te maken met politiek, met ethiek of met geluk, tenzij in die mate dat dat deel uitmaakt van de invloeden op de bestudeerde entiteiten en hun gedrag. Politiek, ethiek en dergelijke kunnen wel GEBRUIK MAKEN van de economische wetenschap om hun doelstellingen al dan niet efficienter te realiseren. Maar de aanwending van de economie voor die doelstellingen is niet de economie zelf he. Citaat:
Citaat:
Vandaar dat geluk enkel maar door de vrije keuze kan nagestreefd worden. Citaat:
hier is weer een idioot substituut voor bedacht "agressie". Dat experiment illustreert iets totaal anders natuurlijk, en dat is de natuurlijke neiging tot roven. Als iedereen ongeveer evenveel heeft, valt er niet veel te roven en is de investering om te roven minder lonend (je kan op zijn best je buit "verdubbelen") dan wanneer er lekkere kluiven rondlopen en wanneer je zelf niet veel hebt: je kan dan je buit vertienvoudigen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:04. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be