Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2014 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=222)
-   -   Nieuwe peiling VRT (https://forum.politics.be/showthread.php?t=202246)

Zeus 16 mei 2014 16:32

Nieuwe peiling VRT

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...6-VK14-peiling

N-VA daalt lichtjes op Vlaams en federaal niveau (maar blijft comfortabel boven de 30 procent), mokerslag op Europees niveau.

CD&V heeft wind in de zeilen

Zeus 16 mei 2014 16:34

Met deze uitslag lijkt een klassieke tripartite op Vlaams niveau een reële mogelijkheid.

fredo2008 16 mei 2014 16:35

En daarin zit Dehaene-effect nog niet ingecalculeerd.

Zoals Bart Maddens zei: niet De Rode Duivels maar JL Dehaene komt als 'duivel uit een doosje' roet in het NVA eten gooien...

De schoofzak 16 mei 2014 16:36

Die peilingen zijn al even wispelturig als de politici zelf ...

.

Nebur 16 mei 2014 16:38

Ik zou het straf vinden dat N-VA plots (in drie weken tijd) een kwart van zijn Europese kiezers zou verliezen, zonder noemenswaardige incidenten omtrent die verkiezingen.

Als peilingen allemaal dezelfde trend aangeven, dan zijn ze relatief relevant. Uit één afwijkende peiling zou ik geen conclusies trekken.

abramis brama 16 mei 2014 16:38

1 op 3 respondenten wist nog niet op wie hij/zij zou kiezen. Da's bijzonder veel, dus de werkelijke resultaten kunnen nog voor grote verrassingen zorgen. Ten goede of ten kwade.

Voor mij mag deze peiling alleszins werkelijkheid worden, want ze maakt een snel gevormde tweepartijenregering CD&V-NVA op Vlaams niveau mogelijk.

abramis brama 16 mei 2014 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fredo2008 (Bericht 7143639)
En daarin zit Dehaene-effect nog niet ingecalculeerd.

Zoals Bart Maddens zei: niet De Rode Duivels maar JL Dehaene komt als 'duivel uit een doosje' roet in het NVA eten gooien...

Dehaene-effect ? Die stond toch op geen enkele lijst meer? Of denk jij dat mensen op CD&V gaan stemmen uit compassie, omdat ze zonet weer een van hun oude glorieën verloren zijn ? :-?

Eduard Khil 16 mei 2014 16:42

vreemde zaken daar europees. Ik zou niet weten hoe dat plotse verschil te verklaren. Voor de rest verandert er weinig.

fredo2008 16 mei 2014 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama (Bericht 7143649)
Dehaene-effect ? Die stond toch op geen enkele lijst meer? Of denk jij dat mensen op CD&V gaan stemmen uit compassie, omdat ze zonet weer een van hun oude glorieën verloren zijn ? :-?

CD&V staat de komende dagen in de kijker, zeker tot en met de (staats)begrafenis van volgende vrijdag. Kan toch tellen als gratis campagne? Ja, er is een Dehaene-effect op komst.

Eduard Khil 16 mei 2014 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fredo2008 (Bericht 7143655)
CD&V staat de komende dagen in de kijker, zeker tot en met de (staats)begrafenis van volgende vrijdag. Kan toch tellen als gratis campagne? Ja, er is een Dehaene-effect op komst.

denk ik eerlijk gezegd niet. De politieke uitzendingen gaan weer gewoon door, behalve een geannuleerd debat.

Vooral gisteren was het dehaene dag.

De begrafenis is op een weekdag, dus zoveel invloed zal dat niet hebben. Bovendien weten ze bij cd&v als ze teveel reclame maken met j-l, dat n-va hen snel kan gelijk geven en zeggen "ja, hij heeft goed beleid gevoerd en wij willen dezelfde maatregelen nemen"

zodus, ik denk niet dat er veel invloed zal zijn.

Nebur 16 mei 2014 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7143658)
denk ik eerlijk gezegd niet. De politieke uitzendingen gaan weer gewoon door, behalve een geannuleerd debat.

Twee. Op VTM (zaterdag) en dat van VRT op zondag (Zijn er nog vragen?) wordt doorgeschoven naar volgende week vrijdag (daar stond Het Grote Debat gepland, dat afgelast wordt).

Belachelijk.

Eduard Khil 16 mei 2014 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nebur (Bericht 7143669)
Twee. Op VTM (zaterdag) en dat van VRT op zondag (Zijn er nog vragen?) wordt doorgeschoven naar volgende week vrijdag (daar stond Het Grote Debat gepland, dat afgelast wordt).

Belachelijk.

belange niet, ideaal :lol:

als er al mensen zijn die zich door de dehaenezaken laten beinvloeden (volgens mij minimaal, maar kom), dan worden die vrijdag terug met de neus op de feiten gedrukt :lol:

Den Duisteren Duikboot 16 mei 2014 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7143634)
Met deze uitslag lijkt een klassieke tripartite op Vlaams niveau een reële mogelijkheid.

Mogelijk, maar weinig waarschijnlijk. Nu ook de N-VA het communautaire op een waakvlammetje laat branden is de voornaamste splijtzwam tussen N-VA en de "klassieke" partijen onschadelijk gemaakt. Ik zie geen noemenswaardige obstakels voor een coalitie van N-VA met CD&V.

Federaal is het andere koek.

mauste 16 mei 2014 17:55

N-VA zou bij de federale verkiezingen een score van 31,9 procent optekenen, bijna vier procentpunt meer dan bij de vorige federale verkiezingen in 2010. De CD&V volgt met 19,7 procent op ruime afstand maar doet het wel beter dan in 2010, toen de partij 17,6 procent haalde.

SP.A (14,9 pct) en Open VLD (13,7 pct) halen in de peiling geen 15 procent, Groen (9,2 pct) en Vlaams Belang (7,7 pct) geen 10 procent. PVDA+ en LDD halen de kiesdrempel niet.
(Knack 18:30)

Eduard Khil 16 mei 2014 17:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mauste (Bericht 7143727)
N-VA zou bij de federale verkiezingen een score van 31,9 procent optekenen, bijna vier procentpunt meer dan bij de vorige federale verkiezingen in 2010. De CD&V volgt met 19,7 procent op ruime afstand maar doet het wel beter dan in 2010, toen de partij 17,6 procent haalde.

SP.A (14,9 pct) en Open VLD (13,7 pct) halen in de peiling geen 15 procent, Groen (9,2 pct) en Vlaams Belang (7,7 pct) geen 10 procent. PVDA+ en LDD halen de kiesdrempel niet.
(Knack 18:30)

hé, dat is iets nieuws. Dat hadden we in dit topic nog niet gezien....

Miauw! 16 mei 2014 19:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7143675)
Mogelijk, maar weinig waarschijnlijk. Nu ook de N-VA het communautaire op een waakvlammetje laat branden is de voornaamste splijtzwam tussen N-VA en de "klassieke" partijen onschadelijk gemaakt. Ik zie geen noemenswaardige obstakels voor een coalitie van N-VA met CD&V.

Behalve het eventuele gekissebis over wie MP mag worden.

Pandareus 16 mei 2014 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7143675)

dat denk ik ook. Als bart de wever die shit inderdaad wegstopt dan is er veel mogelijk. We zien dat wel vanaf 26 mei. 8-)

vlijmscherp 16 mei 2014 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama (Bericht 7143649)

Dat zal idd 2-3% schelen.

patrickve 16 mei 2014 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 7143858)
dat denk ik ook. Als bart de wever die shit inderdaad wegstopt dan is er veel mogelijk. We zien dat wel vanaf 26 mei. 8-)

Vlaams doen, dat is enkel voor na de verkiezingen :-)

Another Jack 16 mei 2014 20:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nebur (Bericht 7143669)

Belachelijk.

Ik snap niet hoe dat iemand die beweert niet te gaan stemmen kan boeien...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be