De schoofzak |
17 mei 2014 11:04 |
Een van de vele tjevenleugentjes: Van Rompuy en de 6° staatshervorming
In Villa Politica gaat Eric Van Rompuy (CD&V) er prat op dat Vlaanderen dankzij de zesde staatshervorming volledig bevoegd wordt voor het werklozenbeleid dat het wil voeren. En dus ook voor de controle en sanctionering van werklozen. Maar is dat wel zo?
http://www.n-va.be/feit-fictie/wordt...aatshervorming
Punt van discussie: het kenmerk van deze campagne is niet zozeer "allen tegen één, namelijk de nva", maar wel,
"ook grove leugens zijn vanaf nu toegestaan".
Citaat:
Ook na de zesde staatshervorming blijft het financiële sluitstuk in federale handen
Met de zesde staatshervorming komt de bevoegdheid voor de controle en sanctionering van werkzoekenden inderdaad over naar de regio’s. In Vlaanderen is dat de VDAB, in Wallonië Forem en in Brussel Actiris. Maar het blijft de RVA, een federale instelling, die de uitkeringen betaalt en voor dat alles dus de volledige financiële verantwoordelijkheid draagt. Diezelfde RVA blijft bovendien de regels bepalen waaraan werkzoekenden moeten voldoen, net als de leeftijdsgrens voor de vrijstelling van werkloze vijftigplussers. De N-VA kan bijgevolg niet anders dan concluderen dat de regio’s ook na de zesde staatshervorming niet volledig bevoegd zullen zijn voor het eigen werklozenbeleid.
Op de koop toe neemt ook het risico op consumptiefederalisme nog toe door deze niet-homogene bevoegdheidsverdeling. Want waarom zouden regionale bemiddelingsdiensten morgen plotsklaps wél al hun jonge en oudere werklozen intensief gaan begeleiden en activeren en daarvoor het nodige budget voorzien? Als zij dat niet doen en hun werkzoekenden blijven langdurig werkloos, is het toch de federale RVA die de uitkering betaalt.
|
|