![]() |
Peilingen in het algemeen
Tegenwoordig krijgen we elke dag peilingen naar kiesintenties naar ons hoofd gesmeten.
Tientallen en over een periode van 10 jaar wellicht een paar honderd. Statistisch zou het zo moeten zijn dat een aantal van de leden op dit forum al ooit naar hun kiesintenties gevraagd werd. Wie zijn die mensen ? Heeft hier iemand al ooit een telefoontje ter zake gekregen ? Ik nog nooit. |
Ik wel, via iVox.
|
Ik heb in deze kiesperiode deelgenomen aan een internetenquête van de KUL.
|
Citaat:
|
Twee maal: telefonische peiling van Profacts en Ivox.
|
Citaat:
|
Ook al gecontacteerd bij vorige verkiezingen, weet niet meer door welk bedrijf. Ze vragen dan of ze je in de toekomst nog mogen bellen, dus de kans is inderdaad groot dat het vaak over dezelfde mensen gaat.
|
Citaat:
|
Waarom? Als jouw profiel er één is dat ze nodig hebben om de steekproef representatief te maken? Dan speelt het toch geen rol of ze je vroeger al eens gecontacteerd hebben?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat gans iets anders is. |
Nog nooit deelgenomen aan een peiling.
|
Dat zou kunnen kloppen, als men de antwoorden op de vorige peiling van dezelfde persoon heeft bijgehouden én die vorige antwoorden ook gebruikt. Tenzij het natuurlijk inderdaad om een peiling gaat die wil peilen naar de verschuiving in kiesintenties; maar in zo'n geval zal men sowieso iedereen contacteren die men een vorige keer gecontacteerd heeft.
|
Citaat:
Stel ik ben enqueteur en overtuigd N-VA-er , een militant. Ik moet 600 mensen ondervragen over hun kiesintenties verspreid over allerlei profielen, dan neem ik er toch , binnen die profielen, diegenen uit waarvan ik weet dat ze vorige keer gezegd hebben dat ze N-VA stemmen. Ik zeg niet dat dat gebeurt , maar de kans bestaat. Om dergelijke manipulatie uit te sluiten dient een steekproef totaal willekeurig te zijn. |
Maar een totaal willekeurige steekproef is dan wel niet meer representatief.
En verder neem ik aan dat zo'n onderzoeksbureaus toch wel een zekere interne "erecode" zullen hebben om manipulaties zoals jij beschrijft, uit te sluiten? Maar 't is wel een goede vraag, ik zou wel eens willen weten hoe ze precies te werk gaan en wie de profielen "uitzoekt". Veel kans natuurlijk dat een computer dat doet. |
Citaat:
Zie hierboven. Er wordt gevraagd of dat ze je nog mogen bellen. En een steekproef moet inderdaad totaal willekeurig zijn binnen een zekere populatie, bovendien moet ze voldoende groot zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
Wetenschappelijk gezien zijn die peilingen gewoon waardeloos. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:40. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be