Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2014 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=222)
-   -   De provinciale peilingen : zetelverdeling VP (https://forum.politics.be/showthread.php?t=202411)

abramis brama 20 mei 2014 16:55

De provinciale peilingen : zetelverdeling VP

Ok, het is m�*�*r een internetpeiling, en dan nog wel eentje dat uitgevoerd werd in opdracht van De Morgen, maar laat ons tóch eens veronderstellen dat het wel over een betrouwbare set gegevens zou gaan : welke mogelijkheden zou de hypothetische zetelverdeling dan bieden voor de vorming van een Vlaamse coalitie ?

De kieskring Antwerpen met hoofdplaats Antwerpen telt 33 zetels.
De kieskring Vlaams-Brabant met hoofdplaats Leuven telt 20 zetels.
De kieskring Limburg met hoofdplaats Hasselt telt 16 zetels.
De kieskring Oost-Vlaanderen met hoofdplaats Gent telt 27 zetels.
De kieskring West-Vlaanderen met hoofdplaats Brugge telt 22 zetels

Na Antwerpen, West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen zitten we voor N-VA dus voorlopig aan 31 (11 + 6 + 6 + 8) van de 102 zetels die al behaald konden worden. Samen met CD&V (6 + 6 + 4 + 5) zou dat goed zijn voor een nipte meerderheid van 52 op 102 zetels. Eén zetel op overschot.

Voor de trado's (CD&V / bLD / SPA) komen we uit op 49 van de 102 zetels. Geen meerderheid mogelijk voor een tripartite in Vlaanderen dus.

Met de groenen erbij zou een anti-N-VA-meerderheid van 58 op 102 zetels gesmeed kunnen worden, maar zeer begrijpelijkerwijs staat niemand erom te springen om die groene clowns aan boord te hijsen. Een zeer onwaarschijnlijk scenario dus, tenzij de aandrang om den N-VA koste wat het kost buiten te sluiten nóg groter zou zijn dan de afkeer t.o.v. de groene tafelspringers.

Voor wie het interesseert kunnen we ook eens per partij bekijken hoeveel procent van de zetels ze binnen rijven. Dat rekent makkelijker bij het inschatten hoe ruim of krap een bepaalde coalitie zou zijn.

N-VA : 31/102 = 30,4 % van de zetels in het VP
CD&V : 21/102 = 20,6 % van de zetels in het VP
bLD : 14/102 = 13,7 % van de zetels in het VP
SPA : 14 / 102 = 13,7 % van de zetels in het VP
Groen : 9 / 102 = 8,8 % van de zetels in het VP
VB : 10/102 = 9,8 % van de zetels in het VP
PVDA : 2/102 = 2,0 % van de zetels in het VP

Als iemand zich geroepen voelt om dezelfde oefening te doen voor het Federale niveau : graag. ;)

Eduard Khil 20 mei 2014 16:56

uit het andere topic:
* N-VA: 23 zetels (30.7%)
* CD&V: 13 zetels (17,3%)
* SPA: 11 zetels ( 14,7%)
* VLD: 13 zetels ( 17.3%)
* Groen: 8 zetels (10.7%)
* PVDA: 1 zetel (1.33%)
* VB: 6 zetels (8%)

marie daenen 20 mei 2014 17:39

duidelijk dus dat Vlaanderen opnieuw geringeloord zal worden.

abramis brama 20 mei 2014 17:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 7149878)

Niet noodzakelijk. Dit type internetpanel-peilingen is nog onbetrouwbaarder dan de gewone peilingen met volkomen gerandomiseerde steekproeven.

Maar 't is natuurlijk wel leuk om eens met deze cijfertjes van De Morgen aan de slag te gaan als worst-case-scenario. 8-)

marie daenen 20 mei 2014 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama (Bericht 7149891)
Niet noodzakelijk. Dit type internetpanel-peilingen is nog onbetrouwbaarder dan de gewone peilingen met volkomen gerandomiseerde steekproeven.

Maar 't is natuurlijk wel leuk om eens met deze cijfertjes van De Morgen aan de slag te gaan als worst-case-scenario. 8-)

Het jaagt mij angst aan;
plotseling beginnen die zogezegde peilingen van richting te veranderen en schijnen de Vlamingen braaf terug te keren naar de stal.

In feiten verwachtte ik die tendens; eerst NVa flink laten winnen om zogezegd te bewijzen dat de peilingen objectief zijn om dan langzaam aan het tij te doen keren zodat ze zondag zonder al te veel achterdocht de computeruitslagen kunnen vervalsen in de zogezegde richting van de peilingen.

Ik zou aan alle mensen die met een computer stemmen willen vragen om hun stem op papier te laten afdrukken, welk papier ze houden zodat bij achterdocht men, buiten de stemhokjes, een contrôle kan doen.

Eduard Khil 20 mei 2014 18:02

Waar maken jullie zich zorgen voor? De tripartite haalt in deze peiling geen merrderheid

BWarrior 20 mei 2014 18:43

Federaal parlement

Antwerpen: totaal 25 zetels, waarvan

9 N-VA
9 regeringspartijen

West-Vlaanderen: totaal 16 zetels, waarvan

4 N-VA
10 regeringspartijen

Oost-Vlaanderen: totaal 20 zetels, waarvan

6 N-VA
10 regeringspartijen

Vlaams-Brabant: totaal 15 zetels, waarvan

4 N-VA
8 regeringspartijen

23 zetels N-VA
7 zetels VB
7 GROEN
1 zetel PVDA
37 zetels tripartite

In Limburg zijn er nog 12 zetels te verdelen. Vorige keer haalde de N-VA hier 4 zetels, de regeringspartijen 6 zetels, Groen geen enkele en het VB 2.

Het is zeer moeilijk om iets over deze provincie te zeggen. In 2012 ging N-VA er van 29% naar 26% en het VB van 13 naar 9%. SPA-Groen kwamen samen op, maar verloren niettemin 3% tov. 2010. Maar roomsblauw ging wel van 30% naar 41%.

stropdrager 20 mei 2014 18:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama (Bericht 7149796)
Ok, het is m�*�*r een internetpeiling, en dan nog wel eentje dat uitgevoerd werd in opdracht van De Morgen, maar laat ons tóch eens veronderstellen dat het wel over een betrouwbare set gegevens zou gaan : welke mogelijkheden zou de hypothetische zetelverdeling dan bieden voor de vorming van een Vlaamse coalitie ?

De kieskring Antwerpen met hoofdplaats Antwerpen telt 33 zetels.
De kieskring Vlaams-Brabant met hoofdplaats Leuven telt 20 zetels.
De kieskring Limburg met hoofdplaats Hasselt telt 16 zetels.
De kieskring Oost-Vlaanderen met hoofdplaats Gent telt 27 zetels.
De kieskring West-Vlaanderen met hoofdplaats Brugge telt 22 zetels

Na Antwerpen, West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen zitten we voor N-VA dus voorlopig aan 31 (11 + 6 + 6 + 8) van de 102 zetels die al behaald konden worden. Samen met CD&V (6 + 6 + 4 + 5) zou dat goed zijn voor een nipte meerderheid van 52 op 102 zetels. Eén zetel op overschot.

Voor de trado's (CD&V / bLD / SPA) komen we uit op 49 van de 102 zetels. Geen meerderheid mogelijk voor een tripartite in Vlaanderen dus.

Met de groenen erbij zou een anti-N-VA-meerderheid van 58 op 102 zetels gesmeed kunnen worden, maar zeer begrijpelijkerwijs staat niemand erom te springen om die groene clowns aan boord te hijsen. Een zeer onwaarschijnlijk scenario dus, tenzij de aandrang om den N-VA koste wat het kost buiten te sluiten nóg groter zou zijn dan de afkeer t.o.v. de groene tafelspringers.

Voor wie het interesseert kunnen we ook eens per partij bekijken hoeveel procent van de zetels ze binnen rijven. Dat rekent makkelijker bij het inschatten hoe ruim of krap een bepaalde coalitie zou zijn.

N-VA : 31/102 = 30,4 % van de zetels in het VP
CD&V : 21/102 = 20,6 % van de zetels in het VP
bLD : 14/102 = 13,7 % van de zetels in het VP
SPA : 14 / 102 = 13,7 % van de zetels in het VP
Groen : 9 / 102 = 8,8 % van de zetels in het VP
VB : 10/102 = 9,8 % van de zetels in het VP
PVDA : 2/102 = 2,0 % van de zetels in het VP

Als iemand zich geroepen voelt om dezelfde oefening te doen voor het Federale niveau : graag. ;)

Jij noemt dit scenario zeer onwaarschijnlijk, ik vind dat eigenlijk niet zo een onwaarschijnlijk scenario. Ik hoop dat ik ongelijk krijg, maar ik zie dat scenario nog gebeuren.

Na de provincieraadsverkiezingen in Vlaams-Brabant had de gewone tripartite geen meerderheid meer in de provincieraad; wat is er toen gebeurd? De 3 traditionelen hebben Groen er toen bijgepakt en samen de bestendige deputatie gevormd. Je kan de provincieraadsverkiezingen in V-B niet vergelijken met de Vlaamse verkiezingen, maar toch is dit scenario niet zo ondenkbaar.

Het is trouwens ook duidelijk dat Wouter Van Besien staat te trappelen om eventueel te depanneren als het moet.

RubberBullet 20 mei 2014 20:12

Citaat:

Die groene clowns zijn een van de enigen die een degelijk verkiezingsprogramma hebben (samen met Open VLD en ROSSEM).
Maar om dat in te zien, moet ge natuurlijk eerst open naar de zaken kunnen kijken en niet vanuit uw eigen vastgeroeste kijk op de dingen.

Supe®Staaf 20 mei 2014 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 7149906)
Het jaagt mij angst aan;
plotseling beginnen die zogezegde peilingen van richting te veranderen en schijnen de Vlamingen braaf terug te keren naar de stal.

In feiten verwachtte ik die tendens; eerst NVa flink laten winnen om zogezegd te bewijzen dat de peilingen objectief zijn om dan langzaam aan het tij te doen keren zodat ze zondag zonder al te veel achterdocht de computeruitslagen kunnen vervalsen in de zogezegde richting van de peilingen.

Ik zou aan alle mensen die met een computer stemmen willen vragen om hun stem op papier te laten afdrukken, welk papier ze houden zodat bij achterdocht men, buiten de stemhokjes, een contrôle kan doen.

:lol::lol::lol:

Supe®Staaf 20 mei 2014 20:31

Citaat:

Miauw! 20 mei 2014 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 7149906)
Het jaagt mij angst aan;

Een beetje paranoïde, niet? Wees gerust: NVA zal de grootste zijn, hoor!
Dat de N-VA er in de peilingen lichtjes op achteruit gaat, vind ik niet abnormaal: misschien hebben een aantal van de "besluitelozen" nu wél beslist? Wie N-VA wil stemmen, is meestal een overtuigde, en heeft dat al lang van tevoren beslist. Ik kan me dus best indenken dat van die "last-minute-stemmen" er veel niét naar NVA zullen gaan.

Miauw! 20 mei 2014 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7149919)
Waar maken jullie zich zorgen voor? De tripartite haalt in deze peiling geen merrderheid

Dan ga je er wel van uit dat CD&V en OVLD aan de kar van NVA willen aanhaken? Terwijl Peeters al eens gezegd heeft dat CD&V geen "aanhangsel" wil zijn? En mocht die tripartite al overwogen worden, denk ik niet dat CD&V en OVLD Homans als MP zullen accepteren.

Miauw! 20 mei 2014 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 7149977)
In Limburg zijn er nog 12 zetels te verdelen. Vorige keer haalde de N-VA hier 4 zetels, de regeringspartijen 6 zetels, Groen geen enkele en het VB 2.

Het is zeer moeilijk om iets over deze provincie te zeggen. In 2012 ging N-VA er van 29% naar 26% en het VB van 13 naar 9%. SPA-Groen kwamen samen op, maar verloren niettemin 3% tov. 2010. Maar roomsblauw ging wel van 30% naar 41%.

Veel kans dat minstens één van die VB-zetels naar Groen gaat.

Miauw! 20 mei 2014 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 7149992)
Jij noemt dit scenario zeer onwaarschijnlijk, ik vind dat eigenlijk niet zo een onwaarschijnlijk scenario. Ik hoop dat ik ongelijk krijg, maar ik zie dat scenario nog gebeuren.

Na de provincieraadsverkiezingen in Vlaams-Brabant had de gewone tripartite geen meerderheid meer in de provincieraad; wat is er toen gebeurd? De 3 traditionelen hebben Groen er toen bijgepakt en samen de bestendige deputatie gevormd. Je kan de provincieraadsverkiezingen in V-B niet vergelijken met de Vlaamse verkiezingen, maar toch is dit scenario niet zo ondenkbaar.

Het is trouwens ook duidelijk dat Wouter Van Besien staat te trappelen om eventueel te depanneren als het moet.

En als Groen erbij komt in de Federale, en men vervolgens spiegelcoalities wil ....

Eduard Khil 20 mei 2014 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! (Bericht 7150227)
Dan ga je er wel van uit dat CD&V en OVLD aan de kar van NVA willen aanhaken? Terwijl Peeters al eens gezegd heeft dat CD&V geen "aanhangsel" wil zijn? En mocht die tripartite al overwogen worden, denk ik niet dat CD&V en OVLD Homans als MP zullen accepteren.

ik ga daar niet noodzakelijk van uit.

De vraag in die situatie is: gaat de rechterflank van cd&v en de vld liever met de economisch gelijkgestemde n-va scheep, of met de spa en groen.

Max van Dietschland 20 mei 2014 20:48

Provinciale kieskringen zijn in het nadeel van NVA en de andere niet traditionele partijen. Ik heb al eerder gepleit voor een kieskring Vlaanderen, maar zelfs andere Vlaams nationalisten hier op dit forum waren daar niet voor te vinden. Tja...

Henri1 20 mei 2014 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 7149878)

Democratie noemt u ringeloren ?

Henri1 20 mei 2014 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 7150249)
Provinciale kieskringen zijn in het nadeel van NVA en de andere niet traditionele partijen. Ik heb al eerder gepleit voor een kieskring Vlaanderen, maar zelfs andere Vlaams nationalisten hier op dit forum waren daar niet voor te vinden. Tja...

U hebt zo ook al gepleit om bij Duitsland aan te sluiten.

hamac 20 mei 2014 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7150245)
ik ga daar niet noodzakelijk van uit.

De vraag in die situatie is: gaat de rechterflank van cd&v en de vld liever met de economisch gelijkgestemde n-va scheep, of met de spa en groen.

Goh, CD&V laat in deze niet echt in haar kaarten kijken en houdt dus opportunistisch alle opties open.
Langs de ene kant zou ik zeggen dat ze bv liever niet met Groen! in een regering zouden willen zitten. Ze staan tenslotte lijnrecht over elkaar op een aantal zaken, met als Oosterweel als grootste twistpunt.
Tjeven zijn tjeven, maar zouden ze echt die bocht maken?

Anderzijds zijn ze, buiten die advertentie van de uitspraak van Jambon, veel rustiger dan Sp.a die alle registers open trekken met (halve) leugens en andere shit.
Wil CD&V vermijden dat een deel van haar kiezers toch nog voor N-VA zouden kiezen indien overduidelijk wordt dat het oppositie wordt voor N-VA?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be