Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Klacht tegen CDH senator wegens laster. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=202431)

Ulrik 20 mei 2014 21:32

Klacht tegen CDH senator wegens laster.

Citaat:

Karl Vanlouwe, die voor de N-VA de Brusselse lijst voor het Vlaams Parlement trekt, gaat een klacht wegens laster indienen tegen Francis Delpérée (CDH). Die noemde op de RTBF de N-VA een racistische partij.
Uit de standaard.
Het hek is van de dam precies.

Miauw! 20 mei 2014 21:40

Terechte klacht.

praha 20 mei 2014 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ulrik (Bericht 7150337)
Het hek is van de dam precies.

Laster tegen een politieke partij of laster tegen elk(e) lid/kiezer van die politieke partij ?

omaplop 20 mei 2014 21:51

Al eens en debat op de RTBF gevolgd? Daar wordt de NV-A constant racistisch genoemd.

praha 20 mei 2014 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! (Bericht 7150358)
Terechte klacht.

valt te bezien hé
ik vind nu niet meteen terug wat er net gezegd is geweest en in welke context maar we kennen onderwijl al wel de mening van het N-VA over racisme en vooral over racismebestrijding ....die liegt er alvast niet om.

We zullen zien hé... de klacht is er nu nog kijken of een rechter dat ontvankelijk verklaart.
E,n zo ja dan gaan de poppen pas echt aan 't dansen want dan is het de verweerder die zeer uitgebreide middelen krijgt om aan te tonen dat wat hij zei waar was of geen schadelijke gevolgen heeft.

En dan is er nog het kleine issue dat er volgens mij geen sprake kan zijn van laster tegen een partij... enkel tegen de leden, sympathisanten ed

Perzik 20 mei 2014 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 7150408)
valt te bezien hé
ik vind nu niet meteen terug wat er net gezegd is geweest en in welke context maar we kennen onderwijl al wel de mening van het N-VA over racisme en voral over racismebestrijding ....die liegt er alvast niet om

In een gesprek op de radio zegt de man in Kwestie. "Je moet zien naar het laatste interview van Dehaene in le Soir. Hij zegt daar dan N-VA en Vlaams Belang hetzelfde zijn. Ze gebruiken beiden een vijandsbeeld... Vlaams belang van vreemdelingen, N-VA van walen. Ze zijn beiden racistisch."

praha 20 mei 2014 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Perzik (Bericht 7150412)
In een gesprek op de radio zegt de man in Kwestie. "Je moet zien naar het laatste interview van Dehaene in le Soir. Hij zegt daar dan N-VA en Vlaams Belang hetzelfde zijn. Ze gebruiken beiden een vijandsbeeld... Vlaams belang van vreemdelingen, N-VA van walen. Ze zijn beiden racistisch."

Heb je dar een link naar ... want het is me wat onduidelijk of hij gewoon Dehaene citeert of dat zelf uit

Ulrik 21 mei 2014 08:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 7150359)
Laster tegen een politieke partij of laster tegen elk(e) lid/kiezer van die politieke partij ?

Blijkbaar tegen een politieke partij.

Ik denk echter dat dit soort zaken weleens een triggereffect te weeg zouden kunnen brengen.
Er gaat immers geen dag voorbij zonder dat ergens iemand zonder gegronde reden beschuldigd word van racisme, als die straks allemaal klacht gaan indienen wegens laster dan is er werk aan de winkel.

Miauw! 21 mei 2014 08:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 7150408)
valt te bezien hé
ik vind nu niet meteen terug wat er net gezegd is geweest en in welke context maar we kennen onderwijl al wel de mening van het N-VA over racisme en vooral over racismebestrijding ....die liegt er alvast niet om.

We zullen zien hé... de klacht is er nu nog kijken of een rechter dat ontvankelijk verklaart.
E,n zo ja dan gaan de poppen pas echt aan 't dansen want dan is het de verweerder die zeer uitgebreide middelen krijgt om aan te tonen dat wat hij zei waar was of geen schadelijke gevolgen heeft.

En dan is er nog het kleine issue dat er volgens mij geen sprake kan zijn van laster tegen een partij... enkel tegen de leden, sympathisanten ed

Ja, daar zeg je zoiets!

CLAESSENS Joris 21 mei 2014 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! (Bericht 7151032)
Ja, daar zeg je zoiets!

Die vraag stel ik mij helemaal niet daar het nogal duidelijk is. Wie een gehele groep, ongeacht haar samenstelling, racistisch noemt doet dat inherent ook met elk afzonderlijk individu in die groep.

Moest het hier over een andere groep gaan, indien men bijvoorbeeld zou stellen alle Marokkanen zijn dieven... Dan zou de opmerking die jullie hier nu maken gegarandeerd NIET vallen.

En ook dat is een vorm van racisme...
8-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be