![]() |
Peiling Limburg: N-VA haalt op VL en Fed. niveau 30 procent
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...-Limburg.dhtml
N-VA haalt voor het Vlaams en federaal parlement respectievelijk 30.8 en 29.4 procent. CD&V scoort op beide niveaus rond de 21 procent. Daarmee haalt een oranje-gele coalitie in Limburg makkelijk een meerderheid. Deze provinciale peiling was de laatste in een rijtje van vijf. Wanneer we alles samentellen komen we tot de volgende conclusies: 1. Federaal kent de N-VA een standstill met 27 zetels 2. Op federaal niveau komt de klassieke Vlaamse tripartite niet aan een Vlaamse meerderheid 3. Op Vlaams niveau verdubbelt de N-VA haar aantal zetels van 18 naar 37 4. een klassieke tripartite komt op Vlaams niveau 2 zetels te kort 5. Een oranje-gele coalitie heeft geen meerderheid in het Vlaams Parlement |
Citaat:
|
Citaat:
Mijn gat, als ze er hier in Vlaams-Brabant al geen 2 halen. :roll: |
Citaat:
|
en als ik tel kom ik met hun zetelverdeling voor het VP op 117 zetels... Waar is de rest naartoe? BUB?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Maar OVLD en Groen zitten wel min of meer op dezelfde lijn ivm Oosterweel. 't Hangt er natuurlijk wel van af hoe standvastig OVLD blijft als ze niet meer in de oppositie zitten.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
sp.a 8.580 16,97 1 SLP 449 0,89 0 N-VA 2.871 5,68 0 GROEN! 6.825 13,50 1 Vlaams Belang 8.962 17,73 1 CD&V 7.661 15,15 1 Open Vld 11.712 23,17 2 Lijst Dedecker 2.084 4,12 0 PVDA+ 702 1,39 0 B.U.B. (BELG.UNIE) 712 1,41 0 Ik voorspel dat die zetel van Vlaams Belang of die tweede zetel van Open VLD naar N-VA gaat en dat er voor de rest niets verandert. CD&V+N-VA is volgens deze peilingen met 64/124 en 62/118 zetels nog nipt mogelijk. 61/124 is nipt te weinig voor CD&V met Open VLD en sp.a. Maar, goed, 20 % van de kiezers is nog onbeslist, dus in principe kunnen ze beide een meerderheid of minderheid krijgen. |
Kortom, indien deze peilingen allemaal worden bevestigd (deze peiling van De Morgen was de laatste in zijn soort) dan scoort de NVA niet op het niveau dat ze verwacht had. En moeten heel wat forummers hier goed ontgoocheld zijn. De zogenaamde 'Bourgeois-norm' (40%) ligt veraf.
Aan deze mensen zeg ik : troost u, het zijn maar peilingen. Maar, nogmaals, Vlaams - nationalistische rakkers, uw buit is nog niet binnen! |
Citaat:
|
Citaat:
Ofwel was het verkiezingskoorts & bijbehorende retoriek, ofwel is de ruggegraat van Bart Somers gemaakt van cottage cheese. |
Citaat:
|
Feitelijk zou N-VA een slechte score moeten behalen en Di Rupo II de volgende fed. regering zijn. Ik hoop dat deze dan de belastingen nomaals zodanig verhoogd dat Vlaanderen een economisch kerkhof wordt en het ontslagen regent. Meer zelfs, dat Dexia met z'n 54 miljard euro staatwaarborg tijdens de volgende financiele crisis overkop gaat en iedere burgers een fors deel van spaargeld moet afgeven.
Maar waar ik echt op hoop is een verhoging van de transfers zodat Wallonië meer welvarender wordt dan Vlaanderen, en de Vlamingen dan voor een appel en ei naar Wallonië kunnen gaan om daar te gaan ploeteren. Juist, ja dat was vroeger reeds zo... En wat die peiling betreft: ik hecht geen waarde aan eender welk peiling. Men zou die gewoon moeten verbieden, is puur electorale beïnvloeding. |
wat me wel opvalt is dat PVDA in bijna elke kieskring flirt met de kiesdrempel of er zelfs overgaat (zoals in antwerpen)
Als PVDA in elke provincie een halve procent meer haalt, dan kan het resultaat er volledig anders uitzien! Ik ga dat eens berekenen zie ;) Be right back |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:36. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be