Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2014 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=222)
-   -   de internetdictatuur op zijn belgisch: Stemfie 3000€ (https://forum.politics.be/showthread.php?t=202551)

brother paul 22 mei 2014 16:12

de internetdictatuur op zijn belgisch: Stemfie 3000€

Wel wel wat ene positieve maatschappij dat wij leven
hoe verkleuterd en kinderachtig, de taboe van te zeggen voor wie je stemt erinrammen via boetes ? Gaan ze misschien al de stembiljetten veranderen ? En zijn ze bang dat het bedrog gaat uitkomen?

Zeus 22 mei 2014 16:30

Laten we anders even overdrijven...Binnenlandse zaken heeft ondertussen wel duidelijk gemaakt dat er enkel sancties volgen als de voorzitter van het bureau een obstructie van de stembusgang vaststelt

De schoofzak 22 mei 2014 18:06

Ik ben voorstander van het verbod om selfies te maken in de stemhokjes.

De voordelen van het geheim van de stemming zullen wij maar voelen, eens we dat element van privacy kwijt zullen zijn.
Er is al één politieker geweest die een pint beloofde per foto van een stembiljet waar zijn bolleke aangeduid was.

Verder vind ik ook wel dat ge de files voor de stemming niet nodeloos moet rekken, om eens de plezante te kunnen uithangen.

.

sepper 22 mei 2014 19:02

Ik geloof dat dit een goede bescherming is van het geheid van de stemming. Stel dat er iemand geïntimideerd wordt voor een bepaalde partij te stemmen. En hij moet het bewijzen door een foto. Ik hoef niet meer verder te vertellen ...

Xenophon 22 mei 2014 19:05

Zo is dat Schoof, alles verboden of verplicht, eerst dan zal de Vlaming gelukkig zijn.

Vlaanderen Boven 22 mei 2014 19:06

Een torenhoge boete zou natuurlijk belachelijk zijn, maar ik heb er geen probleem mee als richtlijn.

brother paul 22 mei 2014 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7154014)

De voordelen van het geheim van de stemming zullen wij maar voelen, eens we dat element van privacy kwijt zullen zijn.
Er is al één politieker geweest die een pint beloofde per foto van een stembiljet waar zijn bolleke aangeduid was.

Verder vind ik ook wel dat ge de files voor de stemming niet nodeloos moet rekken, om eens de plezante te kunnen uithangen.

.

weet je wat, maak een websitje, en iedereen kan stemmen op zijn ipad, iphone, android etc. Er zijn in BE 7miljoen stemhokjes. Als er één geen gsm heeft, kan desnoods nog naar de Bib.
Sorry om te zeggen, maar je bent intellectueel bekrompen

brother paul 22 mei 2014 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7154189)
Zo is dat Schoof, alles verboden of verplicht, eerst dan zal de Vlaming gelukkig zijn.

Tuurlijk, gewoon alles regelen hoe de burger moet denken en handelen, en vooral ook verkrampt regels maken om te vechten tegen te techniek.
We moeten allemaal met een rood podloodje een bolleke rood kleuren in een stemhokje en proberen een naam te herinneren op wie we willen stemmen. Dat noemen ze democratie, maar in feite is het zelfs een zwakke test naar naambekendheid, die je ook weer alleen maar mag doen ofwel via papier, ofwel op belachelijke borden waar je affiches mag plakken, ofwel op de markt rondlopen met flyers, ofwel verkiezingsdrukwerk versturen die dan terug goedkoper mag dan de privé zijn brieven kan en mag versturen, want alles onder de mom van depolitieke kast emoet wijken voor de heren.

In een echte democratie, waar de burger het voor het zeggen heeft, stemt de burger via zijn telefoon, smartphone en moet hij allang niet meer naar een stemhokje.

brother paul 22 mei 2014 22:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sepper (Bericht 7154177)
Ik geloof dat dit een goede bescherming is van het geheid van de stemming. Stel dat er iemand geïntimideerd wordt voor een bepaalde partij te stemmen. En hij moet het bewijzen door een foto. Ik hoef niet meer verder te vertellen ...

Wow, stel u voor dat ik zo met een geweer in de nek bedreigd wordt om voor de Sossen te stemmen, dat zou pas erg zijn, weet je wat, dan dien je een klacht in achteraf en trek je een selfie van die gast die u met uw geweer in de nek dwingt om zo te stemmen.

Eduard Khil 22 mei 2014 22:10

Citaat:

I

.

als mijn geheugen mij niet in de steek laat is dit al ergens gebeurd. De politicus in kwestie is er toen trouwens voor veroordeeld geweest.

Dat staat trouwens los van de selfiekwestie vind ik.

brother paul 22 mei 2014 22:12

Een verkiezing en de huidige zetelverdeling kun je enqueteren met 10.000 stemmen. Dat maakt dat in feite dat we die 1000x grotere inspanning helemaal niet hoeven te doen om hetzelfde resultaat te bekomen.

de moraal is in feite, dat je als overheid niet moet moeien met het doen en laten van de burger. Je moet de krijtlijnen schetsen hoe de burger op een laagdrempelige manier zo goedkoop mogelijk zijn ding kan doen. Maar je moet niet eindeloos dictaten en dreigementen inbouwen om de burger tot een resultaat te dwingen

Het paranoide die ervanaf straalt hoe de overheid telkenmale alle facetten van dit proces bedreigt met boetes voor al wie meewerkt, is zodanig betuttelend, dat je u moet afvragen of die mensen die daar dergelijke imbiciele regels en straffen bedenken wel super paranoiacs zijn die niet weten dat de wereld verandert ?

Eduard Khil 22 mei 2014 22:16

ik stel voor dat ik de peiling afneem bij de burgers, 10000 zo u wil, om de zetels te verdelen. Ik wil het zelfs volledig gratis doen, uit pure burgerzin

Raf 22 mei 2014 22:39

Citaat:

Dat verbaast mij niet van een niveaan. Verboden, verzuring en negativisme troef bij die mannen...

Arm Vlaanderen... :-|

DONG ZHUO 22 mei 2014 22:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7154587)

In een echte democratie, waar de burger het voor het zeggen heeft, stemt de burger via zijn telefoon, smartphone en moet hij allang niet meer naar een stemhokje.

Jaja, maar hier bij ons, waar het grootste exportproduct onze kennis en moderne technologie is lukt dat blijkbaar niet hé:roll:

Miauw! 22 mei 2014 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sepper (Bericht 7154177)

Dat zou toch niet zo moeilijk zijn? Het bolletje aanvinken, foto nemen, en dan op "annuleren" klikken.

Robinus V 22 mei 2014 23:34

Ik denk dat die boete weinig verschil zou maken voor het principe van het stemgeheim. Wie komt het te weten als vandaag (om stereotypen te doorbreken) de vrouw de man verplicht om een foto te trekken van zijn stemming om te zien of hij wel braaf luistert?

Het enige verschil is er voor mensen die helemaal geen behoefte hebben aan dat stemgeheim. Wat is er mis mee dat mensen die zelf graag willen laten zien op wie ze stemmen -dat met de wereld willen delen- dat kunnen?

Het doet meer fout dan goed, volgens mij. Een zoveelste onnodige wet.

De schoofzak 23 mei 2014 00:05

Jullie beseffen niet hoe kortzichtig jullie zelf zijn. Of is het (bij een aantal van jullie) gewoon naïviteit?

Het absolute stemgeheim geeft het individu net de grootste vrijheid om te stemmen op wie hij/zij het wilt.
(en de stemplicht sluit daar eigenlijk naadloos op aan: in sommige bijna-democratieën is het gevaar dat men mensen 'aanraadt' om niet te gaan stemmen een reële mogelijkheid om de resultaten te beïnvloeden ...)

.

Miauw! 23 mei 2014 00:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 7154712)
Ik denk dat die boete weinig verschil zou maken voor het principe van het stemgeheim. Wie komt het te weten als vandaag (om stereotypen te doorbreken) de vrouw de man verplicht om een foto te trekken van zijn stemming om te zien of hij wel braaf luistert?

Het enige verschil is er voor mensen die helemaal geen behoefte hebben aan dat stemgeheim. Wat is er mis mee dat mensen die zelf graag willen laten zien op wie ze stemmen -dat met de wereld willen delen- dat kunnen?

Het doet meer fout dan goed, volgens mij. Een zoveelste onnodige wet.

Daar is niets mis mee.
Zou het niet gewoon zo zijn dat men, nu er voor de eerste keer voor 3 parlementen tegelijk moet gestemd worden, de files niet nog langer wil maken doordat sommigen per se een selfie willen nemen? Gaan ze dat dan ook 3 keer doen trouwens?

Miauw! 23 mei 2014 00:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7154756)
Jullie beseffen niet hoe kortzichtig jullie zelf zijn. Of is het (bij een aantal van jullie) gewoon naïviteit?

Het absolute stemgeheim geeft het individu net de grootste vrijheid om te stemmen op wie hij/zij het wilt.
(en de stemplicht sluit daar eigenlijk naadloos op aan: in sommige bijna-democratieën is het gevaar dat men mensen 'aanraadt' om niet te gaan stemmen een reële mogelijkheid om de resultaten te beïnvloeden ...)

.

Ja, maar dat absolute stemgeheim is een recht, geen plicht. Het is ook niet verboden om, eens uit het stemlokaal, aan iedereen te vertellen voor wie je gestemd hebt.

Knuppel 23 mei 2014 01:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7154756)

.

Juist...
En omdat het "bijna democratieën" zijn die de mensen aanraden om niet te gaan stemmen moet het in België verplicht blijven. België is in jouw ogen om één of andere duistere reden democratischer dan een "bijna democratie". :roll:

Je beseft toch dat België, op Luxemburg en Griekenland na, alleen staat met de stemplicht? Dat in alle andere landen hetzelfde foefje kan gebruikt worden als in jouw zogenaamde "bijna-democratieën"?

Het opleggen van stemplicht wijst eerder op autoritaire trekken dan de mensen "aanraden" om niet te gaan stemmen waar er geen stemplicht is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be