![]() |
Hoe de procenten/provincie zondag interpreteren?
Hallo,
wie kan er mij kort uitleggen hoe ik zondag de procenten per provincie moet interpreteren? Stel: partij x heeft in de 4 Vlaamse provincies 10, 20, 30, en 40%. Worden die dan opgeteld en gedeeld door 4? Of wordt er rekening gehouden met het aantal inwoners/provincie? Wat ik me ook afvraag: hoe ontstaat de vorming van de federale regering? Gaan de vlaamse en waalse partijen eerst onderling overleggen en daarna samen overleggen of overleggen vlaamse en waalse partijen direkt met elkaar? Mvg, Peter. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Maw kan een partij die niet meedoet in de regering ook een zetel(s) krijgen? Citaat:
|
Citaat:
1,79 miljoen vs 1,12 miljoen. Vreemde verdeelsleutel. |
Er zijn vijf Vlaamse provincies, geen vier. Maar eigenlijk wel een interessante vraag, ik veronderstel dat men gewoon het aantal stemmen voor partij x deelt door het totaal aantal uitgebrachte stemmen in de Vlaamse provincies + het totaal aantal stemmen voor Nederlandstalige partijen in Brussel.
In het buitenland geeft men de resultaten trouwens meestal op nationaal vlak weer (wat vreemd overkomt voor ons omdat we zo gewend zijn aan de opdeling), BUB mag blij zijn. Citaat:
|
Citaat:
Zetels worden dus inderdaad rechtstreeks proportioneel toegewezen (per provincie en rekening houdende met de kiesdrempel) en het heeft dus niets te maken met voorafgaande vertegenwoordiging in de regering. Het is omgekeerd, de partijen die een meerderheid van de zetels hebben kunnen een parlementaire meerderheid vormen (dit is de legislatuur), en uit die meerderheid worden dan ministers e.d. aangeduid (die vormen de eigenlijke regering, de uitvoerende macht). |
Citaat:
De familie van Gwendolyn Rutten zal haar dat wel hebben doen inzien. Vandaar de uitzondering die ze wil maken voor Limburg. Ge moet maar eens lezen in HBVL welke inspanning o.a. Peumans en Beke samen hebben moeten leveren in het Vlaamse parlement om handelswetenschappen naar Uhasselt te halen. Het had zo te zien niet veel gescheeld of Antwerpen had er ter compensatie een nieuwe richting bijgekregen....die ze al hadden. bron: HBVL 22/5/2014 |
Lichtjes overdreven, Antwerpen is nog geen 1/3de van het totaal.
|
Citaat:
mvg. Sint Ignacius |
Citaat:
|
De zetelverdeling gebeurd per kieskring (die samenvallen met de provincies, met een wat speciale regeling in Vlaams-Brabant) volgens het systeem D'hondt.
[url="http://nl.wikipedia.org/wiki/Methode-D%27Hondt"] Het aantal zetels per kieskring is vooraf bepaald. Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:26. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be