Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Hoe de procenten/provincie zondag interpreteren? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=202583)

Peter_B 23 mei 2014 08:57

Hoe de procenten/provincie zondag interpreteren?

Hallo,

wie kan er mij kort uitleggen hoe ik zondag de procenten per provincie moet interpreteren?
Stel: partij x heeft in de 4 Vlaamse provincies 10, 20, 30, en 40%.
Worden die dan opgeteld en gedeeld door 4?
Of wordt er rekening gehouden met het aantal inwoners/provincie?

Wat ik me ook afvraag: hoe ontstaat de vorming van de federale regering?
Gaan de vlaamse en waalse partijen eerst onderling overleggen en daarna samen overleggen of overleggen vlaamse en waalse partijen direkt met elkaar?

Mvg,
Peter.

Miauw! 23 mei 2014 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peter_B (Bericht 7155066)
Hallo,

wie kan er mij kort uitleggen hoe ik zondag de procenten per provincie moet interpreteren?
Stel: partij x heeft in de 4 Vlaamse provincies 10, 20, 30, en 40%.
Worden die dan opgeteld en gedeeld door 4?
Of wordt er rekening gehouden met het aantal inwoners/provincie?

Procenten optellen heeft geen nut, vermits het aantal zetels per kieskring vast bepaald is. Voor de Kamer bv. heeft Antwerpen recht op 24 zetels, Limburg maar 12.

Citaat:

Wat ik me ook afvraag: hoe ontstaat de vorming van de federale regering?
Gaan de vlaamse en waalse partijen eerst onderling overleggen en daarna samen overleggen of overleggen vlaamse en waalse partijen direkt met elkaar?
Dat wordt afwachten, hé? NVA wil eerst een Vlaamse regering vormen alvorens naar de federale onderhandelingen te stappen, maar de anderen voelen daar dan weer niets voor.

Peter_B 23 mei 2014 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! (Bericht 7155073)
Procenten optellen heeft geen nut, vermits het aantal zetels per kieskring vast bepaald is. Voor de Kamer bv. heeft Antwerpen recht op 24 zetels, Limburg maar 12.

Ok, dus iedere prov. heeft een vastgelegd aantal zetels (ik veronderstel in verhouding met het aantal inw?). Maar wie krijgt hoeveel zetels? Wordt dat bepaald rechtstreeks door de verkiezingsuitslag of wordt dat slechts bepaald door de partijen die een meerderheid en een regering vormen?
Maw kan een partij die niet meedoet in de regering ook een zetel(s) krijgen?

Citaat:

Dat wordt afwachten, hé? NVA wil eerst een Vlaamse regering vormen alvorens naar de federale onderhandelingen te stappen, maar de anderen voelen daar dan weer niets voor.

Ok, maar stel nu dat de vlaamse regering gevormd is, is er dan een soort protocol om eerst eerst met de gewestelijke partijen (dus Walen onderling en Vlamingen onderling) te praten en een meerderheid/akkoord te vormen vooraleer men over de taalgrens kijkt?

Snerror 23 mei 2014 09:46

Citaat:

Is dat echt? Antwerpen heeft toch helemaal niet dubbel zoveel inwoners?

1,79 miljoen vs 1,12 miljoen. Vreemde verdeelsleutel.

Vlaanderen Boven 23 mei 2014 09:55

Er zijn vijf Vlaamse provincies, geen vier. Maar eigenlijk wel een interessante vraag, ik veronderstel dat men gewoon het aantal stemmen voor partij x deelt door het totaal aantal uitgebrachte stemmen in de Vlaamse provincies + het totaal aantal stemmen voor Nederlandstalige partijen in Brussel.

In het buitenland geeft men de resultaten trouwens meestal op nationaal vlak weer (wat vreemd overkomt voor ons omdat we zo gewend zijn aan de opdeling), BUB mag blij zijn.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 7155164)
Is dat echt? Antwerpen heeft toch helemaal niet dubbel zoveel inwoners?

1,79 miljoen vs 1,12 miljoen. Vreemde verdeelsleutel.

Limburg heeft maar ongeveer 850.000 inwoners. Minder dan de helft van Antwerpen dus.

Vlaanderen Boven 23 mei 2014 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peter_B (Bericht 7155125)
Ok, dus iedere prov. heeft een vastgelegd aantal zetels (ik veronderstel in verhouding met het aantal inw?). Maar wie krijgt hoeveel zetels? Wordt dat bepaald rechtstreeks door de verkiezingsuitslag of wordt dat slechts bepaald door de partijen die een meerderheid en een regering vormen?

Het zit zo: België werkt met provinciale kieskringen (+ Brussel). Dat wilt zeggen dat het eigenlijk de percentages per kieskring zijn die van belang zijn. Stel dat de N-VA 100% haalt in Antwerpen, dan krijgen ze die 24 zetels van Antwerpen. Alle zetels samen vormen dan het parlement.

Zetels worden dus inderdaad rechtstreeks proportioneel toegewezen (per provincie en rekening houdende met de kiesdrempel) en het heeft dus niets te maken met voorafgaande vertegenwoordiging in de regering. Het is omgekeerd, de partijen die een meerderheid van de zetels hebben kunnen een parlementaire meerderheid vormen (dit is de legislatuur), en uit die meerderheid worden dan ministers e.d. aangeduid (die vormen de eigenlijke regering, de uitvoerende macht).

pajoske 23 mei 2014 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 7155190)
Limburg heeft maar ongeveer 850.000 inwoners. Minder dan de helft van Antwerpen dus.

Klopt. Daarom dat sommige partijen de provincies willen afschaffen. Daardoor komen alle bevoegdheden bij het centrale bestuur terecht. M.a.w. De (Antwerpse) 'democratische' meerderheid zal dan dictatoriaal kunnen beslissen wat in Limburg (niet) zal gebeuren.

De familie van Gwendolyn Rutten zal haar dat wel hebben doen inzien. Vandaar de uitzondering die ze wil maken voor Limburg.

Ge moet maar eens lezen in HBVL welke inspanning o.a. Peumans en Beke samen hebben moeten leveren in het Vlaamse parlement om handelswetenschappen naar Uhasselt te halen. Het had zo te zien niet veel gescheeld of Antwerpen had er ter compensatie een nieuwe richting bijgekregen....die ze al hadden.

bron: HBVL 22/5/2014

Vlaanderen Boven 23 mei 2014 10:25

Lichtjes overdreven, Antwerpen is nog geen 1/3de van het totaal.

UFSIA 23 mei 2014 15:43

Citaat:

Antwerpen is dan ook meer dan dubbel zo belangrijk als die parking.

mvg. Sint Ignacius

Jan van den Berghe 23 mei 2014 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7155250)
Klopt. Daarom dat sommige partijen de provincies willen afschaffen. Daardoor komen alle bevoegdheden bij het centrale bestuur terecht.

Totaal onjuist. In het oorspronkelijk plan van de N-VA - ondertussen vele jaren oud - wordt de vorming van sociaal-economisch relevante stads- en plattelandsgewesten voorzien. Tegelijkertijd kan worden nagedacht over grote samenwerkingsverbanden en fusies tussen de gemeenten, waardoor er meerdere bevoegdheden naar dat niveau kunnen.

Coekie 23 mei 2014 17:29

De zetelverdeling gebeurd per kieskring (die samenvallen met de provincies, met een wat speciale regeling in Vlaams-Brabant) volgens het systeem D'hondt.

[url="http://nl.wikipedia.org/wiki/Methode-D%27Hondt"]

Het aantal zetels per kieskring is vooraf bepaald.

Citaat:

Maar wie krijgt hoeveel zetels? Wordt dat bepaald rechtstreeks door de verkiezingsuitslag of wordt dat slechts bepaald door de partijen die een meerderheid en een regering vormen?
De regeringsvorming is het resultaat van de zetelverdeling, niet andersom (met uitzondering van de nieuwe samenstelling van de senaat)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be