Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Hoofdstad van Wereld in Afrika? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=20267)

Darwin 16 september 2004 22:38

Hoofdstad van Wereld in Afrika?

Ik vind dat het beter zou zijn als de zetel van de UNO de Verenigde Staten zou verlaten.

Een veel betere plaats hiervoor lijkt mij Afrika te zijn, de wieg van de mensheid, van waaruit de verschillende golven van mensensoorten de rest van de aarde bevolkt hebben.

En als we dan voor de zetel van de UNO Afrika kiezen dan lijkt het mij het beste om deze zetel in het hartje van het continent te plaatsen, en wel pal op de evenaar; de scheids- en verbindingslijn tussen noord en zuid.

En dan biedt het Victoriameer als de grootste watervlakte in hartje Afrika zich als vanzelf aan. Daar op de evenaar, aan de oevers van Lake Victoria in het hartje van Afrika, daar zou volgens mij het best van al de hoofdstad van de Wereld haar plaats vinden.

Rock Against Communism 16 september 2004 22:47

mja origineel concept enzo, alleen: gaan ze zin hebben om hun elektriek, internet, gas allemaal aan te voeren van het dichtsbijzijnde beschaafde dorp, zo'n 200 km verderop waarschijnlijK? en wegen, nog zoiets, in heel midden afrika ligt der misschien twintig kilometer asfalt (inclusief vliegvelden), gaan ze dan enkel wegen aanleggen in uw hoofdstad?

ik pleit misschien eerder om swerelds hoofdstad in Europa te zetten, op de grens tussen Frankrijk, Duitsland, en Zwitserland.

Darwin 16 september 2004 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rock Against Communism
mja origineel concept enzo, alleen: gaan ze zin hebben om hun elektriek, internet, gas allemaal aan te voeren van het dichtsbijzijnde beschaafde dorp, zo'n 200 km verderop waarschijnlijK? en wegen, nog zoiets, in heel midden afrika ligt der misschien twintig kilometer asfalt (inclusief vliegvelden), gaan ze dan enkel wegen aanleggen in uw hoofdstad?

ik pleit misschien eerder om swerelds hoofdstad in Europa te zetten, op de grens tussen Frankrijk, Duitsland, en Zwitserland.

Voor Kenia valt dat nogal mee hoor, en dat grenst zowel aan zee als aan het Victoriameer:

[font=arial]Transportation[/font][font=arial] Kenya[/font]

Railways:
total: 2,778 km
narrow gauge: 2,778 km 1.000-m gauge (2003)

Highways:total: 63,942 km
paved: 7,737 km
unpaved: 56,205 km (2000)

Entebbe is een grote luchthaven in Uganda en ligt ook aan het meer bijna pal op de evenaar. Logistiek lijkt me dat geen probleem.

Rock Against Communism 16 september 2004 23:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Voor Kenia valt dat nogal mee hoor, en dat grenst zowel aan zee als aan het Victoriameer:

Railways:

Entebbe is een grote luchthaven in Uganda en ligt ook aan het meer bijna pal op de evenaar. Logistiek lijkt me dat geen probleem.

cava maar wie gaat dat betalen? Die landen in kwestie gaan dat niet zien zitten peins ik.. toch niet als zij zelf kunnen gaan dokken..

Tantist 17 september 2004 08:49

Citaat:

En dan biedt het Victoriameer als de grootste watervlakte in hartje Afrika zich als vanzelf aan. Daar op de evenaar, aan de oevers van Lake Victoria in het hartje van Afrika, daar zou volgens mij het best van al de hoofdstad van de Wereld haar plaats vinden.

Dan kunnen ze ook meteen de lijken dumpen als ze daar eens boel maken ;-)

VlaamseBelg 17 september 2004 09:40

Het geld komt van de hele wereld, en ik vind het eigenlijk wel een goed idee. Het zou in de eerste plaats een goede economische duw in de rug zijn voor de regio, maar ook op politiek vlak zou Afrika wat meer aandacht krijgen, en wie weet, leren ze eens praten ipv te vechten.

Pelgrim 17 september 2004 10:10

eft de wereld nu al een hoofdstad nodig?

Tantist 17 september 2004 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
eft de wereld nu al een hoofdstad nodig?

Ma ja, da's toch leuk? Dan kunnen alle volkeren van de aarde daar samen tikkertje en 1-2-3 piano spelen!

Pelgrim 17 september 2004 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ma ja, da's toch leuk? Dan kunnen alle volkeren van de aarde daar samen tikkertje en 1-2-3 piano spelen!

:-D

Ik stel me alvast kandidaat als vlaams ambassadeur daar.

Darwin 17 september 2004 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Het geld komt van de hele wereld, en ik vind het eigenlijk wel een goed idee. Het zou in de eerste plaats een goede economische duw in de rug zijn voor de regio, maar ook op politiek vlak zou Afrika wat meer aandacht krijgen, en wie weet, leren ze eens praten ipv te vechten.

Ook op andere gebieden, zoals AIDS preventie en zorg voor het milieu en bedreigde fauna en flora zou deze verhoogde aandacht een goede zaak kunnen zijn. Niet enkel Afrika maar ook de rest van de wereld zou daar baat bij hebben.

Jonas Elossov 17 september 2004 21:13

Is in principe geen slecht idee, MAAR, ik hoop dat het Uno-systeem een stuk democratischer wordt... Het mag alleszinds niet de bedoeling zijn een nieuw Washington DC te construeren, een stad die uitpuilt van prestigeprojecten... De stad zou in feite ook een autonome staat moeten zijn (zou kenia dat willen) om de neutraliteit te bewaren, en valt onder absolute controle van (een democratische) VN.

Centralisatie is een goede zaak, zolang zij geen bureaucratische dictatuur vormt.

Overigens vind ik het ook wel eens goed dat die ventjes in stropdas wat meer geconfronteerd zullen worden met de vuilisbelten van het westen (daarom stel ik voor geen autostrades te leggen, wat ook voor veel milieuschade zou zorgen bovendien.)

Het mag dus geen plek worden voor het gelobby van de grote bedrijven... De plek is puur voor maatschappelijke doeleinden bedoeld, niet voor private... En zeker niet voor winstbejag.

Pelgrim 18 september 2004 15:35

Nu heeft mij nog niemand uitgelegt waarom wij überhaupt een 'hoofdstad van de wereld' nodig hebben. Zijn hier soms mensen met grote Rijksgedachten of zo?

C uit W 18 september 2004 16:14

De wereld heeft enkel een hoofdstad nodig als we in contact komen met (meerdere) aliens.
Anders is er totaal geen nood aan.
Een hoofdstad (met bijhorend top- bestuur) is mijns insziens nodig om te communiceren met andere (buitenlandse)/hogere(belangrkijker niveau) machten.

Turkse Nederlander 19 september 2004 09:28

Waarom niet de hoofdstad van de wereld in Istanbul? De stad waar Europa en Azie samenkomen. Bovendien heeft Istanbul een rijke geschiedenis.

Vlaanderen Boven 19 september 2004 09:36

En wie gaat die hoofdstad bouwen? De Afrikanen zelfs?

Anders gaat iedereen het beschouwen als kolonialisme.

Joriske 19 september 2004 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Waarom niet de hoofdstad van de wereld in Istanbul? De stad waar Europa en Azie samenkomen. Bovendien heeft Istanbul een rijke geschiedenis.

Turk4Ever, gij zijt het schoolvoorbeeld van 'ethnocentrisme'.:roll: :roll:

tomm 19 september 2004 10:57

Citaat:

Railways:

hebt gij ooit al eens een bus genomen in Kenya? Beter dan de kermis bij ons, shake that thing baby!

Darwin 19 september 2004 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever

New York als hoofdzetel van de UNO geeft aan dat Amerika het centrum van de wereld is.

Constantinopel als zetel kiezen zou betekenen dat er in de wereld niets anders zou bestaan dan Europa en de islam.

Door helemaal naar de roots van de mensheid te gaan en dan nog een plek die zo vol is van symboliek, kan iedereen op de wereld zich erin vinden.

Constantinopel heeft een zeer sterke link met religie en imperialisme.

Een plek op de evenaar, op de grens van noord en zuid, in het hartje van Afrika, de wieg van de mensheid, zoals bvb Entebbe, heeft dat helemaal niet en overstijgt alle religieuze en etnische en raciale tegenstellingen.

Darwin 19 september 2004 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm
hebt gij ooit al eens een bus genomen in Kenya? Beter dan de kermis bij ons, shake that thing baby!

Ik denk dat het schiereland in het Vicoriameer waarop Entebbe gelegen is het meest geschikt zou zijn als wereldcentrum.

Het heeft een internationale luchthaven en vanuit Mombasa in Kenia loopt er ook een spoorweg daarnaartoe.

Het zou ook een opportuniteit zijn om in die regio de verkeersinfrastructuur op een duurzame en ecologisch verantwoorde manier te verbeteren.

jules 19 september 2004 14:18

Citaat:

een voorbeeldje van de transportation in Kenia :

The Standard (Kenya):
"What is all the fuss about?" Weseka Sambu asked a hastily convened
news conference at Jomo Kenyatta International Airport. "A technical hitch
likethis could have happened anywhere in the world. You people are not patriots. You just want to cause trouble."

Sambu, a spokesman for Kenya Airways, was speaking after the cancellation of a through flight from Kisumu, via Jomo Kenyatta, to Berlin: "The forty-two passengers had boarded the plane ready for take-off, when the pilot noticed one of the tyres was flat. Kenya Airways did not possess a spare tyre, and unfortunately the airport nitrogen canister was empty. A passenger suggested taking the tyre to a petrol station for inflation, but unluckily the jack had gone missing so we couldn't get the wheel off. Our engineers tried heroically to reinflate the tyre with a bicycle pump, but had no luck, and the pilot even blew into the valve with his mouth, but he passed out.
"When I announced that the flight had to be abandoned, one of the passengers, Mr Mutu, suddenly struck me about the face with a life
-jacket whistle and said we were a national disgrace. I told him he was being
ridiculous, and that there was to be another flight in a fortnight. And, in the
meantime, he would be able to enjoy the scenery around Kisumu, albeit at his own expense."

:|

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be