Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Paus legt krans bij graf stichter Israël (https://forum.politics.be/showthread.php?t=202803)

Antoon 26 mei 2014 20:18

Paus legt krans bij graf stichter Israël

Prachtig historisch moment!

Citaat:

Paus legt krans bij graf stichter Israël

Paus Franciscus heeft maandag als eerste paus in de geschiedenis een krans gelegd op het graf van zionistenleider Theodor Herzl, die wordt gezien als de stichter van de staat Israël.

bekijk video

Ook ging hij op verzoek van premier Benjamin Netanyahu naar het monument voor slachtoffers van terreuracties in Israël. Dat bezoek stond niet op het officiële programma van de driedaagse reis van Franciscus naar het Midden-Oosten.

Het graf van Herzl op Mount Herzl ligt vlak bij Yad Vashem, het monument voor de zes miljoen Joodse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Daar ontstak de paus een vlam en bad hij voor de slachtoffers. ''Misschien zou zelfs God de Vader zich zoiets niet kunnen voorstellen. Nooit meer, Heer, nooit meer'', zei de paus. President Shimon Peres en Netanyahu vergezelden Franciscus.

Aan het slot van zijn driedaagse reis naar Jordanië, de Westelijke Jordaanoever en Israël ging de paus voor in een mis in het Cenakel, de zaal waar Jezus Christus met de apostelen het laatste avondmaal zou hebben gevierd.

Het gebouw, waarin op de bovenverdieping de avondmaalszaal is gelegen, is ook voor joden heilig. In de benedenverdieping zou namelijk het graf van koning David (rond 1000 voor Christus) zijn.

Israël en het Vaticaan strijden over het gebouw. Orthodoxe joden betoogden zaterdag tegen de mogelijke overdracht van het gebouw aan christenen.

Einde reis

Maandagavond rondde hij zijn eerste reis als paus naar het Midden-Oosten af. Op het vliegveld van Tel Aviv nam hij afscheid van onder anderen de Israëlische president Shimon Peres en premier Benjamin Netanyahu.

Het hoofd van de Rooms-Katholieke Kerk was drie dagen in de regio. Hij arriveerde zaterdag in de Jordaanse hoofdstad Amman, was zondag in Bethlehem en maandag in Jeruzalem.

bron

Antoon 27 mei 2014 09:32

Hier het verslag op vatican.com :

Pope's Holy Land Trip Ends in Jerusalem
Francis Surprises With Unplanned Visit to Israeli Memorial for Victims of Terrorism

Nietzsche 27 mei 2014 10:10

Oke, en nu?

Klein Licht 28 mei 2014 14:19

Citaat:

''Misschien zou zelfs God de Vader zich zoiets niet kunnen voorstellen. Nooit meer, Heer, nooit meer''
Die zou toch zijnen boek noggis moeten lezen denk ik dan :-)

Johan Bollen 29 mei 2014 11:45

1 Bijlage(n)
Nog een prachtig moment...tear down this wall Israël

Citaat:

In stopping to pray by this wall of separation, he implicitly cries: Tear down this wall!
schrijft zelfs CNN

Jay-P. 29 mei 2014 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7168208)
Nog een prachtig moment...tear down this wall Israël

En daar was ik, gedurende een micro-moment aan 't denken dat hij het over de Wailing Wall had...
'k Verslikte me bijna in mijn eigen speeksel.

Johan Bollen 29 mei 2014 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 7168245)
En daar was ik, gedurende een micro-moment aan 't denken dat hij het over de Wailing Wall had...

De paus gaf duidelijk een dubbele boodschap, waarvan het eerste deel gemakkelijk verloren kan gaan door de propaganda. Dat wou ik even recht zetten.

Miauw! 29 mei 2014 12:43

Ik had van deze man niets anders verwacht. :thumbsup:

Jay-P. 29 mei 2014 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! (Bericht 7168309)
Ik had van deze man niets anders verwacht. :thumbsup:

Och gij... Jezuittin!

Vanguard 5 juli 2014 11:00

Deze paus is een verrader.

De nail in the coffin van de katholieke kerk.

Vrijheideerst 5 juli 2014 11:15

Hurriya Palestina.

Antoon 7 juli 2014 08:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 7168245)

:lol::lol::lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be