Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2014 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=222)
-   -   Eerste lijk uit de Vlaamse kast (https://forum.politics.be/showthread.php?t=202817)

De schoofzak 27 mei 2014 07:41

Eerste lijk uit de Vlaamse kast

Citaat:

Er is nog minder geld dan gedacht.

Dat bleek gisteren toen die administratie haar ‘Bijdrage tot het regeerakkoord’ overhandigde aan de grootste partij, de N-VA.
Minder centen dan gedacht.
En aan wie komen ze dat presenteren? Wie moet het maar oplossen ?
Juist.

titel: Vlaams budget nog krapper dan gedacht
link: http://www.standaard.be/plus/20140527/ochtend/4

Citaat:

g.teg.

De Vlaamse administratie heeft slecht nieuws voor de politici die straks over een Vlaams regeerakkoord gaan praten. Er is nog minder geld dan gedacht.

Dat bleek gisteren toen die administratie haar ‘Bijdrage tot het regeerakkoord’ overhandigde aan de grootste partij, de N-VA.

Het document bevat 130 becijferde beleidsvoorstellen die ‘geïntegreerd’ zijn en tonen dat de diensten afstand nemen van de verkokering die men hen verwijt.

Het belangrijkste nieuws zit in de nieuwe begrotingsramingen die de Vlaamse administratie opstelde en die dramatisch ogen. Voor 2014 zal er geen overschot zijn van 200 miljoen euro, maar een tekort van 130 miljoen, vooral omdat men de ‘beschikbaarheidsvergoedingen’ van het grote publiek-private scholenbouwprogramma volgens Eurostat voortaan moet meerekenen als overheidsuitgaven.

In 2015 dreigt een tekort van 960 miljoen euro, in 2016 één van 1.280 miljoen euro. Dan daalt het tekort tot 500 miljoen in 2017 en 2018, om in 2019 om te slaan in een overschot van 353 miljoen.

De nieuwe ramingen waren nodig omdat het Planbureau nieuwe economische prognoses aanleverde en omdat de staatshervorming zorgt voor extra uitgaven waar geen extra inkomsten tegenover staan. Bovendien wordt Europa elk jaar strenger en verplicht het uitgaven op te nemen die tot dan niet als overheidsuitgaven werden bekeken.

vlijmscherp 27 mei 2014 08:00

zeg jij nu dat de N-VA niet goed heeft gewerkt, vooral de minister van begroting?

neen dus, dit is geen lijk in de kast, volgens mij heeft de Vlaamse regering hier wel al rekening mee gehouden.

Fiscoman 27 mei 2014 08:25

De schoof ziet eindelijk in dat de minister van begroting niet zo goed kon rekenen

giserke 27 mei 2014 08:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 7163347)
zeg jij nu dat de N-VA niet goed heeft gewerkt, vooral de minister van begroting?

neen dus, dit is geen lijk in de kast, volgens mij heeft de Vlaamse regering hier wel al rekening mee gehouden.

Er staat 'bijdrage tot het regeerakkoord'. Lees 6de staatshervorming, die de fantastische trados onderhandeld hebben.

Zeus 27 mei 2014 08:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 7163404)
Er staat 'bijdrage tot het regeerakkoord'. Lees 6de staatshervorming, die de fantastische trados onderhandeld hebben.

Fout, dit gaat niet over de zesde staatshervorming. 'De bijdrage tot het regeerakkoord' is een document van de Vlaamse administratie waarin ze de huidige toestand beschrijft maar vooral de uitdagingen voor de komende 20 jaar opsomt en daarbij voorstellen formuleert. Het moet dienen als een leidraad voor de Vlaamse regeringsonderhandelingen.

http://www.vlaanderen.be/nl/overheid...aamse-regering

Het is wel degelijk slecht werk van Muyters dat hier wordt aangekaart

Het Oosten 27 mei 2014 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 7163347)

NVA-er Muyters, Minister én rekenwonder, heeft ons dus verkeerd 'voorgelicht' als ik het goed begrijp.

Nu, voor mij geen nieuws, mocht het waar zijn. Ik heb altijd gezegd dat de Vlaamse begroting een schijnevenwicht vertoonde en dat het een nepbegroting was. Hetgeen heftig ontkend werd door de NVA-rakkertjes hier op dit forum met in het bijzonder Knuppel.

Vrijheideerst 27 mei 2014 08:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fiscoman (Bericht 7163393)
De schoof ziet eindelijk in dat de minister van begroting niet zo goed kon rekenen

Gaan we die fout tot in den treure blijven herhalen ja?

Het Oosten 27 mei 2014 08:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7163431)
Gaan we die fout tot in den treure blijven herhalen ja?

De vraag is niet alleen of NVA-er Muyters niet goed kan rekenen, maar ook of de NVA-minister de goegemeente iets heeft willen wijsmaken.

skaldis 27 mei 2014 09:07

De Vlaamse regering met al zeer lang VU/NVA erin heeft decennia lang met ruime budgetten kunnen regeren. We zien wat de gevolgen ervan zijn op vlak van mobiliteit, onderwijs, de begroting, ... Muiters zal zich weer mistelt hebben of er niet in geslaagd zijn genoeg buiten de begroting te houden dmv pps'en.
De volgende ploeg gaat zich moeten bewijzen zonder die overdadige budgetten die de federale zo naar adem hebben doen snakken. Ik ben benieuwd. Ik denk dat de NVA maar wat graag langs de kant gaat staan, federaal zowel als regionaal. De innerlijke tegenstellingen in die partij zijn trouwens nog groter dan die in een tripartite.

Vrijheideerst 27 mei 2014 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door skaldis (Bericht 7163463)
De Vlaamse regering met al zeer lang VU/NVA erin heeft decennia lang met ruime budgetten kunnen regeren. We zien wat de gevolgen ervan zijn op vlak van mobiliteit, onderwijs, de begroting, ... Muiters zal zich weer mistelt hebben of er niet in geslaagd zijn genoeg buiten de begroting te houden dmv pps'en.
De volgende ploeg gaat zich moeten bewijzen zonder die overdadige budgetten die de federale zo naar adem hebben doen snakken. Ik ben benieuwd. Ik denk dat de NVA maar wat graag langs de kant gaat staan, federaal zowel als regionaal. De innerlijke tegenstellingen in die partij zijn trouwens nog groter dan die in een tripartite.

N-VA zit in de VL regering sinds 2004, met een jaar ofzoiets onderbreking. ZEER lang is dat nog niet, er zijn partijen die 50 jaar onafgebroken bestuurd hebben, of 25...

skaldis 27 mei 2014 09:19

50 jaar onafgebroken in de Vlaamse regering ... -_-

Anselmo 27 mei 2014 09:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 7163404)

Correct !
De 10% die de federale regering bij de overheveling van de bevoegdheden "achterhoudt" moet men mee berekenen.
Bovendien wat de rest betreft, het gaat om "130 becijferde beleidsvoorstellen die ‘geïntegreerd’ zijn".
Wat er trouwens van voorstellen gerealiseerd wordt valt nog af te wachten.
Het is wel positief dat men dit NU reeds projecteert.

Anselmo 27 mei 2014 09:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door skaldis (Bericht 7163463)
....

Ik denk dat de NVA maar wat graag langs de kant gaat staan, federaal zowel als regionaal. De innerlijke tegenstellingen in die partij zijn trouwens nog groter dan die in een tripartite.

Geweldig.
We hebben hier een "insider" aan het woord.

pajoske 27 mei 2014 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7163485)
N-VA zit in de VL regering sinds 2004, met een jaar ofzoiets onderbreking. ZEER lang is dat nog niet, er zijn partijen die 50 jaar onafgebroken bestuurd hebben, of 25...

Citaat:

Er wordt nu rekening mee gehouden dat de plannen om 200 scholen te bouwen de volgende twee jaar op de begroting zullen wegen. Eurostat, het Europees statistisch bureau, oordeelt dat die bouwplannen, die nu via pps-constructies buiten de begroting worden gehouden, toch in de begrotingsuitgaven moeten worden opgenomen.
bron: http://www.tijd.be/nieuws/politiek_e...06449-3137.art

Het gaat dus over de begroting, opgemaakt door Philippe Muyters, Vlaams minister van Financiën, Begroting.

Hij heeft een aantal uitgaven via de kunstgreep van pps-constructies buiten de begroting gehouden om de kiezers een rad voor de ogen te draaien.

giserke 27 mei 2014 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7163421)
Fout, dit gaat niet over de zesde staatshervorming. 'De bijdrage tot het regeerakkoord' is een document van de Vlaamse administratie waarin ze de huidige toestand beschrijft maar vooral de uitdagingen voor de komende 20 jaar opsomt en daarbij voorstellen formuleert. Het moet dienen als een leidraad voor de Vlaamse regeringsonderhandelingen.

http://www.vlaanderen.be/nl/overheid...aamse-regering

Het is wel degelijk slecht werk van Muyters dat hier wordt aangekaart

Leren lezen is moeilijk blijkbaar.
Er staat wel degelijk "ten gevolge van de 6de staatshervorming"

giserke 27 mei 2014 09:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7163500)

Het gaat dus over de begroting, opgemaakt door Philippe Muyters, Vlaams minister van Financiën, Begroting.

Hij heeft een aantal uitgaven via de kunstgreep van pps-constructies buiten de begroting gehouden om de kiezers een rad voor de ogen te draaien.

Sinds wanneer heeft muyters een begroting gemaakt voor 5 jaar ver?
Trouwens er is nog een overschot voor dit jaar.

gertc 27 mei 2014 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7163500)

Correcter is: SP.A.-er Pascal Smet heeft een kunstgreep met pps-constructies opgezet, en de kleinste partij in de coalitie heeft dat aanvaard.

Het Oosten 27 mei 2014 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo (Bericht 7163499)
Geweldig.
We hebben hier een "insider" aan het woord.

Het zou me niet verwonderen dat hij gelijk heeft. Indien De Wever in een Federale regering stapt, pleegt hij politieke zelfmoord. Heel wat VB-kiezers zullen hem de volgende verkiezing de rekening presenteren, of hij er nu iets van bakt of niet. Zijn partij zal een substantieel verlies lijden.

En daarom, ik geloof nooit dat de NVA echt van plan is in een Federale regering te stappen. Ze doet alsof en als het mislukt (hetgeen de NVA wil) gaat ze de Franstaligen en anderen de schuld geven. Dat is hun strategie.

Distel 27 mei 2014 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7163554)
Het zou me niet verwonderen dat hij gelijk heeft. Indien De Wever in een Federale regering stapt, pleegt hij politieke zelfmoord. Heel wat VB-kiezers zullen hem de volgende verkiezing de rekening presenteren, of hij er nu iets van bakt of niet. Zijn partij zal een substantieel verlies lijden.

En daarom, ik geloof nooit dat de NVA echt van plan is in een Federale regering te stappen. Ze doet alsof en als het mislukt (hetgeen de NVA wil) gaat ze de Franstaligen en anderen de schuld geven. Dat is hun strategie.

Of hoe Het Oosten al de voorbereidingen treft om het weer op de N-VA te steken wanneer ze er door de anderen weer afgereden worden.

Tempest 27 mei 2014 10:20

Wordt iemand gearresteerd of mogen de politici zo'n trukje ongestraft uitvoeren (informatie geheim houden tot één dag na de verkiezingen?
.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be