Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2014 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=222)
-   -   Cooptatie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=202874)

toccata 27 mei 2014 23:39

Cooptatie

Als ik het goed voorheb mogen elke partij (buiten VB) een of meerdere senatoren coopteren.
Wie denken jullie dat voor welke partij opgevist zal worden en waarom?

Shoot!

Robinus V 28 mei 2014 00:53

Ik denk dat CD&V uit medelijden in de eerste plaats die kandidaat gaat coöpteren die op het laatste nippertje toch net niet genoeg voorkeurstemmen had vanop de achtste plaats van een lijst.

Juan 28 mei 2014 06:59

Groen: Freya Piryns
N-VA: Huub Broers

Pericles 28 mei 2014 07:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Juan (Bericht 7165576)
Groen: Freya Piryns
N-VA: Huub Broers

Piryns is al eens gecoöpteerd , ze gaan dat volgens mij geen twee keer doen.
Ze gaan volgens mij iemand nemen uit een provincie waar ze minder sterk staan.
Voor de SP-A denk ik dat ze Said uit Leuven gaan nemen nu hij Europees niet herverkozen is.

Freddie 28 mei 2014 07:30

CD&V: Van Ackere?

toccata 28 mei 2014 08:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 7165590)
Piryns is al eens gecoöpteerd , ze gaan dat volgens mij geen twee keer doen..

Niet waar. Dit is de eerste keer sinds 1999 dat Groen iemand mag coopteren. Ik hoop wel dat het Piryns wordt, haar activiteiten rond migratie en vluchtelingen waren nodig en nuttig. Dan kan ze het verder zetten.

toccata 28 mei 2014 08:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 7165590)
Piryns is al eens gecoöpteerd , ze gaan dat volgens mij geen twee keer doen..

Niet waar. Dit is de eerste keer sinds 1999 dat Groen iemand mag coopteren. Ik hoop wel dat het Piryns wordt, haar activiteiten rond migratie en vluchtelingen waren nodig en nuttig. Dan kan ze het verder zetten.

Pericles 28 mei 2014 08:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 7165732)

Ik dacht van wel . Ik zal het even nakijken.

Pericles 28 mei 2014 08:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 7165732)

Je hebt gelijk, ik heb me vergist.

Juan 28 mei 2014 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Freddie (Bericht 7165599)
CD&V: Van Ackere?

Vanackere zal wel betere opties hebben dan in de nieuwe Senaat te gaan zetelen. Nu dat orgaan nog maar 8 keer per jaar samenkomt, en nog minder invloed heeft, lijkt het mij het sterfhuis van de Belgische politiek.

Eduard Khil 28 mei 2014 09:34

vies polleke van brugge. Net niet verkozen, ze gaan hem wel coopteren.

toccata 28 mei 2014 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Juan (Bericht 7165803)
Vanackere zal wel betere opties hebben dan in de nieuwe Senaat te gaan zetelen. Nu dat orgaan nog maar 8 keer per jaar samenkomt, en nog minder invloed heeft, lijkt het mij het sterfhuis van de Belgische politiek.

Wat kan een senator dan nog doen, eigenlijk? Stel dat bv de groenen (zoals ik hoop) Piryns naar daar sturen, kan ze dan nog invloed hebben? Of is't eerder een goedbetaald (?) mandaat dat aleen symbolische inspanningen vraagt of ... ?

zonbron 28 mei 2014 09:39

Ter info:

Coöptatie

Coöptatie is een systeem waarbij leden van een vereniging, vergadering of raad zelf nieuwe leden kiezen of aanwijzen.

Deze vorm van verkiezing staat onder meer tegenover de aanwijzing van de leden door een hoger orgaan (bijvoorbeeld de algemene vergadering van een vereniging, of de stemgerechtigde bevolking bij een parlementsverkiezing).

Het systeem wordt toegepast in studentenhuizen in Nederland, gemeenschappelijk- en centraal wonenprojecten, bij stichtingsbesturen en vaak bij een Raad van Commissarissen. Ook Raadsheren bij de Hoge Raad der Nederlanden worden volgens dit principe benoemd. Een gedeelte van de Belgische senatoren wordt via coöptatie aangewezen.

Dit systeem is verwant met het invitatieprincipe, waarbij ook het aanmelden voor lidmaatschap wordt beperkt (zie Internetgemeenschappen als Orkut).

WIKI

Eduard Khil 28 mei 2014 09:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Juan (Bericht 7165803)

guimarstraat

Eduard Khil 28 mei 2014 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 7165839)
Wat kan een senator dan nog doen, eigenlijk? Stel dat bv de groenen (zoals ik hoop) Piryns naar daar sturen, kan ze dan nog invloed hebben? Of is't eerder een goedbetaald (?) mandaat dat aleen symbolische inspanningen vraagt of ... ?

B!

dat was trouwens al zo

Juan 28 mei 2014 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door toccata (Bericht 7165839)

In de nieuwe Senaat kunnen geen mondelinge vragen meer gesteld worden, verdwijnt het initiatiefrecht en kunnen ze geen onderzoekscommissies instellen. Bovendien thematisch beperkt: enkel over de Grondwet en de instellingen.

Pericles 28 mei 2014 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Juan (Bericht 7165861)
In de nieuwe Senaat kunnen geen mondelinge vragen meer gesteld worden, verdwijnt het initiatiefrecht en kunnen ze geen onderzoekscommissies instellen. Bovendien thematisch beperkt: enkel over de Grondwet en de instellingen.

Een goed betaald jobke dus waarvoor zwaar zal gevochten worden.

toccata 28 mei 2014 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 7165886)
Een goed betaald jobke dus waarvoor zwaar zal gevochten worden.

Jap, zielig eigenlijk.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Juan (Bericht 7165861)

In een zinnig land wordt zoiets dan ook meteen afgeschaft precies -_-

Eduard Khil 28 mei 2014 10:06

de nieuwe senaat is de ideale habitat voor linksen: rustig niets doen, geen verantwoordelijkheden en er geld voor krijgen :lol:

toccata 28 mei 2014 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7165911)
de nieuwe senaat is de ideale habitat voor linksen: rustig niets doen, geen verantwoordelijkheden en er geld voor krijgen :lol:

De Vlaams Belangfracties is de verschillende parlementen hebben dat nochtans tot kunst verheven, nietsdoen en geld opstrijken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be