Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2014 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=222)
-   -   Krachtige oppositie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=202886)

De schoofzak 28 mei 2014 11:38

Krachtige oppositie

Ik las dit in De Standaard van vandaag:

Citaat:

Met haar 43 zetels heeft de NVA
genoeg parlementsleden om voor
zowat elk decreet en amendement,
begrotingen uitgezonderd,
een advies te vragen bij de Raad
van State. Met zes NVA’ers
in elke commissie zijn ze ook met genoeg
om over zowat elk initiatief van de
regering hoorzittingen te vragen
in het parlement.
Boeiende tijden in 't vooruitzicht: ofwel keihard regeren, ofwel keiharde oppositie.

.

Eduard Khil 28 mei 2014 11:44

gewoon filibusteren op elk vlak wanneer ze in de oppositie arriveren. Dan gaat de regering en het land wel vanzelf kapot

hamac 28 mei 2014 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7166108)

Boeiende tijden in 't vooruitzicht: ofwel keihard regeren, ofwel keiharde oppositie.

.

Als het een tripartite wordt zonder aanvulling van Groen!, dan gaan ze nog zweten.
Want als Groen! eveneens in de oppositie belandt, dan zal ze héél stevig oppositie moeten voeren vanuit de linkerzijde om zelfs maar een beetje in de kijker te lopen.
In het andere geval kan Groen! na 5 jaar op niets terugvallen. Geen beleid kunnen voeren en totaal verbleekt in de oppositie.

Kortom, als men ook op Vlaams niveau N-VA wil wippen, kan men maar beter de groenen mee aan boord hijsen.
Maar dan zal KP moeten plooien ivm Oosterweel.

Nebur 28 mei 2014 11:51

Citaat:

.

Dat van de Raad van State klopt: Link Vlaams Parlement. Waar staat dat van die commissies?

rub1615 28 mei 2014 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7166118)
gewoon filibusteren op elk vlak wanneer ze in de oppositie arriveren. Dan gaat de regering en het land wel vanzelf kapot

Dat zal hen niet in dank afgenomen worden door de kiezer.

Xenophon 28 mei 2014 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rub1615 (Bericht 7166196)
Dat zal hen niet in dank afgenomen worden door de kiezer.

- lol -

Je zou denken nochtans dat oppositie voeren de taak van de oppositie is.

Miauw! 28 mei 2014 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7166207)
- lol -

Je zou denken nochtans dat oppositie voeren de taak van de oppositie is.

Ja, maar wel constructieve oppositie, en niet filibusteren om te filibusteren.

fox 28 mei 2014 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! (Bericht 7166215)

Lol, er is misschien 1 procent van de bevolking die weet wat filibusteren is en dat zijn kiezers die niet zomaar van partij veranderen hoor.

Je kan trouwens moeilijk constructief zijn tegenover de tripartite regering die in de steigers staat. Het komt er gewoon weer op neer dat de regering zich zelf weer geroepen zal voeren om oppositie te gaan voeren tegen N-VA en ondertussen zal het weer vergeten van daadwerkelijk iets te doen.

Zeus 28 mei 2014 12:40

De adviezen van de RvS zijn meestal toch niet bindend, dus veel invloed zal het niet hebben.

Wie geeft trouwens om wetgeving. Echte macht ligt in de benoemingen.

fox 28 mei 2014 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7166229)
De adviezen van de RvS zijn meestal toch niet bindend, dus veel invloed zal het niet hebben.

Wie geeft trouwens om wetgeving. Echte macht ligt in de benoemingen.

Dat ze niet bindend zijn is wel waar, maar als de RVS overal gaat moeten naar kijken dan wordt het regeringswerk ongelooflijk vertraagd.

Xenophon 28 mei 2014 12:44

Citaat:

Dat zal de oppositie wel zelf kiezen.

Je spreekt precies of ze moeten braaf aan de Belgische leiband blijven lopen zodat de traditioneel anti-Vlaamse partijen zouden kunnen blijven profiteren.

Athelas 28 mei 2014 12:56

Citaat:

Bwah als je ziet dat een grote meerderheid van de Vlamingen voor rechtse/liberale programma's gekozen hebben NVA, CD&V en VLD), mag het NVA wat mij betreft alle linkse herverdeelpunten gaan filibusteren.

Zeker als VLD en CD&V hun kar keren en centrumlinks worden, dan mogen ze van mij alles filibusteren.

Eduard Khil 28 mei 2014 13:09

je moet niet doen zoals De Croo ooit nog gedaan heeft (nl zitten voorlezen uit een telefoonboek) maar je kan op "constructieve" manier voldoende vertragend werken hoor :lol:

Als ze n-va buitengooien maken we ze gewoon het leven zuur. Dat gecombineerd met vijf jaar constante campagne, we hebben toch geld genoeg

Eduard Khil 28 mei 2014 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mick Dundee (Bericht 7166319)
De economische toestand in Thailand is terug actueel ...

waar is dedecker als je hem nodig hebt :lol:

en Van Peel : "meneer Dedecker, ik heb u niet zo goed begrepen. Zou u het nogmaals kunnen herhalen?"

En maar lachen terwijl de linksen razend kwaad waren

toccata 28 mei 2014 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7166328)
waar is dedecker als je hem nodig hebt :lol:

en Van Peel : "meneer Dedecker, ik heb u niet zo goed begrepen. Zou u het nogmaals kunnen herhalen?"

En maar lachen terwijl de linksen razend kwaad waren

:-D
Ik herinner me dat nog. Ik ben voorstander van migrantenstemrecht (deuh, iedereen met een greintje democratisch fatsoen is dat) maar ik moest er toch enorm mee lachen. Het was een betekenisloos maar sterk staaltje politiek theather.

Nebur 28 mei 2014 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mick Dundee (Bericht 7166319)
De economische toestand in Thailand is terug actueel ...

Ik moet u en Eduard Kill bedanken. Ik was toen nog maar 13 jaar, dus nog niet echt politiek bewust. Ik heb even De Standaard van 14 en 15 november 2003 doorbladerd, en ik lig plat van het lachen :-)

Ik ken het filibusteren van in de VS, maar ik wist niet dat dit in België toegelaten was.

@ Eduard Kill: Wanneer heeft De Croo overigens uit een telefoonboek voorgelezen?

Eduard Khil 28 mei 2014 14:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nebur (Bericht 7166421)
@ Eduard Kill: Wanneer heeft De Croo overigens uit een telefoonboek voorgelezen?

geen idee, zal ook voor mijn tijd geweest zijn. Maar ik heb het uit een tv-interview met De Croo uit de tijd van het migrantenstemrechtfilibusteren.

Hij zat toen te vertellen dat hij ooit ook nog fameus gefilibusterd heeft, door te zeggen dat hij een lijst ging voordragen van iedereen die tégen het wetsvoorstel was, om vervolgens uit een telefoonboek te zitten voorlezen om tijd te winnen

edit: hier toch nog iets teruggevonden http://www.nootvandeleu.net/2013/10/...rkoningen.html.

eno2 28 mei 2014 14:53

Citaat:

wiki

België

In het Belgische parlement werd deze tactiek in november 2003 gebruikt om de stemming over een wetsvoorstel dat migranten gemeentelijk stemrecht zou verlenen, uit te stellen. De tegenstanders van deze wet (onder meer van het Vlaams Blok en de VLD) stelden in de Senaat zo veel mogelijk irrelevante vragen en hielden lange toespraken over zaken zoals de economische toestand in Thailand.

Henri1 28 mei 2014 17:03

Citaat:

.

Alles om hun frustratie af te reageren.
Of dat de burger al dan niet ten goede komt doet niets terzake.

Henri1 28 mei 2014 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de fact checker (Bericht 7166742)
De Vlaamse burger wil geen PS-staat.

Dus dwarsliggen moet, ook als dat de vlaamse burger nog extra centen kost ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be