Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Dubbel zoveel fraude met valse adressen ontdekt door RVA (https://forum.politics.be/showthread.php?t=203045)

Universalia 31 mei 2014 05:21

Dubbel zoveel fraude met valse adressen ontdekt door RVA

Bron

Detail tekst:

Citaat:

De Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA) heeft vorig jaar dubbel zoveel gevallen van domiciliefraude vastgesteld als in 2012. Dat staat vandaag in Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.
Euh!!! moet er nog zand zijn?¿ 8O

Iemand die daar nog van verschiet eigenlijk?

HRobin 31 mei 2014 07:18

Dat de RVA eindelijk de middelen heeft om de controles naar behoren uit te voeren?

Uit diezelfde tekst:

Citaat:

Er zijn meerdere verklaringen voor die plotse stijging. Zo gebruiken meer inspectiediensten de speciale Kruispuntbank die adressen en persoonsgegevens verzamelt. En inspecteurs kunnen sinds kort ook gegevens van gas- en elektriciteitsleveranciers opvragen om na te gaan of iemand echt woont op het doorgegeven adres.
Er zijn niet meer fraude-gevallen, toch zeker niet twee keer zoveel.
Er wordt wel beter en gerichter gecontroleerd met meer vaststellingen tot gevolg.

maddox 31 mei 2014 07:20

Dus als ik de electriciteitsrekening van mijn werkloze minares betaal, wil dat zeggen dat er een domicilie-fraude aan de gang is?

HRobin 31 mei 2014 07:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7171753)
Dus als ik de electriciteitsrekening van mijn werkloze minares betaal, wil dat zeggen dat er een domicilie-fraude aan de gang is?

Niet noodzakelijk, maar wel dat je je goed in 't zak hebt laten zetten door die minnares ;-)

Henri1 31 mei 2014 09:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7171729)
Bron

Detail tekst:

Euh!!! moet er nog zand zijn?¿ 8O

Iemand die daar nog van verschiet eigenlijk?

Misschien worden mensen radeloos omdat de crisis in hun leefwereld niet aangepakt wordt ?

Henri1 31 mei 2014 09:07

Citaat:

Inderdaad.

Pericles 31 mei 2014 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7171836)
Inderdaad.

Je hebt er weer niets van begrepen Henri.
Het gaat om mensen die zogezegd alleen wonen om een hogere sociale uitkering te krijgen , maar in feite samenwonen.
Als er op het adres waar je zogezegd woont geen gebruik is van water en stroom, is dat een indicatie dat je liegt.
Daar gaat het om.

Universalia 31 mei 2014 09:21

Dacht ik eensklaps aan iets, moeten de mensen die van bepaalde uitkeringen 'genieten' niet jaarlijks een formulier invullen waar ze hun gezinstoestand 'op eer en geweten' :lol: in weten te vermelden, in de zin van, dat die gezinstoestand nog dezelfde is als het jaar voordien of er wat aan veranderde?

andev 31 mei 2014 17:16

Citaat:

Zo zou je vrouw het kunnen noemen...
En verder "iets ontdekken" waarvan zo goed als iedereen er al lang iets van wist? Barstjes in de uitkeringsstaat?

Bob 1 juni 2014 22:16

Citaat:

Het is in elk geval verdacht, want normaal hoort het ocmw dit te doen ;-)

fabianen 1 juni 2014 22:25

Brengt me weer op ideeën waarop ik niet zou opgekomen zijn.
Een smartphone ipv hersenen in m'n hoofd,zou me allang stinkend rijk gemaakt hebben.

Cyrano 1 juni 2014 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7171850)
Dacht ik eensklaps aan iets, moeten de mensen die van bepaalde uitkeringen 'genieten' niet jaarlijks een formulier invullen waar ze hun gezinstoestand 'op eer en geweten' :lol: in weten te vermelden, in de zin van, dat die gezinstoestand nog dezelfde is als het jaar voordien of er wat aan veranderde?

Ik moet zelfs elk jaar bewijzen dat ik leef. Op erewoord telt niet. Mij persoonlijk aanmelden bij de administratie kan ook niet. :lol:

kelt 2 juni 2014 04:59

Een paar jaar geleden kon men (eindelijk) de pseudo-firma's en hun clientele aanpakken(speciaal in het Brusselse) die enkel en uitsluitend opgericht werden om "ontslagformulieren" te genereren opdat mensen recht kregen op werkloosheidsuitkeringen.Tegen dat die firma eventueel "in beeld " zou gekomen zijn van finnacien was ze natuurlijk alweer opgegeven.(De kandiidaat-werklozen betaalden uiterraad vooraf enkele honderden euros aan de firma )

En nu kan men,eindelijk,checken of de beweerde staat van leven overeenkomt met de werkelijkheid en aldus met de hoogte van de werkloosheidsuitkering...

KIjk,het gaat hier blijkbaar om de wet van getallen.....al die fraudeurs samen slopen ons sociaal zekerheidssysteem.Het is een van de uitwassen van "recht op werkloosheidsuitkering voor onbepaalde tijd".Als dit behouden moet behouden blijven,dan moet iedereen er uit die er niet in moet zitten.....

Het blijft me verbazen dat de vakbonden,in plaats van hun "oorlogje" met bepaalde politici ,DAT niet veel,ik bedoel VEEL ,harder helpen aanpakken.DAT zou ook hun core-businees moeten zijn

Karel Martel B 2 juni 2014 06:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 7171846)
Je hebt er weer niets van begrepen Henri.

Jij hebt het niet begrepen, Hendrik is een trol.

maddox 2 juni 2014 07:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 7173950)
Het is in elk geval verdacht, want normaal hoort het ocmw dit te doen ;-)

Zit iets in. Ga het haar eens duidelijk maken. Dan kan ik die €100 besteden aan meer speeltjes.

manta 2 juni 2014 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HRobin (Bericht 7171750)
Dat de RVA eindelijk de middelen heeft om de controles naar behoren uit te voeren?

Uit diezelfde tekst:

Er zijn niet meer fraude-gevallen, toch zeker niet twee keer zoveel.
Er wordt wel beter en gerichter gecontroleerd met meer vaststellingen tot gevolg.

Straf dat die zomaar effe gaan snollen in je rekeningen...
Volgende stap is een controle op de elektriciteit van winkels om te zien of de ijskasten wel dag en nacht opstaan?

Karel Martel B 2 juni 2014 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 7174365)
Straf dat die zomaar effe gaan snollen in je rekeningen...

Ik denk dat ze gewoon je elektriekrekeningen opvragen (aan jou) als er twijfel over je domicilie ontstaat.

pajoske 4 juni 2014 10:17

Citaat:

Niet noodzakelijk.
Maar als je minnares een hoge werkloosheidsuitkering* krijgt als alleenstaande. Terwijl ze in feite met jouw samenwoont in jouw huis. Dan kan men zien aan het elektriciteitsverbruik dat er daar iets niet klopt. En dan mag ze het gaan uitleggen. Want dan pleegt ze domiciliefraude.

*gecombineerd met een alimentatie + nog wat zwart werken bezorgt dit menige gescheiden dame een mooi inkomen.

Bob 4 juni 2014 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7177664)
Niet noodzakelijk.
Maar als je minnares een hoge werkloosheidsuitkering* krijgt als alleenstaande. Terwijl ze in feite met jouw samenwoont in jouw huis. Dan kan men zien aan het elektriciteitsverbruik dat er daar iets niet klopt. En dan mag ze het gaan uitleggen. Want dan pleegt ze domiciliefraude.

*gecombineerd met een alimentatie + nog wat zwart werken bezorgt dit menige gescheiden dame een mooi inkomen.

Dat is wel zo. Maar langs de andere kant, moet men als alleenstaande, die ingeschreven is op een leegstaand pand (geen electriciteitsverbruik...), doch dit pand huren, en heeft men deze kosten weer. Of is er weer iets dat ik niet zie (ingeschreven op tweede verblijven, ingeschreven in kraakpanden...).

kelt 12 november 2014 19:30

In het Brusselse zijn de processen gestart tegen enkele personen die nep-firma's opgericht hebben .Die firmas zorgden,mits vergoeding,voor valse loonuittreksels en ontslagpapieren voor personen die recht wilden verwerven om werkloosheidsuitkeringen te ontvangen.Het gaat om aanzienlijke aantallen "pseudo-doppers" die "geholpen" werden,nu al spreekt men van 15 miljoen euro die onterecht uitgekeerd werd...

Blijkbaar is het kunnen voorleggen van een "officieel uitziend" ontslagformulier en een paar "officieel uiziende" loonuitreksels al voldoende om zich dat recht te verwerven....

Ongeacht de afloop van dit dossier zullen er wat meer "backgroud-checks",zowel naar de firma waar de tewerkstelling schijnbaar gebeurd is,als naar de antecedenten van de kanidaat-rechthebbende ,moeten gebeuren.

Zoals een advokaat namens de Belgische Staat al opmerkte;ons systeem is opgebouwd op een vertrouwen in de oprechtheid van de mensen.Dus gelooft men voorgelegde formuliertjes.Jammer genoeg mogen we aannemen dat er in belgie alleen(niet alleen in Brussel!) al duizenden mensen doelbewust ons sociale zekerheidssysteem zullen proberen leegtanken..en niet alleen de werkloosheidskassen...

Ik heb daar ook niet van gehoord van de vakbonden enkele dagen eerder.Leuteren tegen "het grote kapitaal" maar niet tegen diegenen die RECHTSTREEKS ons geld komen STELEN!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be