Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus
(Bericht 7172039)
Google beweert zelf dat de kans op een ongeval kleiner is, maar dat is maar een WC-eend leuze hé. Een ongeval is dan sowieso niet aan de fout van de bestuurder te wijten, maar aan een gebrek in het product, waardoor de aansprakelijkheid van de producent in het gedrang komt. Welke autobouwer gaat dat risico nemen?
|
Ik heb hier zelf ook nog aan mee gewerkt. De kans op een ongeval is inderdaad kleiner omdat bepaalde menselijke handelingen vervangen worden door soft -en hardware, dit verhoogt de reactiesnelheid en zorgt ervoor dat er minder slechte beslissingen genomen worden onder stress.
Daarentegen zijn ze nog altijd verplicht om een manuele besturing te voorzien, wat ervoor zorgde dat er toch ongelukken gebeurden in het begin. De auto reageert iets vlotter op situaties waardoor de bestuurder (die dit niet gewoon is) panikeert en het overneemt --> ongeluk.
Is die aansprakelijkheid kwestie niet op huidige auto's ook aan de orde, als je ABS of remsysteem niet goed werkt zal je gaan aankloppen bij de producent. Voor ongevallen ten gevolge van een fout of slecht onderhoud, ben je zelf verantwoordelijk. Het zal inderdaad iets moeilijker worden als die auto automatisch tegen een andere auto rijdt.
|