Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Kuifje in Afrika - racistisch? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=203243)

bembem 5 juni 2014 00:11

Kuifje in Afrika - racistisch?

Euhm ik vind van wel ..

'Maar' .. het was "aanvaard racisme" omdat ze in die tijd een andere mindset hadden dan nu, zoiets :lol: en dus neem ik het Hergé niet echt kwalijk :lol:

Maori 5 juni 2014 04:21

Jij gaat je druk maken om een cartoon terwijl vandaag de dag miljoenen mensen lijden onder de godsdiesnt van de vrede?

Een tip: ipv je tijd te verdoen met cartoons kan je je mss beter vragen stellen over de behandeling van afrikanen door afrikanen vandaag. Nu. Terwijl ik dit aan het typen ben.
Maar neen, liever het verleden oprakelen. Is makkelijker dan je verantwoordelijkheid te nemen.

Jay-P. 5 juni 2014 05:14

Racistisch inderdaad wanneer gezien door de bril van de "nonnekes" [m.&v.] van onze huidige te tolerante, niet zo-beschaafde beschaving.
Nog zo eentje van Hergé:
De Blauwe Lotus.

Ik heb hier trouwens bijna de ganse Kuifje collectie op de boekenplank staan.

Doge 5 juni 2014 06:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 7178887)

Euhm ik vind van wel ..

'Maar' .. het was "aanvaard racisme" omdat ze in die tijd een andere mindset hadden dan nu, zoiets :lol: en dus neem ik het Hergé niet echt kwalijk :lol:

Natuurlijk is het racisme maar het is ook een tijds-document, dat maakt het interessant.

Leuker is een andere Kuifje strip waar een neger die zweepslagen uitdeelt gezien werd als racistisch, ze hebben die dan vervangen door een Arabier. :-)
Al was die neger waarschijnlijk correcter want in die tijd waren negers nog echte slaven in die streken, het is eigenlijk racistisch om dat niet duidelijk te maken en het mooier voor te stellen dan het is.

hurricane 5 juni 2014 07:01

Uiteraard niet racistisch.
Of je zou een pot choco op de ontbijttafel ook al racistisch moeten noemen.
Hoewel....ik ben er zéker van dat er mensen zijn die dit laatste niet meer eten uit schrik om een 'niet politiek correct' stempel te krijgen.
Sissies :p

Lukkas 5 juni 2014 07:49

Deze discussie is al zo oud als de straat. Kan TS niets anders verzinnen? Zoals racisme van moslimjongeren tegenover de autochtone Belg?

Miauw! 5 juni 2014 07:52

NU zouden we dat als racistisch beschouwen, maar je moet dat inderdaad in de tijdsgeest zien. Veel mensen hier zagen pas voor de eerste keer een "neger" tijdens Expo '58. In de oudere Suske & Wiske-strips staan trouwens ook heel wat dingen die we nu als racistisch zouden kunnen beschouwen.

Doge 5 juni 2014 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! (Bericht 7179096)
NU zouden we dat als racistisch beschouwen, maar je moet dat inderdaad in de tijdsgeest zien. Veel mensen hier zagen pas voor de eerste keer een "neger" tijdens Expo '58. In de oudere Suske & Wiske-strips staan trouwens ook heel wat dingen die we nu als racistisch zouden kunnen beschouwen.

Inderdaad. In De vliegende aap van Suske en Wiske zijn er negerstammen die een soort mix zijn tussen negers en apen, dat is nog veel erger dan Kuifje in Afrika waar negers slechts voorgesteld worden als dom en naïef. Dan zijn de Belgenmoppen van de Hollanders ook racistisch.

Schelfie 5 juni 2014 09:24

Of de stereotype neger in de Asterix-strips...

Dikke lippen, spraakgebrek,...

Maori 5 juni 2014 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Consigliere (Bericht 7179207)
Vandaag is zowat alles racistisch.
Als een anders-getinte niet verschijnt in een strip, dan is die striptekenaar een racist.
Als een anders-getinte wel verschijnt in een strip, dan kan hij maar beter een positief karakter vertegenwoordigen; anders is de striptekenaar een racist.

Het leven lijkt tegenwoordig meer op

tot rondwandelen in een

bembem 5 juni 2014 23:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 7179072)
Uiteraard niet racistisch.
Of je zou een pot choco op de ontbijttafel ook al racistisch moeten noemen.
Hoewel....ik ben er zéker van dat er mensen zijn die dit laatste niet meer eten uit schrik om een 'niet politiek correct' stempel te krijgen.
Sissies :p

een pot choco op tafel omg wat een vergelijking lol

bembem 6 juni 2014 00:02

Merk op dat in vrijwel alle strips de blanken niet als "wit" worden afgebeeld .. bvb. Kuifje = gewoon wat rozig oranje, waarom dan wel de Afrikanen zwart en de Aziaten geel? lol

Weyland 6 juni 2014 00:06

cookie monster 6 juni 2014 02:16

Ik kijk graag de tekenfilms van Kuifje :)
Zit wel een Maximum 50-60 cm van m'n 40 inch scherm :oops:

koppijn 9 juni 2014 16:57

Is Kuifje in Amerika ook racistisch, zo niet waarom niet?

bembem 9 juni 2014 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koppijn (Bericht 7187691)
Is Kuifje in Amerika ook racistisch, zo niet waarom niet?

dat is te zien over welke "Amerikanen" men het heeft:

nee niet racistisch* -> mbt. de blanke Amerikanen -> hetzelfde ras als de tekenaar

ja wel racistisch -> mbt. de roodhuiden -> niet hetzelfde ras als blanke Hervé

*niet dat ik het stereotyperen van een blanke door een blanke vergoeilijk

Jantje 9 juni 2014 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 7178887)

Euhm ik vind van wel ..

Is het uitmoorden van dorpen omdat ze bevolkt zijn door andere stammen racisme?
Is het verbieden van een opleiding volgen omdat men van het verkeerde geslacht is racisme?
Is het jagen op, gevangen nemen van en verkopen als slaven/slavinnen van mensen uit een ander dorp van een andere stam racisme?
Is het doden van mensen omdat ze tot een andere geloofsgroep binnen de goddienstgroep racisme?
Is het verkrachten van meisjes omdat ze andersgeloving zijn racisme?

Ik denk dat er wel andere problemen zijn, dan te gaan uitzoeken of een stripverhaal van 50 jaar geleden nu onder racisme valt of niet.

Europa en zeker west-Europa moet eens stoppen met zichzelf steeds een schuldgevoel aan te praten.
Het overheersen en onderdrukken andere soorten, zelfs binnen het eigen ras, is een natuurlijke vorm van zelfbehoud.

Je kan beter de vraag stellen of het onder racisme valt dat een politicus het recht heeft andere belastingen op te leggen, terwijl diezelfde politicus ook het recht heeft om wetten te maken die hem beschermen tegen die belastingen.

Jantje 9 juni 2014 18:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 7187787)

nee niet racistisch* -> mbt. de blanke Amerikanen -> hetzelfde ras als de tekenaar

In de VS valt dit onder vrije meningsuiting en niet onder racisme.

koppijn 9 juni 2014 18:43

Citaat:

U pleit voor apartheid!

manta 9 juni 2014 19:24

Citaat:

Wat een racistische opmerking over de autochtone bevolking van wat nu Amerika is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be