Bad Attila |
6 juni 2014 08:18 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
(Bericht 7180981)
Eerlijk gezegd heb ik daar ook geen probleem mee. Alleen wordt het wel duidelijk dat bij de Franstalige partijen die het nu op een akkoordje gegooid hebben, helemaal niet daarom te doen was. Hun geveinsdheid is een beetje te groot als ze unisono verklaren dat ze daarmee het federale niveau niet willen beïnvloeden. Alle commentatoren zijn het erover eens: men heeft BdW een hak willen zetten.
De enige passende reactie vanuit Vlaamse zijde lijkt me dan ook het Vlaamse niveau eerst te behandelen.
Dan kunnen we zien wat het federale geeft. Rekening houdend met de verschillende tegengestelde krachten wordt het Belgisch niveau dan een regelrecht huzarenstukje. Eigenlijk hebben ze trouwens, zoals Michel terecht opmerkte, een regelrecht cadeau gedaan aan de N-VA: als BdW nu mislukt in zijn opdracht, kan hij moeiteloos de zwarte piet doorschoven naar de Franse partijen en hun dubbele tong.
|
Ik zou toch willen opmerken dat PS en CDH weliswaar Franstalige partijen zijn, maar niet "de" Franstalige partijen zijn. Dit terzijde.
Voor het overige, ik heb er nooit geen probleem mee gehad dat er assymetrische coalities gevormd zouden worden. Ieder niveau moet immers voor zichzelf uitmaken welke partijen een meerderheid moeten vormen, zonder rekening te moeten houden met de andere niveau's. Wat telt, is dat de verschillende niveau's loyaal samenwerken.
Maar wie de regeringsvorming op federaal vlak wilt laten afhangen van de regeringsvormingen in de deelstaten, moet er ook de gevolgen van aanvaarden: een centrum-linkse NVA-CD&V-PS-CDH regering.
|