Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Enquete: Jouw Ideale ((xxxxxxxxx)x)(g)(ië) /(n) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=203455)

Raymond.De.Koninck 8 juni 2014 13:45

Enquete: Jouw Ideale ((xxxxxxxxx)x)(g)(ië) /(n) ??

Er is vaak een strijd tussen verschillende standpunten hier op het forum. Gelieve jullie (multi) voorkeurstandpunten te verduidelijken. Liefste meer dan 1 keuze;

1. Groot Nederland: een staatinrichting omrent Nederland en Vlaanderen

2. Vlaanderen 1: een onafhankelijk Vlaanderen buiten EU

3. Vlaanderen 2: een onafhankelijk Vlaanderen binnen EU

4. Super Confederaal Belgie: een België waar alles zelfs de sociale zekerheid autonoom(Vlaanderen,Wallonie) geregeld wordt. Hier is België alleen een titel, en word het verdeelt in semi-landen/(Vlaanderen,Wallonie). Dit is zijn dan virtueele onafhankelijke staten.

5. Confederaal Belgie: waar het belangrijkste macht op het regionale zit en waar het Federale amper nog macht heeft buiten de social zekerheid dat ook voor een deel op het regionale beheert word en een aantal andere zaken.

6. Federaal Belgie 1 - met hervormingen: waar dat 1 Vlaamse stem gelijk is aan 1 Waalse stem.

7.Federaal Belgie 2 - status quo : het huidige systeem waar een Waalse stem meer waarde heeft dan een Vlaamse stem.

8. Unitaristisch Belgie 1:de gewesten worden afgeschaft maar de Franstalige krijgen minderheidsrechten -> 1 Franse stem weegd meer dan 1 Vlaamse stem

9. Unitaristisch Belgie 2: de gewesten worden afgeschaft en een Vlaamse stem is evenveel waard als 1 Waalse stem.

10. Groot Frankrijk: een staatsinrichting omrent Frankrijk en Wallonië.

11. Brussel DC: een EU Brusselse regime. Is onafhankelijk maar word ondersteund door de EU met als Engels, Nederlands, Frans en Duits als officieë le talen.

12.(offtopic) Groot Duitsland: als gevolg van groot Frankrijk willen Duitsland en Oostenrijk ook verenigen.

henri1, everytime, system, vivalabelgique, djimi, antoon, vlijmscherp, de schoofzak en zoveel meer! verduidelijk je mening!! ,

mvd 8 juni 2014 18:52

Groot-Nederland lijkt mij op termijn het beste. Maar staatkundige structuren zijn natuurlijk ondergeschikt aan culturele ontwikkelingen. Vermits Nederland nog progressiever is dan Vlaanderen, hoeven we niet onmiddellijk aan te sluiten. Het is ook wenselijk de EU zo snel mogelijk te verlaten.

manta 8 juni 2014 18:53

De EU zoals ze nu is hoef ik echt niet...

DewareJakob 8 juni 2014 19:39

Raymond.De.Koninck = VivelaBelgique?

cato 8 juni 2014 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mvd (Bericht 7185859)
Groot-Nederland lijkt mij op termijn het beste. Maar staatkundige structuren zijn natuurlijk ondergeschikt aan culturele ontwikkelingen. Vermits Nederland nog progressiever is dan Vlaanderen, hoeven we niet onmiddellijk aan te sluiten. Het is ook wenselijk de EU zo snel mogelijk te verlaten.

Groot Nederland ,met als Gewest Brussel DC.
Wallonie mag naar Frankrijk.

Everytime 8 juni 2014 22:34

Oftewel een Federaal België met enkele hervormingen oftewel terug naar een Unitaire België 2.

Jacob Van Artevelde 12 juni 2014 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 7186302)
Wallonie mag naar Frankrijk.

http://forum.politics.be/showpost.ph...92&postcount=2

http://forum.politics.be/showthread....rs#post6523523

Het Franse imperialisme zomaar ongevraagd een kado doen....Perversiteit in het kwadraat, noem ik dat. De legers van de Nederlanden hebben dan eeuwen "voor niets" gestreden tegen de aarts- en erfvijand.

Boven alle grensverleggingen is het belangrijkste dat de Nederlandstaligheid terrein herovert op de Francité. Grenshertekeningen horen daaraan ondergeschikt te zijn. IK heb optie 1 gestemd maar als dat betekent dat Brussel moet worden losgelaten bedank ik daar natuurlijk voor.

cato 13 juni 2014 06:48

Vanaf vandaag heb ik me bekeerd en voorgoed afstand genomen van "Groot Nederland"
De latijnse/belgicistische dictatuur van Brussel en de jezuiten-streken van van Rompuy,
zijn voor mij afdoende bewijs , dat de culturele kloof tussen Nederland en Belgie onoverbrugbaar is.
Daarom zie ik als de beste weg voor Nederland ,uit de Benelux en een confederatie met de Scandinavische landen.

Bolleke Wol 13 juni 2014 11:24

De optie Heel-Nederland uit de EU ontbreekt.

Maar ik ben eigenlijk meer en meer voorstander van een Noordzee-federatie, met Schotland.

quercus 13 juni 2014 11:27

Unitair België kent blijkbaar veel succes! :lol:

Bolleke Wol 13 juni 2014 12:28

Groot Nederland nog meer; wat ik (spijtig genoeg) zeer twijfelachtig vind.

Raymond.De.Koninck 13 juni 2014 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 7194139)
Groot Nederland nog meer; wat ik (spijtig genoeg) zeer twijfelachtig vind.

+@cato
Met de polls zien meer dan 1 op 2 Nederlanders het wel zitten met Vlaanderen erbij.

Ze spreken soms ook van Nederland boven en onder de rivieren.

De uitdaging ligt meer op welke basis er toenadering kan gevonden worden tussen NL en VL.

cato 13 juni 2014 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raymond.De.Koninck (Bericht 7194306)
+@cato
Met de polls zien meer dan 1 op 2 Nederlanders het wel zitten met Vlaanderen erbij.

Ze spreken soms ook van Nederland boven en onder de rivieren.

De uitdaging ligt meer op welke basis er toenadering kan gevonden worden tussen NL en VL.

Na 400 jaar latijnse mentaliteits-vervuiling, is de cultuurkloof tussen Nederland en Vlaanderen te groot geworden om samen te gaan .
In ieder geval de komende decennia.

Kaaskoppie 13 juni 2014 19:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 7194337)
Na 400 jaar latijnse mentaliteits-vervuiling, is de cultuurkloof tussen Nederland en Vlaanderen te groot geworden om samen te gaan .
In ieder geval de komende decennia.

nein,fur immer...

cato 13 juni 2014 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kaaskoppie (Bericht 7194534)
nein,fur immer...

Niemand regeert voor de eeuwigheid.

Kaaskoppie 13 juni 2014 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 7194560)
Niemand regeert voor de eeuwigheid.

De komende decennia gaat Vlaanderen nog meer op zichzelf gericht zijn in de ontvoogdingsstrijd

Eduard Khil 13 juni 2014 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raymond.De.Koninck (Bericht 7185278)
Er is vaak een strijd tussen verschillende standpunten hier op het forum. Gelieve jullie (multi) voorkeurstandpunten te verduidelijken. Liefste meer dan 1 keuze;

1. Groot Nederland: een staatinrichting omrent Nederland en Vlaanderen

2. Vlaanderen 1: een onafhankelijk Vlaanderen buiten EU

3. Vlaanderen 2: een onafhankelijk Vlaanderen binnen EU

4. Super Confederaal Belgie: een België waar alles zelfs de sociale zekerheid autonoom(Vlaanderen,Wallonie) geregeld wordt. Hier is België alleen een titel, en word het verdeelt in semi-landen/(Vlaanderen,Wallonie). Dit is zijn dan virtueele onafhankelijke staten.

5. Confederaal Belgie: waar het belangrijkste macht op het regionale zit en waar het Federale amper nog macht heeft buiten de social zekerheid dat ook voor een deel op het regionale beheert word en een aantal andere zaken.

6. Federaal Belgie 1 - met hervormingen: waar dat 1 Vlaamse stem gelijk is aan 1 Waalse stem.

7.Federaal Belgie 2 - status quo : het huidige systeem waar een Waalse stem meer waarde heeft dan een Vlaamse stem.

8. Unitaristisch Belgie 1:de gewesten worden afgeschaft maar de Franstalige krijgen minderheidsrechten -> 1 Franse stem weegd meer dan 1 Vlaamse stem

9. Unitaristisch Belgie 2: de gewesten worden afgeschaft en een Vlaamse stem is evenveel waard als 1 Waalse stem.

10. Groot Frankrijk: een staatsinrichting omrent Frankrijk en Wallonië.

11. Brussel DC: een EU Brusselse regime. Is onafhankelijk maar word ondersteund door de EU met als Engels, Nederlands, Frans en Duits als officieë le talen.

12.(offtopic) Groot Duitsland: als gevolg van groot Frankrijk willen Duitsland en Oostenrijk ook verenigen.

henri1, everytime, system, vivalabelgique, djimi, antoon, vlijmscherp, de schoofzak en zoveel meer! verduidelijk je mening!! ,

trololo!

vlijmscherp 13 juni 2014 21:29

In eerste instantie confederaal België. Meerderheid van bevoegdheidspaketten zit bij de deeltaten, net zoals de fiscaliteit. Wel met solidariteit tussen de deelstaten, zoals in Duitsland. Op overkoepelend niveau blijft zeker leger, binnenlandse ordehandhaving, buitenlandse zaken en een sokkel van sociale zekerheid.

In een later stadium toenadering van deze confederatie met Nederland en Luxemburg.

vlijmscherp 13 juni 2014 21:29

Dubbel.

vlijmscherp 13 juni 2014 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kaaskoppie (Bericht 7194710)
sukkel!

Jep

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be