Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Joden bemoeien zich met Oosterweeldossier (https://forum.politics.be/showthread.php?t=203533)

Zeus 10 juni 2014 13:56

Joden bemoeien zich met Oosterweeldossier

http://www.nieuwsblad.be/article/det...40610_01135023

Wat een achterlijk volkje. Zou het territorium van de zeemeerminnen en de scheldekabouters ook niet in het gedrang komen?

Bad Attila 10 juni 2014 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7189538)

Wat een achterlijk volkje. Zouden de zeemeerminnen en de scheldekabouters ook bezwaren hebben?

Sssssjt, Joden zijn geen Moslims. Dus mogen zij alles eisen wat zij willen zonder erop afgerekend te worden.

btw: het gaat om de orthodoxe Joden. ;-)

Pericles 10 juni 2014 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 7189549)
Sssssjt, Joden zijn geen Moslims. Dus mogen zij alles eisen wat zij willen zonder erop afgerekend te worden.

btw: het gaat om de orthodoxe Joden. ;-)

Ze gaan die ring niet overkappen, dat was een "folieke" van groen dat niet te betalen is.

subocaj 10 juni 2014 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 7189628)
Ze gaan die ring niet overkappen, dat was een "folieke" van groen dat niet te betalen is.

Dat is ook niet nodig, iedere Antwerpenaar krijgt een plastiek zak om zijn eigen kop te overkappen en een straffe elastiek om hem rond zijn keel goed af te dichten. Probleem opgelost.

Miauw! 10 juni 2014 15:14

Eliyahu noemt zoiets een "hek rond de wet", maar ik zou het eerder een 'achterpoortje' noemen. Zoals het programmeren van de lift zodat hij op Sabbat continu alle verdiepingen aandoet zonder dat men op het knopje moet drukken. Ten eerste is het belachelijk te geloven dat god zich daarmee zou bezighouden. Ten tweede: als je dat dan toch gelooft, waarom dan het "verbod" op een spitsvondige manier omzeilen? Dan ben je naar de vorm nog wel "in orde", maar niet meer naar de geest.
Zulke dingen kloeg Jezus al terecht aan.

Maar dan krijg je als antwoord:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eliyahu (Bericht 7189561)
Bs'd

Wij volgen de letter der wet.
Als je de letter overboord gooit en je gaat de "geest", of althans wat deze of gene gelooft dat de "geest" van de wet is volgen, dan kan je beter gelijk de hele wet overboord gooien, want dat is dan toch waar het op uit draait.
God wil niet dat joden elektriciteit gebruiken op de sabbat. De lift mag dat wel doen.

Dan maak ik toch de bedenking: elektriciteit bestond nog niet in de "tijd van god" en staat al zeker niet vermeld in de heilige boeken.
Maar stél dat "god" echt niet wil dat ze gebruik maken van de voordelen van elektriciteit: dan is het toch logisch dat je die lift niét mag gebruiken, ook niet als je zelf niet op het knopje drukt? Dat "trucje" lijkt me meer op "god om de tuin leiden".
Net zoals die eroev dus.

Miauw! 10 juni 2014 15:18

"Waar die eroev zich precies bevindt, weten slechts enkele mensen. ‘We zeggen nooit waar hij hangt’, zegt Kornfeld."

Dat is niet meer het geval, want als ik me niet vergis, heeft nog niet zo lang geleden iemand hem "gevonden", gefotografeerd en in kaart gebracht.
Trouwens, als niemand mag weten waar die eroev zich bevindt, waarom zouden de plannenmakers er dan mee rekening houden?

Klein Licht 10 juni 2014 15:50

Miauw! 10 juni 2014 15:54

Hier sé, hij is al gevonden! :lol: Da's wel een groot "privé-domein", zeg!
Hopelijk heb je hier nu geen staatsgeheim gepost? ;)

Avsjo Roger 10 juni 2014 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! (Bericht 7189649)
"Waar die eroev zich precies bevindt, weten slechts enkele mensen. ‘We zeggen nooit waar hij hangt’, zegt Kornfeld."

Dat is niet meer het geval, want als ik me niet vergis, heeft nog niet zo lang geleden iemand hem "gevonden", gefotografeerd en in kaart gebracht.
Trouwens, als niemand mag weten waar die eroev zich bevindt, waarom zouden de plannenmakers er dan mee rekening houden?

Voor zover ik weet is er ergens een draad gespannen om de onderbrekng van dat gebied ongedaan te maken, bij een overkapping zal men ongetwijfeld elders een draad kunnen hangen, zoals dat in vele steden overal ter wereld gebeurd.

skaldis 10 juni 2014 16:18

:rofl:

Avsjo Roger 10 juni 2014 16:18

Ter informatie uit Wikipedia :
Steden met een eroew[bewerken]
Antwerpen[bewerken]
In België is Antwerpen enige stad met een eroew. In 1902 werd besloten om een 'heilige draad' te spannen die loopt langs het groene traject tussen de Singel en de Ring. De draad wordt voornamelijk gevormd door spoorlijn 59. Enkele ingangspoorten (bijvoorbeeld de brug over de Ring aan de Sint-Willibrorduskerk) zijn symbolisch voorzien van een extra overspanning.

Amsterdam[bewerken]
Amsterdam heeft sinds 6 maart 2008 weer een eroew. De grens loopt langs het Amstel-Drechtkanaal tussen Uithoorn en Mijdrecht, ten noorden van Nieuwveen en langs de Drecht, voorbij Leimuiden via de Ringvaart Haarlemmermeer. De Nederlands-Israëlietische Hoofdsynagoge (NIHS) beheert de eroew, welke is goedgekeurd door de rabbinale rechtbank van Amsterdam, bestaande uit rabbijn Aryeh Ralbag, rabbijn Eliezer Wolff en rabbijn Raphael Evers. Op 19 september 2008 was de eroew 'plat'. Bij inspectie van de eroew bleek een essentieel paaltje te zijn verdwenen. De eroew functioneerde niet meer en aldus kon er niet meer worden gedragen in het hele gebied. Omdat de Amsterdamse eroev uit meerdere delen bestaat, was er geen draag-probleem ontstaan in het gebied globaal begrensd door Kostverlorenvaart, IJ en Amstel tot aan de A10-Zuid. Daarbinnen kon men wel gewoon voortgaan met dragen.[2][3] Inmiddels werkt de eroew echter weer naar behoren.

In Israël[bewerken]
Vandaag de dag heeft elke (joodse) stad in Israël een eroew. Dit is in de Israëlische wet bepaald. Deze stadseroew staat onder controle van het lokale staatsrabbinaat. charedisch-joodse wijken hebben vaak ook een eigen eroew, die volgens charedische standaarden gecontroleerd en onderhouden wordt. In Jeruzalem zijn er veel plaatsen met drie eroevs: de eroew van het staatsrabbinaat, de eroew van de wijk, en de eroew van de Edah HaChareidis, die bijna geheel noordelijk/centraal Jeruzalem omhelst. Binnen dit gebied wonen vrijwel alle charedische joden in Jeruzalem.

Overige[bewerken]
Andere eroewiem zijn in bijvoorbeeld Londen, New York en Straatsburg. Tot de Tweede Wereldoorlog was er ook een eroew in Den Haag, Rotterdam en Den Helder en mogelijk ook in andere plaatsen).

brother paul 10 juni 2014 16:35

Straks krijgen we een eroev fatwa en hangen die draden vol met talibans die zichzelf willen opblazen.

Avsjo Roger 10 juni 2014 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7189785)
Straks krijgen we een eroev fatwa en hangen die draden vol met talibans die zichzelf willen opblazen.

ondanks dreigende fatwa onmiddelijk in orde gemaakt : ik heb fanatieke havermoutfans in de familie (helaas ook andere minder gezonde zaken als angelsaksisch geïnspireerde ontbijten met baked beans en zo..)

Vigilant 10 juni 2014 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! (Bericht 7189646)
Eliyahu noemt zoiets een "hek rond de wet", maar ik zou het eerder een 'achterpoortje' noemen. Zoals het programmeren van de lift zodat hij op Sabbat continu alle verdiepingen aandoet zonder dat men op het knopje moet drukken. Ten eerste is het belachelijk te geloven dat god zich daarmee zou bezighouden.

Even belachelijk als dat god zich zou bezig houden met het hoofdhaar van moslima's. Opvallend genoeg sloof jij je uit om die belachelijkheid op alle mogelijke manier te vergoelijken.

andev 10 juni 2014 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7189538)

Wat een achterlijk volkje. Zou het territorium van de zeemeerminnen en de scheldekabouters ook niet in het gedrang komen?

Denk je dat ze zich zullen gedragen zoals bepaalde moslims die hun zin niet krijgen? Tot op vandaag zullen er niet veel mensen geweten hebben dat zoiets bestond. En wanneer ze hun zin niet krijgen zullen we er ook niet veel meer van horen denk ik. Ze zullen de straten niet opbreken.
En ja, het is te gek, maar zolang we er geen last van hebben... Niet zoals met een andere bepaalde "bevolkingsgroep" wanneer men niet meteen naar hun pijpen en hun koran danst!

Dixie 10 juni 2014 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 7189849)
Denk je dat ze zich zullen gedragen zoals bepaalde moslims die hun zin niet krijgen? Tot op vandaag zullen er niet veel mensen geweten hebben dat zoiets bestond. En wanneer ze hun zin niet krijgen zullen we er ook niet veel meer van horen denk ik. Ze zullen de straten niet opbreken.
En ja, het is te gek, maar zolang we er geen last van hebben... Niet zoals met een andere bepaalde "bevolkingsgroep" wanneer men niet meteen naar hun pijpen en hun koran danst!

die vragen enkel om geconsulteerd te worden, verder gaat er niets speciaals gebeuren, wat een brave medeburgers!

Antoon 10 juni 2014 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7189785)

:lol::lol::lol:

Het Verzet 10 juni 2014 18:46

Ik wist niet dat de joden daar ook last van hebben: http://youtu.be/6AQFuQG6bJk

Miauw! 10 juni 2014 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vigilant (Bericht 7189847)
Even belachelijk als dat god zich zou bezig houden met het hoofdhaar van moslima's. Opvallend genoeg sloof jij je uit om die belachelijkheid op alle mogelijke manier te vergoelijken.

Moet jij er nu écht overal moslims bijsleuren? En nog maar eens leugens over mij vertellen? Blijkbaar een serieuze obsessie?

En moet ik het echt NOG eens zeggen: dit antwoord WAS nl. al een reactie aan jou! Heb je weer verkozen het niet te lezen of het te negeren omdat het je vooroordeel onderuit haalt?
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! (Bericht 7183556)
Als je goed gelezen had, zou je gezien hebben dat ik al de hele tijd VOOR een hoofddoekenverbod achter het loket ben. Maar een meisje of vrouw dat wél een hoofddoek draagt, zal ik inderdaad niet onmiddellijk gelijkstellen met een Syriëstrijder of het Sharia4Belgium-gespuis.

En nog zo één:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! (Bericht 7158106)
Natuurlijk. En ik ben ook VOOR een hoofddoekenverbod aan de loketten. Maar volgens Alice laat ook die Kruidvat-kassierster mij, door haar hoofddoek, weten "dat mijn homoseksuele kinderen beter het levenslicht niet zien, dat ik als vrouw gehoorzaamheid verschuldigd ben aan mijn man, waarbij iedere vorm van seksuele agressie die me kan overkomen mijn schuld is". :-o:-o:-o

Vigilant 10 juni 2014 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! (Bericht 7189987)
Moet jij er nu écht overal moslims bijsleuren? En nog maar eens leugens over mij vertellen? Blijkbaar een serieuze obsessie?

Oei, vind je het vervelend dat ik je confronteer met het feit dat joodse achterlijkheden hekelt en islamitische achterlijkheden tot het oneindige vergoelijkt? Pikt het?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be