De schoofzak |
11 juni 2014 17:16 |
ruzie tussen nva en cd&v over plaatsing in Vlaams parlement
In 't midden zitten of niet, that's the question.
En dan vraag ik me af: op welke basis beslist men ? Ik zou zo denken: de grootste mag eerst kiezen. Zoiets gelijk democratie zeker ?
link knack:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/on...etter-RNBAVUKN
Citaat:
N-VA wil niet 'gesplitst' worden
In ieder geval zullen de verkozenen uit Vlaams-Brabant wellicht nog niet volgende week de eed kunnen afleggen. De kans is groot dat de 20 verkozenen uit die kieskring pas een week later de eed zullen afleggen.
Er is blijkbaar ook nog discussie over de plaats van de fracties in het Vlaamse halfrond. Zo wil CD&V absoluut in het midden van het halfrond blijven zitten. Maar N-VA eist als grootste partij het middenblok op. De partij wil niet 'gesplitst' zitten. De kwestie is nog niet uitgeklaard. De toekomstige regeringspartners hebben dus naast de regeringsvorming nog een extra knoop door te hakken. (Belga/AVE)
|
titel: N-VA wil plaats van CD&V in Vlaams Parlement
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140611_01136583
Citaat:
Discussie tussen CD&V en N-VA: CD&V wil absoluut in het midden van het Vlaamse halfrond blijven zitten, N-VA eist als grootste partij het middenblok op. Naast de thema’s van regeringsvorming ligt bij de twee partners voor de Vlaamse regering dus nog een discussie op tafel.
De eedaflegging van de 124 parlementsleden van het Vlaams Parlement heeft heel wat voeten in de aarde. CD&V en N-VA hebben nog niet uitgevochten wie waar mag zitten en SP.A heeft begin deze week een hertelling voor de kieskring Vlaams-Brabant gevraagd. Het Franstalige Union des Francophones kon daar op de valreep - met 64 stemmen op overschot - zijn zetel in de wacht slepen. Dat betekent concreet dat Christian Van Eyken (UF) zijn mandaat in het Vlaams Parlement kan verlengen, ten koste van Gino Debroux (SP.A).
Daarom zal de eedaflegging wellicht in twee stappen verlopen. Als het Vlaams Parlement beslist dat een hertelling nodig is, zullen de 20 verkozenen van de kieskring Vlaams-Brabant niet op dinsdag 17 juni maar wellicht pas de week nadien de eed afleggen.
Hoe die hertelling zou verlopen, is nog niet duidelijk. Mogelijk wordt daarbij de hulp gevraagd van Binnenlandse Zaken.
|
|