Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Bijna 119.000 pv's voor gsm-gebruik achter het stuur (https://forum.politics.be/showthread.php?t=203835)

Blue Sky 19 juni 2014 10:39

Bijna 119.000 pv's voor gsm-gebruik achter het stuur
 
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...et-stuur.dhtml

... en ze gaan nog maar eens een ontradende campagne opstarten.

Micele 19 juni 2014 10:45

Als de pakkans veel te laag is... :x

Blue Sky 19 juni 2014 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7203186)
Als de pakkans veel te laag is... :x

... en de boetes veel te laag...:x

From_Vlaanderen 19 juni 2014 14:28

Die boetes zijn hoog genoeg ze! 130 - 150 euro? :O
Een telefoon voor het werk dan nog wel!
Op mijn loon betaal ik al belastingen en dan nog eens boetes!

Blue Sky 19 juni 2014 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen (Bericht 7203517)
Die boetes zijn hoog genoeg ze! 130 - 150 euro? :O
Een telefoon voor het werk dan nog wel!
Op mijn loon betaal ik al belastingen en dan nog eens boetes!

Vreemde logica. Boetes zouden voor te beginnen € 250 mogen zijn. Kijken wat daarvan het resultaat is en vervolgens gevoelig ( per € 100 ) opdrijven tot men daadwerkelijk resultaat begint te krijgen.

Len 20 juni 2014 04:20

het beboeten werkt blijkbaar niet.
een verhoogde bonus-malus bij betrappen op gsm gebruik achter het stuur zou efficienter zijn. en rechtvaardiger

en een verhoogd aandeel in de schade bij een accident indien uw gsm aan het zenden was bij een accident

Duvelke 20 juni 2014 05:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen (Bericht 7203517)
Die boetes zijn hoog genoeg ze! 130 - 150 euro? :O
Een telefoon voor het werk dan nog wel!
Op mijn loon betaal ik al belastingen en dan nog eens boetes!

maakt niet uit, om welke reden je belt toch?
de reden is dat het gevaarlijk is bellen achter het stuur.

Je installeert toch gewoon een hand-free kit? (zeker als je veel moet bellen voor het werk)

JBM 20 juni 2014 08:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen (Bericht 7203517)
Die boetes zijn hoog genoeg ze! 130 - 150 euro? :O
Een telefoon voor het werk dan nog wel!
Op mijn loon betaal ik al belastingen en dan nog eens boetes!

Boetes zijn te laag want zowat iedereen doet het terwijl het levensgevaarlijk is.

Als je voor je werk moet bellen is het simpel, vraag aan je baas om een hands free kit.

IanVD 20 juni 2014 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JBM (Bericht 7204496)
Boetes zijn te laag want zowat iedereen doet het terwijl het levensgevaarlijk is.

Als je voor je werk moet bellen is het simpel, vraag aan je baas om een hands free kit.

Ik dacht ooit gelezen te hebben dat onderzoeken hadden aangetoond dat zo'n handsfree-kits even gevaarlijk zijn om te gebruiken. Het risico ligt namelijk niet bij het gebruik van 1 hand voor de GSM, maar bij de concentratieproblemen omdat je in een gesprek zit, wat bij zowel handsfree als met GSM aan bod komt. Ze hadden dit geloof ik vergeleken met gesprekken met een mede-passagier, die de verkeerssituatie mee kon inschatten en dus pauzes in het gesprek kon inlassen.

Duvelke 20 juni 2014 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IanVD (Bericht 7204627)
Ik dacht ooit gelezen te hebben dat onderzoeken hadden aangetoond dat zo'n handsfree-kits even gevaarlijk zijn om te gebruiken. Het risico ligt namelijk niet bij het gebruik van 1 hand voor de GSM, maar bij de concentratieproblemen omdat je in een gesprek zit, wat bij zowel handsfree als met GSM aan bod komt. Ze hadden dit geloof ik vergeleken met gesprekken met een mede-passagier, die de verkeerssituatie mee kon inschatten en dus pauzes in het gesprek kon inlassen.

Als dat effectief bewezen zou zijn, dan zouden handsfree kits verboden zijn.
Wat dus niet het geval is.
Als je in de wagen met je medepassagiers aan het babbelen bent en/of de radio staat op, dan ben je toch even afgeleid, dan wanneer je met iemand aan de telefoon aan het praten bent?

met een hand rijden is gewoon gevaarlijk.

Micele 20 juni 2014 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IanVD (Bericht 7204627)
Ik dacht ooit gelezen te hebben dat onderzoeken hadden aangetoond dat zo'n handsfree-kits even gevaarlijk zijn om te gebruiken. Het risico ligt namelijk niet bij het gebruik van 1 hand voor de GSM, maar bij de concentratieproblemen omdat je in een gesprek zit, wat bij zowel handsfree als met GSM aan bod komt. Ze hadden dit geloof ik vergeleken met gesprekken met een mede-passagier, die de verkeerssituatie mee kon inschatten en dus pauzes in het gesprek kon inlassen.

Handsfree bellen is idd minder risico als met de gsm aan het oor.
Daarom dat dat laatste officieel verboden is, en het andere (nog) niet...

Studies kan men vinden, even googlen:
Citaat:

http://wetenschap.infonu.nl/recht-en...evaarlijk.html
Handsfree bellen: ook gevaarlijk
Link aanklikken en uitleg lezen.

Mooi filmpje :-) waarom men niet mag prutsen tijdens het rijden:
https://www.youtube.com/watch?v=MP9M9gG6VvM

Micele 20 juni 2014 17:35

vervolg, en nog eens afleiding achter het stuur:
http://www.kennislink.nl/publicaties...lwegongelukken

Blue Sky 20 juni 2014 18:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IanVD (Bericht 7204627)
Ik dacht ooit gelezen te hebben dat onderzoeken hadden aangetoond dat zo'n handsfree-kits even gevaarlijk zijn om te gebruiken. Het risico ligt namelijk niet bij het gebruik van 1 hand voor de GSM, maar bij de concentratieproblemen omdat je in een gesprek zit, wat bij zowel handsfree als met GSM aan bod komt. Ze hadden dit geloof ik vergeleken met gesprekken met een mede-passagier, die de verkeerssituatie mee kon inschatten en dus pauzes in het gesprek kon inlassen.

Daar is zelf geen studie voor nodig hé. Het volstaat in principe even te denken aan een bepaald probleem of hoe je dit kan oplossen om voldoende afgeleid te zijn achter het stuur. Of even weg te dromen zodat de realiteit even uit het oog verloren wordt. Kan dus allemaal perfect gebeuren zonder telefoon, alleen lokt die laatste dat uit. Als je opgaat in een bepaald gesprek, dan is de kans groot dat je foute dingen met mogelijk grote gevolgen doet achter het stuur. Een mens kan maar één ding tegelijk, daar komt het min of meer op neer. Ik ken zelf iemand die heeft toegegeven 2 x flagrant door het rood te hebben gereden terwijl hij aan het bellen was.

AsGardSGO 23 juni 2014 00:56

Met veel stoef in dikke bakken rondrijden of geld stoppen in alle mogelijke opties maar geld voor een handsfree kit of een multimedia systeem van de wagen die met de telefoon kan verbinden how zeker; geen geld voor... maar wel voor ne coyote te kopen en mekkeren over hoge boetes en flitspalen....

DeProf_eet 23 juni 2014 03:04

Ik vind eerlijk gezegd dat met een GSM al rijdend een gesprek voeren vele malen gevaarlijker is dan overdreven snelheid.

Normaal is een mens die te snel rijd ook aandachtiger - niet iedereen uiteraard.

Het tegenovergestelde met de GSM is dus niet waar.

Maar wat zien we ? Verhoudingsgewijs focust men veel meer op de overdreven snelheid en zijn de boetes laag voor GSM gebruik achter het stuur.

Een boete van minsten 250 Euro zou het moeten zijn.

En wil men het gevaar van GSM achter het stuur verhoudingsgewijs beboeten volgens het gevaar denk ik dat we naar 500 Euro moeten gaan, met inbeslagname van de GSM.

Duvelke 24 juni 2014 05:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7205373)
Daar is zelf geen studie voor nodig hé. Het volstaat in principe even te denken aan een bepaald probleem of hoe je dit kan oplossen om voldoende afgeleid te zijn achter het stuur. Of even weg te dromen zodat de realiteit even uit het oog verloren wordt. Kan dus allemaal perfect gebeuren zonder telefoon, alleen lokt die laatste dat uit. Als je opgaat in een bepaald gesprek, dan is de kans groot dat je foute dingen met mogelijk grote gevolgen doet achter het stuur. Een mens kan maar één ding tegelijk, daar komt het min of meer op neer. Ik ken zelf iemand die heeft toegegeven 2 x flagrant door het rood te hebben gereden terwijl hij aan het bellen was.

vrouwen kunnen naart schijnt wel meerdere zaken tegelijkertijd (als we hun mogen geloven ) ;)

DeProf_eet 24 juni 2014 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 7209186)
vrouwen kunnen naart schijnt wel meerdere zaken tegelijkertijd (als we hun mogen geloven ) ;)

Uiteraard dat die meerdere zaken tegelijk kunnen: GSM'en aan het stuur en terzelfdertijd een ongeluk veroorzaken. Ze kunnen dan als ze uitstappen nog een derde en vierde zaak: onnozel doen en met hun kont draaien hopende op vergiffenis.

Skobelev 25 juni 2014 23:18

en toch zie je er, telkens je zelf de baan op gaat, nog steeds meerdere rijden al gsm-end met het toestel in de hand aan hun oor...blijkbaar beboet men niet genoeg.

Vrijheideerst 26 juni 2014 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 7212711)
en toch zie je er, telkens je zelf de baan op gaat, nog steeds meerdere rijden al gsm-end met het toestel in de hand aan hun oor...blijkbaar beboet men niet genoeg.

Men zou hier zeker meer aandacht aan moeten geven ja.

Een GSMkit kost niets tegenwoordig, en "luxe wagens" kan je zonder problemen een telefoon af fabriek laten installeren.

TheFourHorsemen 26 juni 2014 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen (Bericht 7203517)
Die boetes zijn hoog genoeg ze! 130 - 150 euro? :O
Een telefoon voor het werk dan nog wel!
Op mijn loon betaal ik al belastingen en dan nog eens boetes!

Jij vindt dus dat je de levens van anderen in gevaar mag brengen om een telefoontje te kunnen doen voor je werk?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be