![]() |
Toegangsproef universiteit
Rik Torfs pleit voor een bindende toegangsproef voor leerlingen uit het BSO.
http://www.nieuwsblad.be/article/det...40620_01149503 Vanuit de katholieke onderwijskoepel komt er heel wat tegenwind http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderw...nderwijs.dhtml N-VA schaart zich achter Torfs http://www.nieuwsblad.be/article/det...40622_01151104 Geen slecht idee, maar waarom geen toegangsproef voor �*lle leerlingen, ook die van ASO en TSO? |
Akkoord, maar dan voor iedereen.
Het afschaffen van de toelatingsproef voor burgerlijk ingenieur was bijvoorbeeld een flater. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ja, een gedegen toelatingsexamen is een middel om de balast in het hogere onderwijs te elimineren, en de overblijvers een betere kans te geven. |
Citaat:
Het ombouwen tot anaal gefixeerde figuren gebeurt pas als ze in de bedrijven zitten, of beter nog, na een MBA opleiding. De studenten die ik heb laten vertrekken zijn normale mensen met normale ambities :) |
Elite-scholen, nog meer dan ze het nu al zijn.
Maar, ben ik het nu of overschatten wij de kwaliteit van ons hoger onderwijs? Daarbij, die bama-structuur trekt op geen ballen, toch niet toen ik studeerde. |
.
|
Citaat:
|
Citaat:
Onderwijs in Vlaanderen is niet direct iets dat zich snel aanpast en verandert. |
Citaat:
|
Ik gun iedere medeforummer dat al zijn kinderen en kleinkinderen lukken in de universitaire of andere studies van hun dromen; en vervolgens hetzelfde voor hun professionele loopbaan.
En dat die grootouders en ouders dan fier mogen zijn op hun (klein)kinderen. Zelfs al zouden ze dr of ir zijn. . |
Het cliché van hoge diploma's maakt goede werknemers klopt langs geen kanten. Natuurlijk, voor beroepen als dierenarts is het UITERAARD logisch dat je een opleiding volgt.
Maar als ik zelfs voor een onnozel bediendejobke as eerste eis al een bachelor zie, tsja, dan klopt er iets niet. |
Citaat:
Het directe gevolg van "iedereen moet studeren". |
Citaat:
Kan je dat dan zit je op de juiste plaats en heb je de juiste richting gekozen.. |
Citaat:
Ik heb een TSO opleiding boekhouden gevolgd in avondonderwijs, en we gingen zeker direct werk hebben als boekhoudkundig bediende hoor. Nee, ook hiervoor vraagt men altijd bachelors/masters. Zo moet je niet komen zagen dat het een knelpuntberoep blijft he. |
Citaat:
|
Citaat:
Als je die ingangsexamens gaat maken in elke richting voor iedereen dan gaat het er toch op neerkomen dat quasi iedereen van ASO slaagt en dat het de beroeps zijn die meestal uit de boot vallen. Je mag dat discriminerend of stigmatiserend noemen, maar het is nu eenmaal de realiteit dat het gemiddelde IQ in het ASO een pak hoger ligt dan in het BSO. Toegangsexamens voor het BSO zijn dan ook een pak nuttiger dan voor het ASO. Je gaat er ook heel wat minder studenten mee lastig vallen. |
ingangsexamens voor iedereen en voor elke richting + numerus clausus voor �*lle richtingen.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:57. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be