Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Bamboe in de tuin (https://forum.politics.be/showthread.php?t=203986)

circe 23 juni 2014 14:45

Bamboe in de tuin

Vraagje aan mensen met wat serieuze kennis over funderingen en toestanden;

Mijn buurman heeft een bamboestruik vlak tegen mijn buitenmuur geplant en nu (na een jaar of vijf) blijken die wortelstokken zich op verschillende plaatsen tot onder mijn muur te hebben gewurmd.

Ik zie dit enkel omdat er op drie plaatsen een bamboestok vanonder mijn muur groeit.

Na mijn vraag (en na burenruzie) heeft de buurman de bamboe afgesneden tot op 30 cm hoogte, er geen roundup in gekieperd en zo laten staan.

Hoe kan ik nu zorgen dat die rizoomen niet verder onder mijn muur groeien?
en weet iemand of dit op dit ogenblik al schade aan de fundering heeft aangebracht?

Universalia 23 juni 2014 14:55

Tjah, geen alleenstaand geval dacht ik.

Ik dacht dat ik ooit en ergens ten velde op het Juridisch Forum zo een 'gelijkaardig probleem' gelezen heb, maar ik kan het op huidig ogenblik even niet terugvinden. :oops:

Juridisch Forum

Misschien ook leuk om er even op na te lezen ...

Burenruzie 'aanplanting'

En deze misschien?

Alles wat (niet) mag in uw tuin.

Nog maar ééntje ...

Afstand hoogstammige bomen en erfdienstbaarheid

vlijmscherp 23 juni 2014 15:05

een dikke miserie die bamboe. Dat krijg je niet klein.

Universalia 23 juni 2014 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 7208507)
een dikke miserie die bamboe. Dat krijg je niet klein.

Vrij fanatiek ding idd :-D

Klojo eerste klas 23 juni 2014 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 7208487)

Mijn buurman heeft een bamboestruik vlak tegen mijn buitenmuur geplant en nu (na een jaar of vijf) blijken die wortelstokken zich op verschillende plaatsen tot onder mijn muur te hebben gewurmd.

Ik zie dit enkel omdat er op drie plaatsen een bamboestok vanonder mijn muur groeit.

Na mijn vraag (en na burenruzie) heeft de buurman de bamboe afgesneden tot op 30 cm hoogte, er geen roundup in gekieperd en zo laten staan.

en weet iemand of dit op dit ogenblik al schade aan de fundering heeft aangebracht?

Die bamboe zal wel degelijk verder uitgroeien/woekeren. Als er ook maar 1 'knoop' ondergronds overblijft schiet die terug uit. De enige manieren om van bamboe af te geraken is ofwel elke 'stok' die bovenkomt af te knippen; ofwel alle wortels en uitlopers uit de grond halen; ofwel er onkruidverdelger die tot in de wortels werkzaam is, opkieperen. In de twee erste gevallen moet de buurman dat ook doen, maar zo te lezen...., in het laatste geval kan je buurman jou natuurlijk voor de één of andere rechtbank dagen wegens beschadigen van zijn eigendom......

Johan Bollen 23 juni 2014 15:30

Bamboe is een gras. Het kan niet tegen regelmatig maaien of begrazing. Als je het voor eens en altijd weg wil...uitgraven of vergiftigen.

Het hangt ook af van de soort. Japanse (pijl)bamboe woekert, maar is toch niet zo moeilijk onder controle te houden. De moeilijkste soorten om onder controle te houden zijn de kleinere bodembedekkende phyllostachys als ik me goed herinner.

Een meer open mentaliteit tgo beplantingen zou de Belg wel kunnen gebruiken. Hoe vaak hoor ik planten niet 'een pest' noemen door de gemiddelde Belg/Vlaming? Een overhangende tak en het is al een probleem, dikwijls gewoon omdat het over 'mijn eigendom' gaat. Een beetje zielig als je het mij vraagt. Zo heb ik al verschillende mooie bomen weten sneuvelen.

hamac 23 juni 2014 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7208527)
8<
Een meer open mentaliteit tgo beplantingen wou de Belg wel kunnen gebruiken. Hoe vaak hoor ik planten niet 'een pest' noemen door de gemiddelde Belg/Vlaming. Een overhangende tak en het is al een probleem. Een beetje zielig als je het mij vraagt.

Een overhangende tak of een haag die wat door de omheining schiet is een kwestie van een beetje snoeien.
Maar zo'n woekerende bamboe is toch een heel ander verhaal.

maddox 23 juni 2014 15:37

Het feit dat er bamboe binnen groeit is het bewijs dat er al schade is.

Advies ik geef, contacteer uw verzekering (bandpolis en rechtsbijstand) en laat die dat uitvechten.

Xenophon 23 juni 2014 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 7208487)

Bamboe verspreidt zich langs de wortels, ik denk niet dat de wortels door onder uw muur te groeien schade aanbrengen.

Geduld is een mooie zaak, ik denk dat alle 48 jaar die bamboe afsterft.

Eduard Khil 23 juni 2014 15:38

uw naam met carbonilium in zijn gazon gaan schrijven. Probleem zal wel opgelost geraken denk ik :lol:

En indien dat niet zou werken:zaad van distels en brandnetels over den draad gooien

Xenophon 23 juni 2014 15:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7208537)
uw naam met carbonilium in zijn gazon gaan schrijven. Probleem zal wel opgelost geraken denk ik :lol:

En indien dat niet zou werken:zaad van distels en brandnetels over den draad gooien

Groeien ook verder langs hun wortels, op termijn geen goede strategie.

Johan Bollen 23 juni 2014 15:42

Een grachtje van een 30 cm rond de bamboe is een goede manier om hem tegen te houden. De wortels schieten in eerste instantie rechtdoor en kunnen dan afgestoken worden.

maddox 23 juni 2014 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7208544)
Een grachtje van een 30 cm rond de bamboe is een goede manier om hem tegen te houden. De wortels schieten in eerste instantie rechtdoor en kunnen dan afgestoken worden.

Wel moeilijk als dat grachtje in de tuin van de buurman zou liggen in die geval.

Derk de Tweede 23 juni 2014 16:24

Koop een

dol op bamboe!

Nietzsche 23 juni 2014 16:32

Geen islam?

The Paulus Experience 23 juni 2014 16:52

voor bamboe bestaan er wortelbegrenzers, meestal in plastic.

https://www.google.be/search?q=worte...w=1668&bih=911

Ik denk niet dat bamboe zo diep gaat en zodanig zware wortels ontwikkelt dat er schade aan uw fundering kan optreden.
Waar er reeds spleten zijn sullen wortels van eender welke plant doorgroeien, die plantjes zelf zijn niet sterk genoeg om zelf die spleten te maken.

kelt 23 juni 2014 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7208538)
Groeien ook verder langs hun wortels, op termijn geen goede strategie.

Maar horen hier kompleet thuis....in tegenstelling tot bamboe. ;-)

maddox 23 juni 2014 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 7208601)
Ik denk niet dat bamboe zo diep gaat en zodanig zware wortels ontwikkelt dat er schade aan uw fundering kan optreden.
Waar er reeds spleten zijn sullen wortels van eender welke plant doorgroeien, die plantjes zelf zijn niet sterk genoeg om zelf die spleten te maken.

Dat is een misverstand. Bamboe slaagt er zelfs in door asfalt te groeien.
En uw spleetjes, die moeten maar een haarworteltje toelaten, en het gaat rustig aan verder kapot.

manta 23 juni 2014 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7208588)
Geen islam?

Allee vooruit, omdat gij het zijt...
Kippen blijken hallal te zijn se...

En als ze nu eens wat hallalafvalkippen op dat stukje tuin zet?

The Paulus Experience 23 juni 2014 18:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7208609)
Dat is een misverstand. Bamboe slaagt er zelfs in door asfalt te groeien.
En uw spleetjes, die moeten maar een haarworteltje toelaten, en het gaat rustig aan verder kapot.

Een fundering zit minimum 80 cm diep, meestal 40 �* 50 cm breed, massief, soms gewapend beton en draagt een woning.
Succes met uw bamboe!
Chinese hutjes funderingen misschien.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be