Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Federalisme = Mislukking (https://forum.politics.be/showthread.php?t=20400)

Patriot! 20 september 2004 13:14

Federalisme = Mislukking

Het federalisme is een mislukking

De staatshervormingen zijn zoals vervolgfilmen: het eerste deel was het beste. Inderdaad, de eerste grote hervorming van 1970 was nog niet zo slecht omdat ze de taal- en cultuurgemeenschappen heeft gecreëerd. Men had hen op dat moment nog de bevoegdheden inzake onderwijs en media kunnen geven, met nationale controle uiteraard. Daar had men het bij kunnen houden.

Maar dat was niet voldoende in de ogen van de regionalistische demonen in het noorden en in het zuiden van het land. Aangezien verdelen altijd veel gemakkelijker is dan verenigen en omdat ze er hun voordeel in zagen, hebben die separatisten de "malende splitsingsmachine" in gang gezet vanaf de jaren '70. De partijen, de economie, het milieu, de wegen, de sportbonden, het toerisme en zelfs de elektriciteit en de rode lichten moesten "gesplitst" worden met als doel, zogezegd, om de staat beter te besturen.

Vandaag heeft 25 jaar federalisme het bestuur van het land zeer moeilijk gemaakt en bederft het de politiek, zonder te spreken over de negatieve effecten op onze economie. Er gaat geen dag voorbij of men hoort weer de nieuwste communautaire eis of het bericht van de vorming van het laatste front in respons. De gelijkheid van de Belgen vóór de wet, een beginsel dat nochtans door de grondwet is voorgeschreven, is eerder de uitzondering geworden: volgens het gewest waar men woont, betaalt men veel meer belastingen of boetes. Maar vergis u niet: dit is niet de fout van België, maar van hen die het land willen kapot maken !

De Belgen daarentegen worden te dom geacht om geraadpleegd te worden over die hervormingen. Dat zou te democratisch zijn. Hoedanook, ze stemmen toch altijd voor dezelfden, die arme schapen. Dan moeten ze ook niet komen klagen.

Conclusie: het federalisme is een mislukking want het brengt ons meer slecht dan goed. Laten we dat openlijk toegeven en deze grove fout rechtzetten door een unitaire staat te creëren met decentralisatie op basis van de provincies en met respect voor de taalgemeenschappen. Het is niet ingewikkeld, maar men moet het durven zeggen.

Hans VAN DE CAUTER Nationaal voorzitter B.U.B.

1handclapping 20 september 2004 13:26

Federalisme is in wezen geen slechte staatsstructuur - landen waar dit systeem van toepassing is hebben er relatief weinig moeite mee. België is nu eenmaal een moeilijk land dat bovendien (men zal het ondervinden als men het probeert) niet te splitsen is.
Ook toen we een "unitaire" staat waren kende men verschillen tussen "Noord" en "Zuid"
en moest er voortdurend naar communautaire evenwichten gezocht worden, die altijd ten voordele van iemand en ten nadele van iemand anders waren. Ooit was er eens een "gezond" voorstel nl. het hele grondgebied tweetalig maken (een eis van de vlamingen, gevolgd door een njet van de franstaligen). De ééntaligheid van de
"gewesten" is een idee van de franstaligen & of men dit nu toepast in een unitaire of bipolaire staat doet eigenlijk niet ter zake : zolang men met afzonderlijke politieke partijen in Vlaanderen vs Wallonië zit zie ik echt niet hoe men aan een "unitair België"
zal geraken.

Everytime 20 september 2004 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Het federalisme is een mislukking

De staatshervormingen zijn zoals vervolgfilmen: het eerste deel was het beste. Inderdaad, de eerste grote hervorming van 1970 was nog niet zo slecht omdat ze de taal- en cultuurgemeenschappen heeft gecreëerd. Men had hen op dat moment nog de bevoegdheden inzake onderwijs en media kunnen geven, met nationale controle uiteraard. Daar had men het bij kunnen houden.

Maar dat was niet voldoende in de ogen van de regionalistische demonen in het noorden en in het zuiden van het land. Aangezien verdelen altijd veel gemakkelijker is dan verenigen en omdat ze er hun voordeel in zagen, hebben die separatisten de "malende splitsingsmachine" in gang gezet vanaf de jaren '70. De partijen, de economie, het milieu, de wegen, de sportbonden, het toerisme en zelfs de elektriciteit en de rode lichten moesten "gesplitst" worden met als doel, zogezegd, om de staat beter te besturen.

Vandaag heeft 25 jaar federalisme het bestuur van het land zeer moeilijk gemaakt en bederft het de politiek, zonder te spreken over de negatieve effecten op onze economie. Er gaat geen dag voorbij of men hoort weer de nieuwste communautaire eis of het bericht van de vorming van het laatste front in respons. De gelijkheid van de Belgen vóór de wet, een beginsel dat nochtans door de grondwet is voorgeschreven, is eerder de uitzondering geworden: volgens het gewest waar men woont, betaalt men veel meer belastingen of boetes. Maar vergis u niet: dit is niet de fout van België, maar van hen die het land willen kapot maken !

De Belgen daarentegen worden te dom geacht om geraadpleegd te worden over die hervormingen. Dat zou te democratisch zijn. Hoedanook, ze stemmen toch altijd voor dezelfden, die arme schapen. Dan moeten ze ook niet komen klagen.

Conclusie: het federalisme is een mislukking want het brengt ons meer slecht dan goed. Laten we dat openlijk toegeven en deze grove fout rechtzetten door een unitaire staat te creëren met decentralisatie op basis van de provincies en met respect voor de taalgemeenschappen. Het is niet ingewikkeld, maar men moet het durven zeggen.

Van de Vlamingen, dus.

Patriot! 20 september 2004 13:31

Van de Vlaams-nationalisten.

1handclapping 20 september 2004 13:34

Van de franstaligen dus die eerst homogene taalgebieden eisen en daarna uitzonderingen vragen voor elke franstalige die te lui of te dom is om een tweede taal te leren. Veel fransen in frankrijk zijn een pak intelligenter en beseffen maar al te goed dat meertaligheid jobs oplevert.

stab 20 september 2004 13:39

Citaat:

{...}

Met 0.23% vd stemmen kunnen jullie er al aan beginnen.

Yann 20 september 2004 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab
Met 0.23% vd stemmen kunnen jullie er al aan beginnen.

We zijn ook maar gekend door 0,23 % vd bevolking.

Everytime 20 september 2004 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Van de franstaligen dus die eerst homogene taalgebieden eisen en daarna uitzonderingen vragen voor elke franstalige die te lui of te dom is om een tweede taal te leren. Veel fransen in frankrijk zijn een pak intelligenter en beseffen maar al te goed dat meertaligheid jobs oplevert.

Pfff. Als dat maar een kwestie van meertaligheid was. Je "vergeet" ook de discriminatie van al die Vlaamsgezinde bazen die in Brussel alleen Vlamingen willen aanwerven. Twee jaar geleden, was ik werkloos. Ik heb gezien wat het was. Wees dan niet verbaasd dat ik de interimbureaus gevraagd heb dat ze me een job vinden waar het personeel oftewel 100% Franstalig oftewel met de grootste meerderheid Franstaligen is. Ik weet, sommigen zullen vinden dat het erg is zo te reageren maar dat was juist een reactie op hun anti-Franstalig gedrag. Resultaat : ik heb een job gevonden waar het personeel Franstalig is en waar ik me 100% beval.

Everytime 20 september 2004 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yann

Hoe komt het?;-)

Pelgrim 20 september 2004 14:18

Uiteraard is het federalisme een mislukking. Er is nog teveel 'België'.

stab 20 september 2004 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yann

Goeie grap.

Patriot! 20 september 2004 14:41

0.27 overigens.

stab 20 september 2004 14:48

Citaat:

0.27 overigens.

SOOOORRY.

1handclapping 20 september 2004 14:59

Mijn beste Everytime je bevestigt dat er inderdaad xenofobe franstaligen zijn.. ik heb me nooit gegeneerd om diverse talen te gebruiken & tijdens onderhandelingen bereidwillig te vertalen ten behoeve van mijn eentalige frans- duits- en engelstalige
medemensen. Het werkt bovendien zeer bevrijdend om met oezbeken, polen en nog anderstaligen samen in het Esperanto te converseren.

De wereld is helaas niet ééntalig frans of vlaams en zal het ook niet worden & het zijn mensen zoals U die er de oorzaak van zijn dat België uiteindelijk zal pogen te splitsen.

Pelgrim 20 september 2004 15:10

Citaat:

Mijn beste Everytime je bevestigt dat er inderdaad xenofobe franstaligen zijn.. ik heb me nooit gegeneerd om diverse talen te gebruiken & tijdens onderhandelingen bereidwillig te vertalen ten behoeve van mijn eentalige frans- duits- en engelstalige
medemensen. Het werkt bovendien zeer bevrijdend om met oezbeken, polen en nog anderstaligen samen in het Esperanto te converseren.

De wereld is helaas niet ééntalig frans of vlaams en zal het ook niet worden & het zijn mensen zoals U die er de oorzaak van zijn dat België uiteindelijk zal pogen te splitsen.

Splitsing is niet enkel een kwestie van taalproblemen. Het is ook een kwestie van praktische democratie: hoe kleiner de staat, hoe dichter het bestuur bij de bevolking kan (let wel: kan) liggen. Dus zelfs als er institutioneel niet veel verandert zullen vlaanderen en wallonië democratischer zijn als onafhankelijke staten dan samengeperst in een groot gecentraliseerd geheel. Als die twee dan ook nog eens een progressief taalbeleid voeren, zijnde volkstaal en Esperanto, zitten we goed ;)

En de wereld is inderdaad niet eentalig. Gelukkig maar. Als we niets doen tegen de globalisering zal het er wel ooit van komen.

Everytime 20 september 2004 15:20

Citaat:

Wil je dus zeggen dat ik eentalig ben? Ik ben drietalig. En mijn moedertaal is het Frans, als je het nog niet weet. Ja ja, meertaligheid levert jobs op. Maar Vlaamse bazen werven liever Vlamingen aan omdat ze Franstaligen blijkbaar niet kunnen zien. Noem dat zoals u wil, ik noem dat discriminatie. Mijn reactie was zeker en vast niet racistisch-ik ben geen racist-maar een antwoord op hun bekrompen gedachten.

En wat de splitsing van België betreft, ik ben voorstander van die splitsing. Ik ben trouwens blij dat sommige Waalse politici uiteindelijk hun ogen hebben geopend. Beter laat dan nooit.

Everytime 20 september 2004 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Splitsing is niet enkel een kwestie van taalproblemen. Het is ook een kwestie van praktische democratie: hoe kleiner de staat, hoe dichter het bestuur bij de bevolking kan (let wel: kan) liggen. Dus zelfs als er institutioneel niet veel verandert zullen vlaanderen en wallonië democratischer zijn als onafhankelijke staten dan samengeperst in een groot gecentraliseerd geheel. Als die twee dan ook nog eens een progressief taalbeleid voeren, zijnde volkstaal en Esperanto, zitten we goed ;)

En de wereld is inderdaad niet eentalig. Gelukkig maar. Als we niets doen tegen de globalisering zal het er wel ooit van komen.

Geef me liever Engels. Maar ja, dat is juist mijn mening.

Pelgrim 20 september 2004 15:31

ook een globalist? ;)

stab 20 september 2004 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
{...}En wat de splitsing van België betreft, ik ben voorstander van die splitsing. Ik ben trouwens blij dat sommige Waalse politici uiteindelijk hun ogen hebben geopend. Beter laat dan nooit.

Wallonië bij Frankrijk en Vlaanderen bij Nederland. C'est simple.

1handclapping 20 september 2004 15:36

Everytime : ik verwijs U naar debatclub : Esperanto mijn laatste bericht/ een reaktie uit Suidafrika. Momenteel loopt er tussen de linguistenleden van LL Lowlands een
boeiende diskussie over de verschillende soorten Engels en Taalimperialisme.
Mijn standpunt in deze is eenvoudig : als in België zowel Nederlandstaligen als Franstaligen elkaar beschuldigen van Taalimperialisme zou het voor hen wel héél kortzichtig zijn om een "derde" in wezen imperialistische taal binnen te halen.

De wereld en europa zijn echter groter dan België & het engels is ontegensprekelijk aan een zegetocht toe. Het andere geluid komt van die volkeren die het culturele kolonialisme beu zijn (& dat zijn heus niet alleen moslimfundamentalisten en anti-globalisten). Het invoeren van een neutrale algemene 2de taal zou bijgevolg een daad van extreme ratio zijn.

Nu ben ik realist genoeg om in te zien dat onbekend onbemind is en bovendien is het normaal dat een mens geen inspanningen gaat leveren zonder minstens hoop op een
rendement. In mijn geval is dit duidelijk : ik hoop alzheimer voor te blijven door mijn grijze massa wat te trainen.

Het enige waarmee ik de "Movado" wat kan helpen is pogingen ondernemen om steeds weer mensen "bloot te stellen" aan die taal

Cxiu Esperantisto estu propagandisto

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be