Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Doodsvonnis Volvo Gent is getekend (https://forum.politics.be/showthread.php?t=204188)

Den Ardennees 28 juni 2014 16:02

Doodsvonnis Volvo Gent is getekend

Bon, een klein berichtje in de krant, maar de draagwijdte is enorm:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140624_01153223

Samengevat: Volvo gaat wagens uit de pas geopende Chinese fabrieken (nota bene gebouwd door Gentse ingenieurs) ook uitvoeren naar de VS en Rusland, terwijl nochtans uitdrukkelijk was gezegd dat deze fabrieken alleen voor de Chinese markt zouden produceren. Het gaat om modellen die ook in Gent worden gemaakt.

Samengevat: binnen een paar jaar laten de Chinese eigenaars weten dat Volvo Gent moet sluiten wegens overcapaciteit en omdat het te duur produceert, iedereen hier zal "verbijsterd" reageren op deze "onverwachte" beslissing, en de Vlaamse regering zal verontwaardigd de vele miljoenen euro's opleidingssteun terugvragen.

Sommige scenario's zijn zo voorspelbaar.

manta 28 juni 2014 16:07

Werknemers hier betalen en belasten zoals in China om de concurrentie aan te kunnen?

jodewa 28 juni 2014 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 7215642)
Bon, een klein berichtje in de krant, maar de draagwijdte is enorm:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140624_01153223

Samengevat: Volvo gaat wagens uit de pas geopende Chinese fabrieken (nota bene gebouwd door Gentse ingenieurs) ook uitvoeren naar de VS en Rusland, terwijl nochtans uitdrukkelijk was gezegd dat deze fabrieken alleen voor de Chinese markt zouden produceren. Het gaat om modellen die ook in Gent worden gemaakt.

Samengevat: binnen een paar jaar laten de Chinese eigenaars weten dat Volvo Gent veel te duur produceert en moet sluiten, iedereen hier zal "verbijsterd" reageren op deze "onverwachte" beslissing, en de Vlaamse regering zal verontwaardigd de vele miljoenen euro's opleidingssteun terugvragen.

Sommige scenario's zijn zo voorspelbaar.

Ik stel voor aan de politiek om gauw nog wat meer loonlasten op te leggen!!
Dan zijn die centen toch al binnen en kunnen ze verkwist worden!
De rest zijn zorgen voor l....geen zorgen voor de politiekers.
Zolang hun rijkelijk leven niet in gevaar komt zijn er gewoon geen zorgen.
Ongeacht wat er binnen enkele jaren ( of maanden) gaat gebeuren met Volvo.
Ook dat scenario is ondertussen héél voorspelbaar...

december 28 juni 2014 16:31

Oeioeioeioeioeioeioeioeioeioei ... straks werkt er hier niemand nog. Wie gaat dan nog de lonen van de ambtenarij betalen?

Niko457 28 juni 2014 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door december (Bericht 7215670)
Oeioeioeioeioeioeioeioeioeioei ... straks werkt er hier niemand nog. Wie gaat dan nog de lonen van de ambtenarij betalen?

En die pensioenen ?

demonen 28 juni 2014 16:33

Citaat:

Die denken echt dat zij ook belastingen betalen!

Tavek 28 juni 2014 16:34

Er is hier toch niemand die denkt dat de politiek hier iets aan kan doen ?

Niko457 28 juni 2014 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7215674)

Als we dromen wel, maar de veranderingen die we wensen, die komen in het beste geval, aan een zeer traag tempo.

Van vandaag op morgen, loonlast omlaag met 50%.

Je kan dat in een model steken en proberen te veronderstellen wat er zou gebeuren.

Maar ja, voor de Walen mag de loonlast niet met 0,05% omlaag, of ze laten de regering vallen.

Risico nemen, da's ook iets totaal wereldvreemds voor onze Zuiderburen.

Demper 28 juni 2014 16:38

Citaat:

De vreemdelingen zijn hier om voor de lonen van de ambtenarij te zorgen door het vuile werk te doen.

Niko457 28 juni 2014 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 7215679)
De vreemdelingen zijn hier om voor de lonen van de ambtenarij te zorgen door het vuile werk te doen.

Klopt, in bepaalde sektoren werken er ALLEEN nog vreemdelingen, vb. bij de Stib in Brussel, terwijl er maar 50% allochtonen in Brussel wonen.

Taxi-chauffeurs ook vb.
En, dat noem ik geen vuil werk.

Demper 28 juni 2014 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Niko457 (Bericht 7215682)
Klopt, in bepaalde sektoren werken er ALLEEN nog vreemdelingen, vb. bij de Stib in Brussel, terwijl er maar 50% allochtonen in Brussel wonen.

Taxi-chauffeurs ook vb.
En, dat noem ik geen vuil werk.

En dan vergeet je de uitkeringstrekkers nog te vernoemen.

Den Ardennees 28 juni 2014 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7215674)

Ik vind het alleszins ergerlijk dat er miljoenen overheidsgeld gaan naar die zogenaamde opleidingssteun voor Volvo (hetgeen mijns inziens gewoon een verdoken staatssubsidie is, maar dan wel naar een winstgevend bedrijf, dat bovendien toch zal gesloten worden)

Tavek 28 juni 2014 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Niko457 (Bericht 7215676)
Als we dromen wel, maar de veranderingen die we wensen, die komen in het beste geval, aan een zeer traag tempo.

Van vandaag op morgen, loonlast omlaag met 50%.

Je kan dat in een model steken en proberen te veronderstellen wat er zou gebeuren.

Maar ja, voor de Walen mag de loonlast niet met 0,05% omlaag, of ze laten de regering vallen.

Risico nemen, da's ook iets totaal wereldvreemds voor onze Zuiderburen.

loonlast omlaag met 50 %.

Ik zie mijn loon niet graag halveren, u wel ?

Beste andere, betere zaken produceren dan autos.

Tavek 28 juni 2014 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 7215689)
Ik vind het alleszins ergerlijk dat er miljoenen overheidsgeld gaan naar die zogenaamde opleidingssteun voor Volvo (hetgeen mijns inziens gewoon een verdoken staatssubsidie is, maar dan wel naar een winstgevend bedrijf, dat bovendien toch zal gesloten worden)

De vele bedrijfssubsidies mogen afgeschaft worden en best gewoon omgezet in lastenverlagingen.

Als je als bedrijf geen experts fondsenwerving hebt ben je nu gescheten.

skaldis 28 juni 2014 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7215672)
Die denken echt dat zij ook belastingen betalen!

Gij betaalde ook geen belastingen. Dat deden de ambtenaren die een Ford kochten.

Niko457 28 juni 2014 22:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7215692)
loonlast omlaag met 50 %.

Ik zie mijn loon niet graag halveren, u wel ?

Beste andere, betere zaken produceren dan autos.

Loonlast, da's het deel dat uw werkgever moet betalen aan de staat, als het u wilt betalen he.

Ik ken niet veel van die dingen, maar DAT weet ik nog wel hoor.

En hoeveel verdien jij dan minder ?0 euro, 0 percent, 0 euro-centiemen minder ..

Niko457 28 juni 2014 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7215693)
De vele bedrijfssubsidies mogen afgeschaft worden en best gewoon omgezet in lastenverlagingen.

Als je erover nadenkt, zijn die subsidies misschien nog het enige dat bedrijven in dit land houdt.

Daarin serieus morrelen, kan enkel als je serieus morrelt (in de andere richting) aan loonlast. En MINSTENS evenveel ...

Als je dat zou doen, zou het interessant worden voor bedrijven met veel werknemers, ... en minder interessant voor bedrijven met weinig (?)

Bob 28 juni 2014 23:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 7215679)

Volgens sommige ambtenaren is dit dan niet meer dan normaal, want ze zijn nu eenmaal niet geslaagd in een vergelijkend eksamen ;-)

Garry 28 juni 2014 23:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jodewa (Bericht 7215655)
Ik stel voor aan de politiek om gauw nog wat meer loonlasten op te leggen!!
Dan zijn die centen toch al binnen en kunnen ze verkwist worden!
De rest zijn zorgen voor l....geen zorgen voor de politiekers.
Zolang hun rijkelijk leven niet in gevaar komt zijn er gewoon geen zorgen.
Ongeacht wat er binnen enkele jaren ( of maanden) gaat gebeuren met Volvo.
Ook dat scenario is ondertussen héél voorspelbaar...

Heeft allemaal geen klote te maken met hoge loonlasten, althans niet zuiver alleen daarmee.

Het gaat hem minder om de loonkost maar om de winstmarge. Men sluit hier de fabrieken niet omdat wij te duur zijn maar omdat ze elders meer winst kunnen boeken en minder geconfronteerd worden met milieu richtlijnen en dergelijke.

Europa maakt Europa kapot. Het samenspel van een groep muzikanten waarbij iedere muzikant zijn instrument speelt zonder dat het is afgestemd op de andere en waarbij iedere muzikant luistert naar zijn eigen dirigent. Europa is een orkest van mijn kloten dat zo vals speelt als het maar vals spelen kan.

Niko457 28 juni 2014 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 7215684)
En dan vergeet je de uitkeringstrekkers nog te vernoemen.

Ja, maar ik het enkel over werkende mensen

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be