Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   discriminatie van Antwerpse Polen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=204615)

bembem 13 juli 2014 08:53

discriminatie van Antwerpse Polen

http://www.gva.be/cnt/aid1096942/pro...tegratiebeleid

Citaat:

DISCRIMINATIE VAN POLEN

Interessant is ook het onderzoek naar de Polen. Voelen zij zich gediscrimineerd in België of niet? Dat was tot nu toe nog niet onderzocht. Kris Vancluysen en Sofie Henneau onderzochten het in Antwerpen bij 418 Polen. Antwerpen heeft in Vlaanderen de grootste Poolse gemeenschap. In Vlaanderen is de Poolse gemeenschap zelfs de derde grootste geregistreerde bevolkingsgroep van buiten de EU15. Meer dan een kwart van hen overweegt langer dan tien jaar in België te blijven en ruim één op vijf is van plan zich hier definitief te vestigen.

Polen hebben volgens de onderzoekers een zeer positieve beeld van Belgen. Toch voelen de meeste Antwerpse Polen zich nog steeds Pool (84%), Europeaan (81%) of Antwerpenaar (39%). Slechts 6% voelt zich Belg. Opmerkelijk: Polen hebben meer vertrouwen in de Belgische regering dan in de Poolse.

Uit eerder onderzoek bleek dat 48% van de Marokkanen en 43% van de Turken in Antwerpen, Gent en Genk zich gediscrimineerd voelen. De Turken klaagden vooral over discriminatie op het werk en in hun contacten met de politie, de Marokkanen over discriminatie op het openbaar vervoer en bij het zoeken naar werk.

Ook 33% van de autochtonen voelen zich gediscrimineerd. De Polen, die eenzelfde godsdienst en huidskleur hebben als de autochtonen, blijken niet af te wijken van de Marokkanen en de Turken als het op aanvoelen van discriminatie aankomt. 45% van de Polen voelden zich in het jaar dat het interview vooraf ging minstens één keer gediscrimineerd, 10% zelfs dikwijls.

Vooral de stadsdiensten (districtshuis, OCMW, VDAB) zijn de schuldigen. 13% van de Polen voelt zich door hen gediscrimineerd. Ze klagen over onbeleefd personeel en negatieve reacties op hun taal. 11% voelt zich bovendien onheus behandeld op het werk, ze denken dat ze harder moeten werken of zwaarder werk krijgen dan autochtonen. Nog eens 7,2% voelde zich het voorbije jaar ongelijk behandeld in winkels, banken of bij de post.

De Polen voelen zich volgens de onderzoekers gediscrimineerd omdat ambtenaren hen niet willen verder helpen in het Frans of het Engels, maar uitsluitend in het Nederlands. Dat geldt voor 7%. De onderzoekers raden de ambtenaren daarom aan om hen voort te helpen in één van deze talen. (Dat advies is echter volkomen onwettelijk, nvdr).

Hoe ouder de Polen zijn en hoe langer ze in België wonen, hoe minder ze persoonlijk discriminatie hebben ervaren in het jaar dat aan het onderzoek vooraf ging. Ook de Polen die meer Belgische vrienden hebben zeggen minder discriminatie te ervaren. Er is merkwaardig genoeg geen enkel verband tussen de beroepssituatie (werk of geen werk) en de kennis van het Nederlands enerzijds en het ervaren van discriminatie in het jaar voor het onderzoek anderzijds. Er is ook geen verband met het geslacht of met de opleiding van de Polen.

Hoewel "slechts" 45% van de Polen zegt zelf gediscrimineerd te zijn gedurende het voorbije jaar, toch denken 9 op de 10 Polen dat Polen in België wel eens gediscrimineerd worden.Ruim twee op de drie Polen vinden dat de media Polen negatiever voorstellen dan Belgen, ongeveer evenveel denken dat huiseigenaren Polen veel sneller afwijzen als huurder dan Belgen en de helft meent dat Polen op het werk slechter worden behandeld dan Belgen.

Mij verwondert dit niet. Men beweert dan wel dat het de islam zou zijn waartegen men zogezegd iets heeft als het op xenofobe reacties aankomt, maar de Polen zijn geen moslims, en toch voelen ze zich gediscrimineerd.

Het Vlaams Belang staat gewoon voor eigen volk eerst. Wie beweert dat ze niet racistisch zouden zijn is niet realistisch (lol).

circe 13 juli 2014 11:51

Wat heeft het Vlaams Belang daarmee te maken?

alice 13 juli 2014 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 7231529)

Mij verwondert dit niet. Men beweert dan wel dat het de islam zou zijn waartegen men zogezegd iets heeft als het op xenofobe reacties aankomt, maar de Polen zijn geen moslims, en toch voelen ze zich gediscrimineerd.

Het Vlaams Belang staat gewoon voor eigen volk eerst. Wie beweert dat ze niet racistisch zouden zijn is niet realistisch (lol).

Tja, ambtenaren hoeven geen Frans of Engels te spreken, niet tegen Polen en niet tegen anderen, je wordt verondersteld Nederlands te spreken, huiseigenaren zijn wat bang voor dronken feesten, want ookal vind ik Polen aardige mensen, hun alcoholverbruik ligt behoorlijk hoog :-)

Het zijn harde werkers, maar worden bij ons op het werk gelijk behandeld, dus geloof ik dit verhaal niet zo...

manta 13 juli 2014 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 7231529)

Citaat:

Vooral de stadsdiensten (districtshuis, OCMW, VDAB) zijn de schuldigen.
Daar moeten ze niet zijn, er zijn al Vlamingen genoeg op zoek naar werk...

circe 13 juli 2014 13:09

Als ik mijn poolse poetsvrouw bezighoor dan heeft ze ook nogal dikwijls het gevoel gediscrimineerd te worden, terwijl het helemaal niet zo is.
Maar zij verwijst heel veel naar "marokkanen" die beter behandeld worden, dus worden zij gediscrimineerd (meestal door marokkanen) als ik haar zo hoor.

Gisteren kwam ik samen met een negerin uit de supermarkt. We waren beiden aan het sukkelen met onze caddy. Ik zei gewoon: met die caddy's en die supermarktkarretjes heb je wel wat last hé.... het antwoord was: "pardon? je parle français"
Mijn antwoord was: "en ik spreek nederlands, tenslotte is het hier Vlaanderen)
Toen haar pak WC papier uit haar caddy viel en zij het niet zag heb ik haar daar wel op attent gemaakt : "mevrouw u verliest uw pak WC papier" Ze draaide zich om en zonder dankuwel raapte ze de pak op. Blijkbaar was ze toch in staat om Nederlands te verstaan in bepaalde gevallen. Maar een "merci" kon er wel niet af.

Misschien dacht ze ook wel dat ze gediscrimineerd werd.

manta 13 juli 2014 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 7231872)
Als ik mijn poolse poetsvrouw bezighoor dan heeft ze ook nogal dikwijls het gevoel gediscrimineerd te worden, terwijl het helemaal niet zo is.
Maar zij verwijst heel veel naar "marokkanen" die beter behandeld worden, dus worden zij gediscrimineerd (meestal door marokkanen) als ik haar zo hoor.

Gisteren kwam ik samen met een negerin uit de supermarkt. We waren beiden aan het sukkelen met onze caddy. Ik zei gewoon: met die caddy's en die supermarktkarretjes heb je wel wat last hé.... het antwoord was: "pardon? je parle français"
Mijn antwoord was: "en ik spreek nederlands, tenslotte is het hier Vlaanderen)
Toen haar pak WC papier uit haar caddy viel en zij het niet zag heb ik haar daar wel op attent gemaakt : "mevrouw u verliest uw pak WC papier" Ze draaide zich om en zonder dankuwel raapte ze de pak op. Blijkbaar was ze toch in staat om Nederlands te verstaan in bepaalde gevallen. Maar een "merci" kon er wel niet af.

Misschien dacht ze ook wel dat ze gediscrimineerd werd.

Tegenwoordig is het wel de bedoeling dat je de thuistaal van die mensen kent en gebruikt, verwachten dat zij Nederlands praten is toch een beetje rassisme dacht ik...;-)

Miauw! 13 juli 2014 13:16

Ik was echt oprecht verbaasd toen de mama van een Pools klasgenootje van mijn dochter vertelde dat haar dochter 2 x per week naar de Poolse school in Antwerpen gaat. Ik wist niet eens dat dat hier bestond, maar blijkbaar zijn er hier in België zelfs veel Poolse scholen! Dat vind ik toch een serieuze tegemoetkoming, speciaal voor de Polen: discriminatie?

circe 13 juli 2014 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! (Bericht 7231884)
Ik was echt oprecht verbaasd toen de mama van een Pools klasgenootje van mijn dochter vertelde dat haar dochter 2 x per week naar de Poolse school in Antwerpen gaat. Ik wist niet eens dat dat hier bestond, maar blijkbaar zijn er hier in België zelfs veel Poolse scholen! Dat vind ik toch een serieuze tegemoetkoming, speciaal voor de Polen: discriminatie?

even rustig. het zijn de POLEN zèlf die die school hebben opgericht en betalen. Het is niet de Vlaamse gemeenschap die onderwijs gratis gaat aanbieden aan Polen, Roemen, Italianen, Spanjaarden, Marokkanen , turken en de 170 andere nationaliteiten in Antwerpen om een paar uur per week onderricht in hun eigen taal te krijgen.

De eerste communie vb. was bij mijn poetsvrouw georganizeerd door die Poolse school en niet door de (katholieke) school waar ze leskreeg. Blijkbaar waren er een aantal rituelen die in Polen zeer belangrijk zijn, maar hier verdwenen.

Ook Marokkanen betalen (hopelijk) zelf hun koranscholen waar ze dan blijkbaar wèl arabisch kunnen leren, maar geen bijscholing Nederlands (want daar moeten wij dan weer voor betalen!!)

daiwa 13 juli 2014 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 7231749)
Wat heeft het Vlaams Belang daarmee te maken?

Totaal niets.

DeProf_eet 14 juli 2014 01:32

Ja, bembem is toch wel echt onze lokale discriminatie detective. Zou hij niet voor het CGKR werken ?

Peche 14 juli 2014 06:29

Het zijn niet alleen Polen he. Ook Russen, Tsjetsjenen, ....
Zoals gezegd, het zijn inderdaad harde werkers. Daar kunnen we niets op aanmerken.
Maar hoe ziet alles er binnen 20 tot 50 jaar uit?
Wat is Europa's finishlijn op het huidige traject?

bembem 14 juli 2014 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peche (Bericht 7232806)
Het zijn niet alleen Polen he. Ook Russen, Tsjetsjenen, ....
Zoals gezegd, het zijn inderdaad harde werkers. Daar kunnen we niets op aanmerken.
Maar hoe ziet alles er binnen 20 tot 50 jaar uit?
Wat is Europa's finishlijn op het huidige traject?

De Aarde is van iedereen, en België is een postzegel op de wereldkaart ;-)

bembem 14 juli 2014 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 7231867)
Daar moeten ze niet zijn, er zijn al Vlamingen genoeg op zoek naar werk...

Waarom zouden ze daar niet moeten zijn? De vieze werkjes mogen ze opknappen maar als ze dan even zonder werk vallen, moeten ze dan maar op hun kin kloppen?

manta 14 juli 2014 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 7232979)
Waarom zouden ze daar niet moeten zijn? De vieze werkjes mogen ze opknappen maar als ze dan even zonder werk vallen, moeten ze dan maar op hun kin kloppen?

Vergeet die vieze werkjes maar. De bouw geraakt meer en meer in de problemen, ontslagen langs alle kanten...
Poolse bouwvakkers zie je overal.
Dat die Polen in Polen gaan werken, 't is niet zo ver rijden.

circe 14 juli 2014 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 7232979)

neenee natuurlijk niet. Dan krijgen ze de goedbetaalde jobs die normaal voor vlamingen of voor door vlamingen geadopteerde kinderen zouden zijn uiteraard. Begin nu maar te juichen!

manta 14 juli 2014 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 7232985)
neenee natuurlijk niet. Dan krijgen ze de goedbetaalde jobs die normaal voor vlamingen of voor door vlamingen geadopteerde kinderen zouden zijn uiteraard. Begin nu maar te juichen!

Dus méér Vlaamse werklozen, méér Vlamingen die geen werk vinden en binnenkort na een tijdje naar 't OCMW vliegen (om daar te horen dat ze eerst hun sokken moeten verkopen voordat ze een leefloon krijgen)...
Europa doet meer kapot dan je lief is... :-(

bembem 14 juli 2014 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 7232982)
Vergeet die vieze werkjes maar. De bouw geraakt meer en meer in de problemen, ontslagen langs alle kanten...
Poolse bouwvakkers zie je overal.
Dat die Polen in Polen gaan werken, 't is niet zo ver rijden.

bouwvakker is nu niet bepaald een propere job ...

bembem 14 juli 2014 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 7231872)

Als zij dat gevoel heeft dan is dat mss. subjectief maar daarom niet minder waar ...

circe 14 juli 2014 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 7232991)
Dus méér Vlaamse werklozen, méér Vlamingen die geen werk vinden en binnenkort na een tijdje naar 't OCMW vliegen (om daar te horen dat ze eerst hun sokken moeten verkopen voordat ze een leefloon krijgen)...
Europa doet meer kapot dan je lief is... :-(

Wie maalt er nu om een werkloze racistische Vlaming?

bembem 14 juli 2014 11:40

tja, die ex-bouwvakkers moeten dan maar naar de Vdab, een knelpuntberoep aanleren ...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be