![]() |
scheiding in islam
voor de liefhebbers :
In de islam kan een man zijn vrouw scheiden door eenvoudigweg de intentie te hebben. Hij maakt dit kenbaar door 3 keer te zeggen: “talaq” of “ik scheid van je” of “ik mot a ni mier ebbe” of “bol af uit mijn leven” ofzoiets, zolang de intentie om te verstoten maar juist zit. Hij kan dit ook 1 of 2 keer zeggen maar dan is de scheiding niet definitief. Er is nog ruimte of beter tijd voor verzoening. Na de 3e keer is de scheiding definitief en moeten ze uit elkaar. Nu, als die mensen het in hun koppeke krijgen om na de 3e talaq te verzoenen, moet de vrouw eerst met een andere man getrouwd zijn geweest, het huwelijk hebben geconsumeerd en hierna uiteraard ook gescheiden hebben. Dan is de weg (na een wachtperiode van de vrouw: iddah) vrij voor het oorspronkelijke paar om bij elkaar te zijn. Als een vrouw van een man wil scheiden, gebeurt dit anders. Het heet “khul, khula of khoel” en zou een annulering van het huwelijk zijn. Ze heeft wel medewerking van de man nodig die haar moet verstoten en als hij dat niet wil, moet ze naar de (islamitische) rechtbank om het huwelijk te laten ontbinden. De rechter kruipt dan als het ware in de huid van de man om haar te verstoten. Ook moet de vrouw de bruidsschat die in het contract staat teruggeven aan de man. Moraal van het verhaal? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Er is niet zoiets al 'de Islam'. Zeker in het familiaal recht heb je zeer uiteenlopende scholen. Het islamitisch echtscheidingsrecht verschilt dan ook grondig van land tot land.
|
Moreel van het verhaal zullen jullie nooit snappen. Daar zijn jullie te lomp voor.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
In de meste moslimlanden geldt het burgerlijk recht en niet de Sharia.
Wel zijn er veel jonge vrouwen in de wereld die "enkel volgens de islam" gehuwd zijn, dat heet eigenlijk huwelijksbedrog |
Citaat:
" De vruchtbaarheid van de man is groter dan die van de vrouw" (De talmoed) |
Citaat:
Moest het nu worden geschreven, zou er misschien gesproken worden over gelijkheid van man en vrouw. |
Citaat:
|
Citaat:
Zo kan men perfect een vastgoed van de bruid inbrengen als ' bruidsschat '. Opgelet voor je weer met wat gewauwel komt aandraven. Ik ken persoonlijk een concreet geval. Wat een stel oplichters, en jij durft het hier over moraal hebben. :evil: |
Citaat:
http://uk.eonline.com/news/549881/mi...-get-the-scoop |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dit is eerder een hindoeistisch gebruik waarbij de bruid en boel geld moet meebrengen om "in haar onderhoud te voorzien". |
Citaat:
Vandaar dat ze waarschijnlijk een ritueeltje opvoeren, zonder enige juridische waarde. |
Citaat:
Zo'n huwelijk wordt in Belgie wel erkend. Echter, wie in België enkel voor de imam huwt (één, twee, drie of vier keer), is burgerlijk NIET gehuwd en bijgevolg bestaat er ook geen enkele juridische bescherming voor de vrouw(en). Het is volgens de Belgische grondwet verboden om religieuze huwelijken af te sluiten voordat het burgerlijke huwelijk werd afgesloten. |
Citaat:
Wat ik hiermee wil zeggen is dat de bruid totaal niet moet deelnemen aan de trouwpartij, en dan heb ik het niet over de moskee, maar op het stadhuis !!! Wat denk je, dat ik dit verzonnen heb of zo ?? :evil: |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:14. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be