Knuppel |
20 juli 2014 11:40 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus
(Bericht 7242074)
In De Tijd heb ik ook gelezen dat de tsjeven in feite doodsbang zijn van een scenario waarin, via het vormen van tripartite, N-VA federaal zou worden uitgesloten en tegelijkertijd de drijvende kracht zou zijn in een Vlaamse regering. Want dan kan N-VA vanuit een comfortabele positie die federale tripartite regelmatig onder vuur nemen. De CD&V is niet meer zo zelfzeker als vroeger. Ze zijn teruggevallen tot minder dan de helft van de parlementaire sterkte die ze ooit hadden en worden nu geconfronteerd met een N-VA die hen flink boven het hoofd gegroeid is. Tegelijkertijd zitten ze met een zware kater na de uitspraak van de Europese Commissie die van de Arco staatswaarborg brandhout heeft gemaakt.
|
Je hoeft niet eens "De Tijd" te lezen om dat te weten.
Leterme heeft tien jaar geleden al duidelijk gemaakt dat de Vlaamse regering de federale kan blokkeren.
Citaat:
Maar een Vlaamse regering die het been stijf houdt doet geheel de zaak blokkeren. We hebben een samenwerkingsfederalisme, met gemengde bevoegdheden, met samenwerkingsakkoorden, met overlegcomités. Dus: in elk van die mechanismen moet men samenwerken en is de medewerking nodig van de Vlaamse regering.
|
http://www.meervoud.org/index.php?bl...6&artikel_id=2
Ook kloothommel Eric Van Rompuy heeft enkele maanden voor de verkiezingen gewezen op dit "gevaar".
En hoeveel "samenwerkingsakkoorden" die zonder de N-VA werden bedisseld in het Vlinderakkoord van Di Rupo moeten er nog gesloten worden? 27?
In hetzelfde vraaggesprek zei Leterme het volgende:
Citaat:
Ik geloof niet echt in een toekomst in een Belgische context. Ik bedoel: de toekomst van de christen-democratie die zich baseert op een Belgische realiteit. Dit is voorbij.
|
En dit:
Citaat:
Het wordt tijd dat de Vlaamse regering niet meer continu aan het handje loopt van de federale regering. Nog eens, sinds 2001 is het heel duidelijk voor ons dat wij kiezen voor een toekomst in Vlaanderen. Meer dan ooit.
|
Vandaag probeert Peeters echter hemel en aarde te bewegen om de N-VA aan het handje te doen lopen van de federale regering.
Het doet me denken aan een drenkeling die de ondanks verwoede pogingen om zich te redden steeds verder in zee wordt gesleurd door de onderstroom.
|