| Lesane |
22 september 2004 16:07 |
Waar blijft de reactie van de BUB tegen de majesteitsschenners van P-magazine?
Zo schreef de P 2 weken geleden: "Over de schooljaren van de leden van onze koninklijke familie is al veel inkt gevloeid. Het hof houdt de grootste geheimhouding over de academische prestaties van onze prinsen. Nochtans zijn meerdere welingelichte bronnen het erover eens dat er weinig is om geheim te houden. ...
Over het studiebureau van Laurent: volgens de overlevering zou de werkbank vol gekrast zijn met beledigingen aan het adres van zijn eigen familie en Fabiola in het bijzonder. Vooral het feit dat zij en koning Boudewijn kinderloos waren, zou Laurent geïnspireerd hebben tot boude uitspraken over zijn tante. Zelfs de leuze Que la Belgique crève (België barst) zou erop te lezen zijn.
Er staat nog een leuk verhaal over Laurent in, maar dat ga ik hier niet overtypen.
In dezelfde P-magazine lezen we: Het gros is gewoon zo homoseksueel als prins Philip op een kappersconventie.
In die van vorige week lazen we dan weer vanalles over de verslavingen van de Saksen-Coburghers: Wie de jongste generatie van de familie aan het werk ziet, zou het niet zeggen, maar de familie Von Saksen-Coburgh staat bekend om haar seksverslaving. Het is geen toeval dat Astrid na haar 40ste nog steeds in de babyproductie zit. Het is de enige manier waarop haar religieuze fanatisme kan koppelen aan haar onverzadigbare drang. Van papa Albert II weten we dat hij al eens naast de pot pist(e). Ondertussen zijn er ook nieuwe theorieën over de dood van Albert I. De ridder-koning die officieel overleed op de rotsen van Marche-Les-Dames zou in werkelijkheid door zijn eigen vrouw zijn neergeschoten nadat ze hem had betrapt met een ouderwets spelletje met een buurmeisje. De absolute koning in het niet in bedwang kunnen houden van zijn lid was echter Leopold II. Geen enkele historicus durft het aan zijn onechte kinderen te tellen. Wel is zeker dat hij een voorkeur had voor Parijse danseresjes. Zelf had hij weinig problemen met zijn vrouwenhonger. Toen hij tijdens een optocht twee van zijn kinderen zag staan, riep hij hen toe: "allez, zet uw hoed weer op." Hetophouden van de hoed als de vorst passeert, was een voorrecht van leden van de familie.
Dit moet natuurlijk allemaal in de geest van het blad gelezen worden. Maar als ik soms belgicisten en royal-fans bezig zie vraag ik me toch af waar hun lezersbrieven blijven. De BUB'ers maken er een sport van om zoveel mogelijk in zoveel mogelijk kranten te komen met hun brieven. Dus wanneer komen ze in de P? Dan kunnen we nog eens lachen.
|