Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Samenwerkingsakkoorden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=20540)

Bruno232 23 september 2004 14:44

Samenwerkingsakkoorden

Hallo goede en minder goede vrienden;-)

Tot mijn verbazing zie ik dat ik blijkbaar op het forum kan. De laatste dagen waren bijzonder interessant voor de analysten van ons staatssysteem, waaronder ondergetekende.

Het Belgisch systeem is overwegend confederaal van aard. Het enige federale kenmerk (buiten de regering en de federale bevoegdheden) is de mogelijkheid van het parlement om bevoegdheden naar de deelgebieden door te geven. Maar ook dit gebeurt op een confederale wijze (stemming per taalgroep).

In ons confederalisme is er geen normenhiërarchie, alle regeringen zijn equipollent. Samenwerkingsakkoorden zijn niet democratisch. Democratie veronderstelt dat er een duidelijk lichaam is dat verkozen is door de bevolking en waar wetten worden besproken en geamendeerd. Dit geldt niet voor samenwerkingsakkoorden, waarbij niet de burgers maar wel de regio's eerste rechtssubjecten zijn. Een overlegcomité kan men niet ter verantwoording roepen. Samenwerkingsakkoorden staan boven wetten en boven decreten. Geen parlement kan een wet uitvaardigen die ze opschort of zelfs amendeert.

In ons systeem volstaat het dat één partij in één regering (bij gewestoverschrijdende zaken) geen tweederde meerderheid levert om alle andere niveaus lam te leggen.
De federale regering is een bemiddelaar tussen deelgebieden die zich als onafhankelijke (stads)staten gedragen.

Dimitri 23 september 2004 15:35

't Is toch wat, hè: iedereen denkt dat België een federale staat is, blijkt het gewoon een confederale staat te zijn! Snel agenderen voor het eerstvolgende overleg tussen de 'analysten van ons staatssysteem'.

Distel 23 september 2004 16:06

Straffer nog, Dimitri. We zijn zelfs onafhankelijk! Immers, confederalisme = separatisme, aldus goeroe Hans. Straffe toeren toch. Het ene moment zijn we aan het uitsterven, het volgende moment is de onafhankelijkheid een feit!

Tantist 23 september 2004 16:46

Politieke windhanen dat het zijn he, die belgicisten...

Bruno232 23 september 2004 17:31

Allez, de ayatollah van het grootnederlands denken heeft gesproken8)

Dimitri 23 september 2004 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bruno232
Allez, de ayatollah van het grootnederlands denken heeft gesproken8)

Tja, niet iedereen kan het niveau van 'analyst van ons staatssysteem' bereiken.

Distel 23 september 2004 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri

Enig idee of die post van ayatollah beter betaalt dan die van analyst?

Dimitri 23 september 2004 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel

Naar verluidt na de dood wel, maar daarvoor valt het tegen. De Vereniging Van Analysten Van Ons Staatssysteem wordt uiteraard netjes gesubsidieerd.

Tantist 23 september 2004 17:53

Citaat:

Zeker ik niet. Ik kan immers niet eens vatten hoe het komt dat België nog bestaat als het nu al een confederaal land is, en als confederalisme=separatisme. Ik ben echt dom, want ik snap dat niet.

Wil de Bin Laden van het belgicisme me dat eens uitleggen AUB?

Tantist 23 september 2004 17:54

Citaat:

Niet vet, maar ik ben in Syrië wel geliefder dan die analyst ;-)

Bruno232 23 september 2004 18:57

Mooi. En nu nog een inhoudelijke reactie misschien?

Bruno232 23 september 2004 23:05

ik wacht vol ongeduld8O

Stratcat 23 september 2004 23:23

Citaat:

Mooi. En nu nog een inhoudelijke reactie misschien?

Citaat:

ik wacht vol ongeduld8O

Mij lijkt dit aan je vraag te voldoen:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ik kan immers niet eens vatten hoe het komt dat België nog bestaat als het nu al een confederaal land is, en als confederalisme=separatisme.

Bruno232 24 september 2004 00:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier
Mij lijkt dit aan je vraag te voldoen:

Er zijn nog federale kenmerken (zie tekst)

Distel 24 september 2004 06:48

In een confederatie bestaat het overkoepelend niveau slechts bij gratie van de onafhankelijke deelstaten. België bestaat (maar hoe lang nog? 8) ) uit deelgebieden die niet onafhankelijk zijn. Bovendien zitten we eerder met een situatie waar die deelgebieden bestaan bij gratie van het overkoepelend niveau dan omgekeerd. Ik zie niet bepaald veel overeenkomsten tussen België en een confederatie.

ossaert 24 september 2004 07:27

Citaat:

Wat moet je daar eigenlijk voor studeren? Vergelijkende analytiek van ons Staatssysteem? Dat klinkt een beetje, nou ja, marxistisch, niet?

Distel 24 september 2004 07:38

Het staatssysteem zit weer vast. Kan iemand het even herstarten?

Tantist 24 september 2004 07:56

Citaat:

ik wacht vol ongeduld8O

Kunt u nog steeds niet lezen?

Citaat:

Zeker ik niet. Ik kan immers niet eens vatten hoe het komt dat België nog bestaat als het nu al een confederaal land is, en als confederalisme=separatisme. Ik ben echt dom, want ik snap dat niet.

Wil de Bin Laden van het belgicisme me dat eens uitleggen AUB?

ossaert 24 september 2004 08:20

Citaat:

Het staatssysteem zit weer vast. Kan iemand het even herstarten?

Formatteren dan maar?

Bruno232 24 september 2004 20:36

Citaat:

Kunt u nog steeds niet lezen?

Citaat:

Het Belgisch systeem is overwegend confederaal van aard. Het enige federale kenmerk (buiten de regering en de federale bevoegdheden) is de mogelijkheid van het parlement om bevoegdheden naar de deelgebieden door te geven. Maar ook dit gebeurt op een confederale wijze (stemming per taalgroep).
Zoals ik boven al zegde zijn er ook nog federale kenmerken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be