![]() |
Rekeningrijden flopt, had iemand wat anders verwacht ?
Nederland heeft een veel langer proefproject gedaan, en zelfs daar (met beter en stipter OV) kwam rekeningrijden nooit van de grond, zelfs niet na de tweede aanloop. (bron Wiki : http://nl.wikipedia.org/wiki/Rekeningrijden#Nederland )
Daarom wist men toch al op voorhand dat het hier totaal zou floppen. (ook wegens slechtere verkeersinfra en OV enz...) Citaat:
|
Dag meneer, wilt u graag meer of minder belastingen betalen?
M.a.w. nogal wiedes dat mensen ertegen zijn; ze zijn tegen alles als er nog maar een vermoeden bestaat dat ze meer zouden moeten betalen. Of het systeem een flop is, dat is een ander paar mouwen. Het verkeer nam blijkbaar wel af, de vraag is enkel of de verwachting gehaald werden. Een vorm van rekeningrijden komt er toch sowieso daar men niet anders zal kunnen, zoniet dreigt een compleet verkeersinfarct. |
Citaat:
Go figure. |
Trouwens het gaat niet alleen om het geld van de belastingen :
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...ngrijden.dhtml |
Citaat:
|
Citaat:
Ze waren er al mee bezig sinds ~ 1988 ! Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Het rekeningrijden vervangt geen énkele andere autobelasting.
Daarenboven trekt het openbaar vervoer hier inderdaad op niks. |
Citaat:
Wie in Nederland voor zijn werk bvb. van Amsterdam naar Den Haag moet, ZAL in de file staan. En in de steden zijn inderdaad veel meer fietsers dan hier, omdat daar een behoorlijke infrastruktuur is. Hier is het om te huilen. Ik woon op 10 km van Antwerpen. Ik kan hier alle uren(!) een bus nemen naar de stad, en die doet er 75 minuten over. Met de wagen is doe ik dat op 20 minuten, ondanks wat file. Om rekeningrijden zinvol te kunnen organiseren moeten er ALTERNATIEVEN geboden worden. Welnu, die zijn er niet, dus flopt dat. Simpel toch? |
Citaat:
Zo doet men dat: http://www.fietsen.123.nl/entry/1428...eladen-fietsen :lol: ofzo meer serieus: http://velotarier.be/tips/zo-neem-je...e-op-de-fiets/ naja... Voor de filestand gewoon dit nemen http://www.inrix.com/scorecard/ en europa selecteren, BE heeft NL ingehaald sinds een 5-tal jaren, ooit stond NL met kop en schouders bovenaan. Maar die hebben eindelijk iets tegen hun filedruk gedaan, ttz ze te verminderen. File is nochtans een doodgewone zaak, bvb ik sta dikwijls in de file bij de plaatselijke bakker (te weinig goede bakkers hé), als het brood of de broodjes maar lekker zijn. In supermarkten zie ik soms talrijke files op bepaalde dagen/uren. Tijd voor een babbel ofzo. Euh... waar ziet men eigenlijk geen files ? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Of, bij nader inzien zou een eenvoudig vignet gemakkelijker te arrangeren zijn. Dit ter compensatie van die landen hun tolsystemen waar wij het slachtoffer van zijn. |
Citaat:
Maar dat gaat netto wslk ook niets opbrengen, men moet dan met xx % minder toerisme rekening houden. En moest het iets opbrengen gaat het geld zeker niet naar betere/bredere hoofdwegen. In het buitenland ligt dat iets anders daar ziet men aan de toestand van de (veiligere) snelwegen en ook de hogere gemiddelde snelheden (kortere wegen- lange tunnels) dat het de moeite is om een (tijdelijk) vignet te nemen. (vb CH en A) |
Het lijkt erop dat men dit kostens wat dan ook wil en zal invoeren.
Een compleet wereldvreemd iemand als Ann Verhetsel durft in De Standaard dan nog zeggen dat autorijden nog véél duurder moet worden. Niks over slechte verbindingen, niks over stakingsproblemen, niks over verouderd materieel,... nee, het openbaar vervoer is de heilige koe hoor. :roll: |
Citaat:
Dat zal dan 20 jaar te laat zijn maar toch beter te laat als nooit. En dan betaalt de (diesel)vervuiler nog te weinig. :-D |
Citaat:
|
Citaat:
En 25 jaar terug sprak men in Europa ook nooit van extra-belastingen omwille van milieuredenen, nu wel. (Euro 1-norm was 1 jan 1993) Nu meet men emissieconcentraties in de ademlucht en stelt men grenswaardes op en die worden dikwijls overschreden, vooral stedelijke gebieden, vooral omwille van dieselverbranding, en vooral tijdens inversieweer (en meestal winter, waar er nog extra gestookt wordt: verwarming). En fijnstof meer bepaald ultrafijnstof is officieel kankerverwekkend enz... en voor 3/4 verantwoordelijk voor de gezondheidschade van alle onderzochte milieufactoren (bron MIRA en sowieso internationaal) Citaat:
Fijnstof of PM 2,5: http://www.eea.europa.eu/data-and-ma...cal-conditions Ik kan ook enkele vbn geven uit het buitenland waar de diesel duurder is dan de benzine (UK, CH, andere), of waar de jaarlijkse wegentaks op een dieselwagen geleidelijk tot ~ 5 maal duurder werd dan op een benzinewagen (per 100 cc), Duitsland vanaf Euro 3 -norm: Citaat:
Awel ons land is dat ook van plan, al heel lang (en nu zoeken ze alweer € 17 mrd): Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is inderdaad simpel. Probleem is echter dat de mensen de feiten niet kennen. Die zijn als volgt; 70 % van de werknemers woont op minder dan de 20 km van het werk en bijna de helft van de werknemers op minder dan 10 km. Die 10 km is perfect met de fiets te doen en 20 km kan je gemakkelijk overbruggen met een elektrische fiets bijvoorbeeld. Als je het bekijkt in die context, kan je niet anders dan vaststellen hoe belachelijk die schreeuw "er zijn geen alternatieven" wel niet is. Natuurlijk zullen die 70% werknemers niet allemaal met de fiets kunnen gaan om welke reden dat ook, maar dan kunnen ze misschien de bus nemen, of de trein - het hangt allemaal van de persoonlijke situatie. Kortom zo zie je maar welke potentieel er is als alternatief. Probleem is echter de tunnelvisie van de mensen die door mama en papa met de paplepel zijn ingegeven dat ze zich steeds met de auto moeten verplaatsen. Ook in Brussel is de gemiddelde afstand tot de randgemeenten 8 tot 16 km. Kwestie van alles een beetje in zijn perspectief te zien en de waarheid geen geweld aan te doen. |
Veel geld die peages en dat wachten altijd maar.
En na de tolmaffia krijg je de parkeermaffia...25€ per dag! Een werkmens zijn loon haalt dat niet meer! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be