Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Vrijwilligerswerk voor openbaar vervoer op het platteland (https://forum.politics.be/showthread.php?t=205648)

De schoofzak 3 augustus 2014 15:53

Vrijwilligerswerk voor openbaar vervoer op het platteland
 
Is dat een idee ?

Ik weet dat er bij ons vrijwillige brandweer is, vrijwilligers bij de raadplegingen van kind en gezin, hier en daar bij ziekenhuizen om patiënten tot bij de juiste wachtkamer te begeleiden, in bejaardenhuizen om er op bezoek te gaan of om er te helpen bij het voeden van de oudjes die zelf geen eten meer tot zich kunnen nemen ....
en ook gemeentelijke initiatieven om oudjes ergens naar toe te brengen, zoals vb. het ziekenhuis of het kerkhof.

bijkomende deelvraag:
Kan een beperkte belastingvrije vergoeding helpen om de laagste pensioenen wat op te krikken ?

En hierzie, de Hollandse versie van de belbus:

titel: Geruisloze opmars van vrijwillige buschauffeurs
link: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/...&utm_campaign=

Citaat:

Meer dan tien procent van de buschauffeurs in het openbaar vervoer is een vrijwilliger. In het landelijk gebied in het hele land maakt de reguliere streekbus op onrendabele lijnen steeds vaker plaats voor de buurtbus met vrijwilligers achter het stuur. Dit tot ergernis van FNV Bondgenoten die spreekt van 'werkverdringing'.

Het aandeel van vrijwillige buschauffeurs in het openbaar vervoer, vrijwel allemaal gepensioneerden, zal de komende jaren alleen nog maar groeien, voorziet onderzoeker Han de Waal van bureau Impact. Hij doet, in opdracht van de Stichting Arbeid en Gezondheid Beroepsvervoer, onderzoek naar de positie van de vrijwillige buschauffeur.

Nu al telt Nederland zo'n 150 buurtbusverenigingen met gemiddeld 25 vrijwillige buschauffeurs. Met busjes voor maximaal acht passagiers onderhouden ze de lijnen die te veel verlies opleverden voor provincies en vervoersbedrijven, de twee partijen die verantwoordelijk zijn voor het busvervoer.

Meldpunt 'werkverdringing'
Volgens FNV Bondgenoten, die half juli een meldpunt 'werkverdringing' heeft ingesteld, leidt de toestroom van vrijwillige chauffeurs in het busvervoer tot het verlies van reguliere, betaalde banen. Er loert bovendien nog een gevaar: de inzet van werklozen. De provincie Limburg wilde onlangs ook hen als 'vrijwillige' chauffeur inzetten op buurtbussen, maar het UWV verbood dat.



Wij pikken geen baan in

Voorzitter Baars van Buurtbusvereniging Zaanstreek Zuid

Vrijwillig chaufferen op een buurtbus biedt geen uitzicht op écht werk, oordeelde het UWV in dit geval. Elders in Nederland laat diezelfde instantie het soms wel toe, weet onderzoeker De Waal. Minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) en het UWV overleggen nu over wat precies onder vrijwilligerswerk moet worden verstaan. Daarbij komt ook aan de orde waar de inzet van vrijwilligers leidt tot werkverdringing.

'Buurtbus is juist uitkomst'
Buurtbusverenigingen betwisten dat hun 'werk' tot gevolg heeft dat echte banen verdwijnen. Onrendabele buslijnen op het platteland zijn de afgelopen jaren massaal geschrapt. Om toch 'iets' van openbaar vervoer te hebben is de buurtbus een uitkomst. Voorzitter Baars van Buurtbusvereniging Zaanstreek Zuid: 'Wij pikken geen baan in.'

Nu er fors moet worden bezuinigd op het openbaar vervoer is de vrijwillige buschauffeur steeds gewilder. In de zogeheten ov-concessies, waarin provincies vastleggen welke busdiensten moeten worden onderhouden, is de buurtbus met vrijwilligers een vast onderdeel geworden. Vervoersbedrijven zorgen voor het materieel, vrijwilligers houden de lijn draaiende.

bembem 3 augustus 2014 16:09

LOL@vrijwilligerswerk, dan is men plots wel goed genoeg om aan de slag te 'mogen' ... pffft!

Wapper 3 augustus 2014 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door izzy (Bericht 7267729)
In België heet dat werken met behoud van pensioenuitkering.
Ik ben tegen uw voorstel.

Citaat:

De gepensioneerden moeten inderdaad niet nog meer profiteren op kap van de werkenden
Hoezo? Google-tip: repartitiesysteem pensioenen.


Citaat:

en ze moeten ook niet hun jobs afnemen.
Hoezo? Omdat ze onbezoldigd een job doen die de overheid niet KAN of WIL financieren? Wiens job wordt er hier dan afgenomen?

vlaams realist 3 augustus 2014 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 7267786)
Hoezo? Google-tip: repartitiesysteem pensioenen.




Hoezo? Omdat ze onbezoldigd een job doen die de overheid niet KAN of WIL financieren? Wiens job wordt er hier dan afgenomen?

Van de taxichauffeur die die oudjes van links naar rechts bracht ?
Weer een werkloze bij.

Wapper 3 augustus 2014 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist (Bericht 7267915)
Van de taxichauffeur die die oudjes van links naar rechts bracht ?
Weer een werkloze bij.

Ik kan het woord taxi/taxichauffeur niet vinden in de OP. Wat nu?

Mahalingam 3 augustus 2014 21:08

Er zijn veel vrouwen die vrijwillig hun ramen zemen. Dan besparen ze een glazenwasser.
De Bond van Glazenwassers gaat hier binnenkort actie tegen voeren.

En over taxi's: die zijn in zak en as vanwege een app die Uber heet.
Citaat:

De passagiers met de app op hun telefoon krijgen vanaf vandaag de mogelijkheid om een Uberpop te bestellen, die stukken goedkoper is dan gewone taxi’s.

freespirit 4 augustus 2014 11:18

Busvervoer - ook op het platteland - behoort een kerntaak te zijn van de overheid ! Zij moet iedereen een basismobiliteit garanderen, zonder dat je daarvoor privévervoet dient aan te wenden (wagen).

Net zoals brandweer, ouderenzorg, kinderopvang, ziekenverpleging, etc. kerntaken van de overheid behoren te zijn.

Ik stel ook vast dat 'vrijwilligerswerk' steeds meer wordt misbruikt om reguliere personeelstekorten op te vangen in allerhande sectoren, zodat men verder - blind - op personeelskosten kan besparen.

Pas op, ik heb absoluut niets tegen vrijwilligerswerk, ik heb zelf de afgelopen tien jaar meer dan 10.000 uren (!) als vrijwilliger meegedraaid voor allerhande instanties. Maar dat vrijwilligerswerk kan enkel maar 'aanvullend' zijn of om vrijetijdsbehoeften voor mensen in te vullen, niet 'ter vervanging' van normaal bezoldigd personeel tewerkgesteld in fundamentele sectoren.

vlaams realist 4 augustus 2014 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam (Bericht 7268244)
Er zijn veel vrouwen die vrijwillig hun ramen zemen. Dan besparen ze een glazenwasser.
De Bond van Glazenwassers gaat hier binnenkort actie tegen voeren.

En over taxi's: die zijn in zak en as vanwege een app die Uber heet.

Die app die het gemakkelijk maakt om zwart te werken ?
Die chauffeurs die niet het verplichte rijbewijs of verzekering hebben om aan bezoldigd personenvervoer te doen ?
Geen verzekering, boekhouding of wat dan ook ?
Ja, dat is pure fraude.
Maar er mocht eens een grote kuis worden gehouden in de sector.
Nu ze dreigt te verdwijnen gaat mn er misschien eens aan beginnen.

vlaams realist 4 augustus 2014 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7268811)
Busvervoer - ook op het platteland - behoort een kerntaak te zijn van de overheid ! Zij moet iedereen een basismobiliteit garanderen, zonder dat je daarvoor privévervoet dient aan te wenden (wagen).

Net zoals brandweer, ouderenzorg, kinderopvang, ziekenverpleging, etc. kerntaken van de overheid behoren te zijn.

Ik stel ook vast dat 'vrijwilligerswerk' steeds meer wordt misbruikt om reguliere personeelstekorten op te vangen in allerhande sectoren, zodat men verder - blind - op personeelskosten kan besparen.

Pas op, ik heb absoluut niets tegen vrijwilligerswerk, ik heb zelf de afgelopen tien jaar meer dan 10.000 uren (!) als vrijwilliger meegedraaid voor allerhande instanties. Maar dat vrijwilligerswerk kan enkel maar 'aanvullend' zijn of om vrijetijdsbehoeften voor mensen in te vullen, niet 'ter vervanging' van normaal bezoldigd personeel tewerkgesteld in fundamentele sectoren.

De overheid moet zich op haar "kerntaken" richten. Daarin regels vastleggen, en die dan respecteren en afdwingen. Bijvoorbeeld een bushalte op x afstand van je woonplaats, en vandaar elk uur een bus.
Maar die regels bestaan al. Ook de belbus is daar een versie van.
Maar dat je iedereen voor de deur kan oppikken op elk uur van de dag, da's erover.

freespirit 4 augustus 2014 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist (Bericht 7268864)
De overheid moet zich op haar "kerntaken" richten. Daarin regels vastleggen, en die dan respecteren en afdwingen. Bijvoorbeeld een bushalte op x afstand van je woonplaats, en vandaar elk uur een bus.
Maar die regels bestaan al. Ook de belbus is daar een versie van.
Maar dat je iedereen voor de deur kan oppikken op elk uur van de dag, da's erover.

Dat heb ik dan ook nooit beweerd !

Probleem is dat de nieuwe Vlaamse Regering zelfs die basismobiliteit, die nu aanwezig is, wil terugschroeven.

vlaams realist 4 augustus 2014 12:13

Een bedrijf dat een reguliere busdienst uitbaat moet zich in orde stellen met alle wettelijke verplichtingen. Zoals loon voor de chauffeurs.
Dat is anders dan je buurvrouw haar ramen lappen of dat mensje eens wegbrengen.
Zelfde commentaar op Uber. Als die chauffeurs deftig verzekerd zijn, een boekhouding voeren, BTW betalen. Dan is het geen oneerlijke concurrentie.
Maar nu wél.

vlaams realist 4 augustus 2014 12:20

Het is wachten op het eerste ongeval van een Uber chauffeur. Wie gaat de gewonde betalende passagier vergoeden? De verzekering? Uber? Tgaat een mooi proces worden.
Ook dat vrijwilligerswerk moet in een deftige structuur gebeuren. Bekwame mensen met de juiste verzekering op de goede plaats kunnen wonderen doen.

Fille van de Foor 4 augustus 2014 13:39

Ik heb nood aan een vrijwillige schrijnwerker en een vrijwillige loodgieter...

De schoofzak 4 augustus 2014 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fille van de Foor (Bericht 7268980)
Ik heb nood aan een vrijwillige schrijnwerker en een vrijwillige loodgieter...

En aangezien het een basis humanitair recht is dat iedereen in zijn huis veilig, proper, hygiënisch en confortabel moet kunnen kakken, is hier een taak van de overheid weggelegd ...

.

freespirit 4 augustus 2014 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist (Bericht 7268881)
Het is wachten op het eerste ongeval van een Uber chauffeur. Wie gaat de gewonde betalende passagier vergoeden? De verzekering? Uber? Tgaat een mooi proces worden.
Ook dat vrijwilligerswerk moet in een deftige structuur gebeuren. Bekwame mensen met de juiste verzekering op de goede plaats kunnen wonderen doen.

Daar moet ik je gelijk in geven !

Ik wacht ook (bang) af tot wanneer er eens een wagen van Uber zwaar verongelukt of tot wanneer er eens een particuliere slaapkamer, via 'Air B&B', afbrandt met daar de gasten nog in. Wie gaat er dan aansprakelijk gesteld worden ? Dat wordt dan nog dikke miserie en allicht een jarenlange procedureslag.

Dit is wel geen vrijwilligerswerk te noemen, omdat het hier het aanbod van bezoldigde diensten betreft, principe van vrijwilligerswerk is dat je je arbeid volstrekt onbetaald doet, eventueel wel met terugbetaling van de gemaakte onkosten. Eigenlijk is dat met Uber en Air B&B gewoon 'zwartwerken' via de sociale media. En het wordt door velen nog gedoogd ook.

De schoofzak 5 augustus 2014 09:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist (Bericht 7268881)
Het is wachten op het eerste ongeval van een Uber chauffeur. Wie gaat de gewonde betalende passagier vergoeden? De verzekering? Uber? Tgaat een mooi proces worden.
Ook dat vrijwilligerswerk moet in een deftige structuur gebeuren. Bekwame mensen met de juiste verzekering op de goede plaats kunnen wonderen doen.

Dat zever argument werd ook gebruikt toen de allereerste oproepen om met carpooling naar je werk te gaan, gelanceerd werden.

Verzekeringen zijn zeker nodig en nuttig,
maar evengoed is het maatschappelijk nodig en nuttig dat geregeld moet worden dat niet alles kan verzekerd worden.
(ik heb het nogal tegen die Amerikaanse onnozelheden van procederen voor de centen)

Straks kan je nog geen verjaardagsfeestje voor je kinderen meer organiseren, of een fietstochtje met de buren.

.

vlaams realist 5 augustus 2014 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7269799)
Dat zever argument werd ook gebruikt toen de allereerste oproepen om met carpooling naar je werk te gaan, gelanceerd werden.

Verzekeringen zijn zeker nodig en nuttig,
maar evengoed is het maatschappelijk nodig en nuttig dat geregeld moet worden dat niet alles kan verzekerd worden.
(ik heb het nogal tegen die Amerikaanse onnozelheden van procederen voor de centen)

Straks kan je nog geen verjaardagsfeestje voor je kinderen meer organiseren, of een fietstochtje met de buren.

.

Dat is geen zever, elke commerciele activiteit heeft verzekering, alle sportclubs en jeugdverenigingen ook.
De ene, beschermt werknemers en klanten, de andere, leden en vrijwillige medewerkers. Moeten we dat afschaffen misschien ?
Over fietstochtjes of kinderfeestjes heb ik het niet gehad.

1207 5 augustus 2014 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7269799)
Dat zever argument werd ook gebruikt toen de allereerste oproepen om met carpooling naar je werk te gaan, gelanceerd werden.
.

Met dat verschil dat niemand hiervoor betaald wordt. carpooling is geld besparen

Uber of dit is gewoon een commerciële activiteit

über is goedkoper als een taxi maar is gewoon zwartwerk.
als er iets gebeurt trekt iedereen zijn handen eraf

Uber: wij beiden gewoon de dienst en leggen contact en die trekken garantie hun handen terug als er ongelukken gebeuren
verzekering chauffeur: uw werd financieel vergoed
verzekering klant verwijst door naar verzekering vd chauffeur

De schoofzak 6 augustus 2014 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 7269982)
Met dat verschil dat niemand hiervoor betaald wordt. carpooling is geld besparen

Uber of dit is gewoon een commerciële activiteit

über is goedkoper als een taxi maar is gewoon zwartwerk.
als er iets gebeurt trekt iedereen zijn handen eraf

Uber: wij beiden gewoon de dienst en leggen contact en die trekken garantie hun handen terug als er ongelukken gebeuren
verzekering chauffeur: uw werd financieel vergoed
verzekering klant verwijst door naar verzekering vd chauffeur

Dan moet zwartwerk maar eens anders gedefinieerd worden.

Ik verwijs naar gemeentelijke initiatieven die vervoer regelen voor niet- of mnder-mobiele oudere of andere mensen.

Als mijn vriend mij naar de luchthaven brengt en komt afhalen, omdat ik dat ook voor hem en zijn vrouw doe, dan is dat een goede zaak.
Als wij onderweg een ongeval hebben, dan moet ik er niet meer financieel voordeel uit trachten te halen dan dat ik datzelfde ongeval zou hebben met mijn eigen wagen.

Net zo met uber, en net zo met die busdiensten: natuurlijk wel een verzekering, maar niet onnozel doen met zwartwerk en consoorten.

.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be