Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   crisis doet klikken: zwartwerk massaal aangegeven (https://forum.politics.be/showthread.php?t=205734)

bembem 5 augustus 2014 18:07

crisis doet klikken: zwartwerk massaal aangegeven

http://www.xenarjo.be/thema/werk/cri...al-aangegeven/

Citaat:

We waren nog nooit zo bekommerd over de belastingaangifte van een ander. Waar vroeger verklikken van zwartwerk not done was, lijken Belgen tegenwoordig enorm nobel. Het aantal meldingen bij de kliklijn bedroeg vorig jaar 1.221, 70 procent meer dan in 2011. De aanhoudende economische crisis lijkt onze burgerzin sterk aan te wakkeren.

Wraak, jaloezie en zuurte
Of het normbesef een grote rol speelt, is niet duidelijk. Een op de drie meldingen van zwartwerk bij de fiscus gebeurt anoniem. Toch zegt de Kliklijn dat het meestal om een bekende gaat, soms zelfs een ex-partner of familielid. Wraak, jaloezie en zuurte lijken dus meer plausibele motieven. Dat zijn echter gevaarlijke ingrediënten voor een sterke samenleving.

Niet iedereen gelijk
Er lijken onofficiële regels te bestaan bij het verklikken. Een klusjesman kan, een cafébaas kan niet. Waarom? Dat is niet geheel duidelijk. Het is een beetje een loterij: de ene heeft veel vrienden en klust zijn hele leven bij in het zwart, de andere is minder populair en wordt gemeld en betrapt bij zijn debuut.

Black box
De horecasector lijkt het momenteel nog te overleven, maar begint wel al te vrezen voor de toekomst. Vanaf 1 januari 2014 verschijnt daar verplicht de ‘black box', of opspoorbare kassaregistratie. De horecafederatie en de uitbaters verwachten dat er door deze maatregel 25.000 jobs zullen verdwijnen. Verklikken zal hierbij niet meer nodig zijn.

Nood aan solidariteit
Een verandering in de mentaliteit over zwartwerk kan ons land en onze begroting helpen, enkele losstaande verklikken uit jaloezie niet. 1.200 meldingen is niet niks, maar is verwaarloosbaar weinig op de ruim 6,7 miljoen belastingplichtigen in België. In 2012 voerde de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst 14.096 ‘hit and run’ controles uit. Op 4.560 plaatsen, of 32 procent, werd er een inbreuk vastgesteld inzake zwartwerk. Dat voornamelijk in de bouw- en horecasector. Een groot gevoel van solidariteit lijkt nodig om een echte ommekeer te veroorzaken en het zwartwerk echt in te perken. De vraag is echter of de Belg dat wil.

Vind jij dat je zwartwerk moet melden om de samenleving vooruit te helpen of ben je net tegen dit klikgedrag? Welk belastingontduiking zou je wel of niet aangeven? En waarom klikken we meer in crisistijd? Is dat uit jaloezie? Reageer!

Ik zou iemand noooooit verklikken, crisis of niet ...

En jullie? (lolz)

Zipper 5 augustus 2014 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 7270512)
http://www.xenarjo.be/thema/werk/cri...al-aangegeven/

Ik zou iemand noooooit verklikken, crisis of niet ...

En jullie? (lolz)

Ik klus al meer dan twintig jaar bij. Nog nooit last gehad met "verklikkers", en uiteraard verklik ik dus ook niet.

bembem 5 augustus 2014 18:17

shhhhhhhhhhhhh! oppassen Zipper! want het zit hier vol jaloerse mannekes ...

bembem 5 augustus 2014 18:18

ik zou ook wel een zwart jobje willen, alleen vind ik daar ook niks :-(

Zipper 5 augustus 2014 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 7270521)
ik zou ook wel een zwart jobje willen, alleen vind ik daar ook niks :-(

Tja, wat kunt ge goed ??

vlaams realist 5 augustus 2014 19:01

Een beetje bijverdienen (overuren int zwart, bijles geven, een beetje klusjesman of tuinier spelen). Is iets compleet anders dan onderhouden worden door de gemeenschap ( dopper, OCMWer, arbeidsonbekwaam) en dan je gekregen loon aanvullen door zwartwerk, drugshandel of andere criminele activiteiten.
Het 1ste is iets bijverdienen na je bijdrage aan de maatschappij, het 2de is volop profiteren.

Ratatosk 5 augustus 2014 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 7270553)
Tja, wat kunt ge goed ??

Op de knieeën en .......

bembem 5 augustus 2014 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 7270563)
Op de knieeën en .......

on topic pls :-P

bembem 5 augustus 2014 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist (Bericht 7270557)
Een beetje bijverdienen (overuren int zwart, bijles geven, een beetje klusjesman of tuinier spelen). Is iets compleet anders dan onderhouden worden door de gemeenschap ( dopper, OCMWer, arbeidsonbekwaam) en dan je gekregen loon aanvullen door zwartwerk, drugshandel of andere criminele activiteiten.
Het 1ste is iets bijverdienen na je bijdrage aan de maatschappij, het 2de is volop profiteren.

Als het maar "een beetje" is want zo worden wel jobs ingepikt die door werkzoekenden zouden kunnen gedaan worden :evil:

Hypochonder 5 augustus 2014 20:49

Deze mentaliteitswijziging is vooral te danken aan John Crombez en de sossen die op een bepaald moment besloten dat ze hun putten moesten dempen met fraudebestrijding. Dezelfde mensen die zogezegd een warme samenleving willen dus.

Demper 5 augustus 2014 20:54

ik heb er ook ene verklikt

IanVD 5 augustus 2014 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 7270642)
on topic pls :-P

Wie is topic en waarom wilt ge erop? :p

Ik heb het moeilijk om een standpunt in te nemen over zwartwerk. Ik vind dat een kleine bijdrage moet kunnen die onbelast is, maar hoe controleer je dit?
En dan is er nog de schemerzone van bevriende schilders/stukadoors/... Die tijdens hun vrije tijd iemand helpen bij een verbouwing...

Ratatosk 5 augustus 2014 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 7270732)
ik heb er ook ene verklikt

Ik ken er zelfs die geslikt hebben.

Demper 5 augustus 2014 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 7270737)

ik meen het hoor

Pandareus 5 augustus 2014 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 7270737)

Heeft hij echt zijn buurvrouw verklikt voor zwartpijpen ? 8O

Ratatosk 5 augustus 2014 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 7270745)
Heeft hij echt zijn buurvrouw verklikt voor zwartpijpen ? 8O

Neenee, in het zwart moedermelk bedienen.

bembem 5 augustus 2014 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 7270749)
Neenee, in het zwart moedermelk bedienen.

je bedoelt chocomelk :-P

Ratatosk 5 augustus 2014 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 7270761)
je bedoelt chocomelk :-P

Ik heb nog geen neger getapt.

Gij ervaring?

bembem 5 augustus 2014 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 7270766)
Ik heb nog geen neger getapt.

Gij ervaring?

het is "Afrikaan" :x

Ratatosk 5 augustus 2014 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 7270779)
het is "Afrikaan" :x

Ne afrikaan kan ook wit zijn. Geen racistische zever hier.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be