Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Voetgangerstunnel Antwerpen, gevaarlijk ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=205737)

Universalia 5 augustus 2014 19:19

Voetgangerstunnel Antwerpen, gevaarlijk ...

Een wandelingetje door de voetgangerstunnel (Antwerpen) leerde dat dit best 'gevaarlijk' is voor wandelaars daar de fietsers er met 'enorme' snelheden doorkoersen en vlak naast de mensen hun lichaam weten te scheuren.

'GAS boete' geven? Overdreven snelheid in een tunnel die open staat voor voetgangers en fietsers? :-D

Is daar controle eigenlijk??? 8O

Micele 5 augustus 2014 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7270598)

Is dat een voetgangerszone met bord F103 ?
Met of zonder onderbord - of afgebeelde fiets zie hieronder - die het "stapvoets fietsen" toelaat ?

Citaat:

http://wegcode.be/wetteksten/secties...85-art22sexies

22sexies.1. Tot voetgangerszones hebben alleen voetgangers toegang.

Evenwel :

1° hebben toegang tot die zones :

a) [ ... ] opgeheven (art. 8, KB 13-02-2007, BS 23-02-2007);
b) de voertuigen voor toezicht, controle en onderhoud van deze zone en de voertuigen voor het wegruimen van vuilnis;
c) de prioritaire voertuigen als bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt;
d) de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer;
e) de bestuurders van voertuigen waarvan de garage binnenin die zones is gelegen en slechts toegankelijk is via die zones;
f) in geval van absolute noodzaak, de voertuigen van handelsondernemingen die in die zones gevestigd zijn en slechts via die zones toegankelijk zijn, wanneer deze voertuigen bestemd zijn voor leveringen en indien die leveringen een hoofdactiviteit van deze ondernemingen uitmaken;
g) in geval van absolute noodzaak, de voertuigen die dienen voor een werk in die zones.
h) toeristische treintjes, bespannen voertuigen, rijwieltaxi's;
i) de voertuigen die gebruikt worden in het kader van de uitoefening van een medisch beroep of thuisverzorging.
j) [ ... ] opgeheven (art. 8, KB 13-02-2007, BS 23-02-2007).

In de gevallen bedoeld onder e) tot i) moeten de begunstigden aan de binnenkant van de voorruit van hun voertuig een vrije doorgangskaart aanbrengen die door de burgemeester of zijn gemachtigde is afgegeven; voor de bespannen voertuigen en de rijwieltaxi's moet de bestuurder in het bezit zijn van de vrije doorgangskaart.

2° tot die zones hebben toegang, indien verkeerstekens het voorschrijven en volgens de beperkingen die daarop vermeld staan :

a) de voertuigen die in die zones moeten laden of lossen;
b) de taxi’s, die binnen die zones een welbepaalde bestemming hebben om personen te laten in- en uitstappen;
c) de fietsers.

22sexies.2. In die zones mogen de voetgangers de volledige breedte van de openbare weg volgen.

De bestuurders die er mogen in rijden, moeten stapvoets rijden; ze moeten de doorgang vrij laten voor de voetgangers en zo nodig stoppen. Ze mogen de voetgangers niet in gevaar brengen en niet hinderen.

In die zones moeten de fietsers van hun fiets afstappen wanneer de dichtheid van het voetgangersverkeer hun doorgang bemoeilijkt.

Het spelen is toegelaten.

Het is verboden te parkeren in die zones.

Universalia 7 augustus 2014 22:21

Dat bord waar u melding van maakte lijkt mij niet ééntje wat in een tunnel geplaast zal worden.

Het ging over de 'oude voetgangerstunnel' op LO niet die aan het galgenweel gelegen is.

En in die 'oude tunnel' zag ik alleen maar het bord Maximumsnelheid 5km/u

Een ander bord dan weer leerde:

'Dit is een VOETGANGERSTUNNEL, het fietsen wordt hier enkel stapvoets (5km/u) toegestaan als tegemoetkoming.
Wees bijzonder voorzichtig tegenover de voetgangers.'

Iets anders staat er niet of als er werken in uitvoering zijn de fietsers moeten afstappen en hun fiets aan de hand houden.

Zo zie je maar ... :-D

freespirit 8 augustus 2014 02:25

Vroeger was het in Antwerpen zo dat het volgende gold, ik vermoed dat dit nu nog steeds van toepassing is:

- fietsers en brommers nemen bij voorkeur de fietserstunnel die parallel gelegen is aan de Kennedytunnel, dus ter hoogte van het Zuid op de RO die uitkomt op LO ter hoogte van het Galgenweel.

- de voetgangerstunnel die noordelijker ligt en op RO de binnenstad met de Beatrijslaan op LO verbindt, die is enkel geschikt voor voetgangers en fietsers tegen stapvoetse snelheid, bij voorkeur wandelt men dan naast de fiets. Brommers en snorfietsen (in werking) zijn er d'office verboden.

Ik volg bij deze de ergernis van de draadstarter en kan beamen dat je steeds meer als voetganger in de voetgangerstunnel 'geterroriseerd' wordt door snel en rakelings fietsende lieden, die de regels aan hun laars lappen en de voetgangers in gevaar brengen doordat ze denken dat de tunnel het racecircuit van Francorchamps is.

Meestal zijn de overtreders van hetzelfde type aso's die denken dat ze met de fiets tegen 35 km/h over het voetpad mogen scheuren, onachtzaam voor de echte zwakke weggebruikers die zich een hoedje schrikken als je niet verwacht dat die letterlijk je pad kruisen.

Ik vrees dat het wachten is tot het eerste zware ongeval in de voetgangerstunnel met gekwetsten of zelfs doden vooraleer 't stad dit au sérieux zal nemen en er maatregelen zullen getroffen worden. Beetje zoals kruispunten pas heringericht worden nadat er een dodelijke botsing plaatsvond. Dat is helaas de trieste realiteit hoe onze overheden tov zulke problemen staan.

cookie monster 8 augustus 2014 02:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7274195)
Ik volg bij deze de ergernis van de draadstarter en kan beamen dat je steeds meer als voetganger in de voetgangerstunnel 'geterroriseerd' wordt door snel en rakelings fietsende lieden, die de regels aan hun laars lappen en de voetgangers in gevaar brengen doordat ze denken dat de tunnel het racecircuit van Francorchamps is.

In vele gevallen klopt dit :(

schaduw 8 augustus 2014 06:10

Ik fiets aan ongeveer 10 km/u door die tunnel. Ik bel nooit om voetgangers te passeren. Ik wacht gewoon tot ik voorbij kan. Voetgangers hebben er voorrang. Maar inderdaad, de mooi het leven is mooi, mijn vrijheid mijn blijheid debielen zie je tegen twintig, dertig per uur, voetgangers uit de weg bellend door de tunnel sjezen als de automobilisten die ze normaal zijn. Laat ze dus maar fietsers verbieden in de konijnenpijp. 't Is toch maar een minderheid die respect kan opbrengen voor andermans vrijheid om op 't ge makje wijl een parleke doend de tunnel door te wandelen zonder de kinderen als honden te moeten koorden.

Zeus 8 augustus 2014 07:53

Citaat:

Een wandelingetje door de voetgangerstunnel (Antwerpen) leerde dat dit best 'gevaarlijk' is voor wandelaars daar de fietsers er met 'enorme' snelheden doorkoersen en vlak naast de mensen hun lichaam weten te scheuren.

'GAS boete' geven? Overdreven snelheid in een tunnel die open staat voor voetgangers en fietsers? :-D

Ik heb mij daar ook al meerdere malen aan geërgerd. Er zit maar één ding op: verplicht afstappen.

Een andere ergernis: kinderen die de hele tunnel lang zo hard mogelijk krijsen. Door de akoestiek doet dat echt pijn aan de oren.

Universalia 8 augustus 2014 09:30

Citaat:

Laat ze dus maar fietsers verbieden in de konijnenpijp.
Daar mag je al zeker niet met de fiets door of hij moest afgesloten geweest zijn voor de éne of andere sportmanifestatie.

Citaat:

Een andere ergernis: kinderen die de hele tunnel lang zo hard mogelijk krijsen. Door de akoestiek doet dat echt pijn aan de oren.
Dat is inderdaad zo, ik durf er mij ook al wel eens aan ergeren.

Van een heel klein kindje kan je dat nog verwachten, dat zal dat 'leuk' vinden al zittende in zijn buggy, daarnaast zijn er wel mensen die dat gewoon doen om lawaai te maken. 8O

Micele 8 augustus 2014 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7274022)
En in die 'oude tunnel' zag ik alleen maar het bord Maximumsnelheid 5km/u
Een ander bord dan weer leerde:
'Dit is een VOETGANGERSTUNNEL, het fietsen wordt hier enkel stapvoets (5km/u) toegestaan als tegemoetkoming.
Wees bijzonder voorzichtig tegenover de voetgangers.'

Dat had je eerder kunnen zeggen dat daar maar max 5 kmh geldt.

DeProf_eet 8 augustus 2014 15:14

Er zijn er al een paar (toevallig nog niet in die tunnel) met hun fiets en hun smoelwerk tegen de grond gegaan die een voetpad als een racecircuit beschouwden.

De vraag is of ik juridisch gezien in feite wel verplicht ben uit te wijken waar ik als zwakke weggebruiker voorrang heb. Een fiets word in de wegcode als een zwakke weggebruiker beschouwd. Een voetganger ook. Maar is een voetganger niet een zwakkere weggebruiker ? Voorlopig dus niet.

Fietsers opgelet dus. Ik wijk niet uit !!

cookie monster 8 augustus 2014 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet (Bericht 7275003)

Hier van'tzelfde

freespirit 10 augustus 2014 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet (Bericht 7275003)
Er zijn er al een paar (toevallig nog niet in die tunnel) met hun fiets en hun smoelwerk tegen de grond gegaan die een voetpad als een racecircuit beschouwden.

De vraag is of ik juridisch gezien in feite wel verplicht ben uit te wijken waar ik als zwakke weggebruiker voorrang heb. Een fiets word in de wegcode als een zwakke weggebruiker beschouwd. Een voetganger ook. Maar is een voetganger niet een zwakkere weggebruiker ? Voorlopig dus niet.

Ik weiger zo ook uit te wijken voor fietsers die onrechtmatig het voetpad gebruiken als 'racebaan' en je zo bijna van je sokken rijden. Scheldtirades en bedreigingen zijn al meermaals mijn deel geweest. Maar ik trek me dat niet aan, gewoon kalm reageren en die gefrustreerde agressieve fietsers verder in hun potje laten sudderen.

Nog een (letterlijke) dooddoener: fietsers die zonder licht rijden, omdat ze dan vinden dat ze te hard (?) moeten trappen om hun dynamo te activeren. Los van het feit dat je tegenwoordig ook losse lichtjes kan bevestigen, is dat toch echt wel een argument om van te steigeren ! Die fietsers de honderd jaar ervoor die waren dan 'sterker' of wat ? Watjes zijn het tegenwoordig !

freespirit 10 augustus 2014 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Orie (Bericht 7274519)
Waarom zou je een half uur willen wandelen door die tunnel? Terwijl de ondergrondse tram je op 5 minuten van de Groenplaats naar Linkeroever brengt en omgekeerd.

Nee maar eerlijk, pleit u hier nu voor een gas-boete of wat? 8O Ik denk dat de schade door snel fietsen in die tunnel zo beperkt is, dat het geen controle behoeft...

Niet van 't stad, zekers ?

Universalia 11 augustus 2014 05:40

Citaat:

Nog een (letterlijke) dooddoener: fietsers die zonder licht rijden, omdat ze dan vinden dat ze te hard (?) moeten trappen om hun dynamo te activeren. Los van het feit dat je tegenwoordig ook losse lichtjes kan bevestigen, is dat toch echt wel een argument om van te steigeren ! Die fietsers de honderd jaar ervoor die waren dan 'sterker' of wat ? Watjes zijn het tegenwoordig !
De meeste fietsen die men in het verkeer ziet rondkoersen zijn ook totaal niet meer in orde: een bel, reflectoren, licht en van die dingen weet je wel.

Plicht van de fietsers

Wegcode fietsers en bromfietsers

From_Vlaanderen 13 augustus 2014 20:53

Citaat:

Om ter langst wheelies trekken met de motor. Ja met de moto :D.
Toen bestonden er nog geen gasboetes, dan was dat volgens mij direkt Oudaen in ;-).

DeProf_eet 13 augustus 2014 23:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Orie (Bericht 7274519)
Nee maar eerlijk, pleit u hier nu voor een gas-boete of wat? 8O Ik denk dat de schade door snel fietsen in die tunnel zo beperkt is, dat het geen controle behoeft...

Ja, totdat ik dan eens een wandelingetje ga maken in die tunnel, met wandelstok bvb, en niet opzij zal gaan voor een aanstormende fietser. Binnen de kortste tijd liggen er een tiental fietsers op een hoopje te kreunen. Wedden ?

Universalia 14 augustus 2014 07:01

Citaat:

Ja, totdat ik dan eens een wandelingetje ga maken in die tunnel, met wandelstok bvb, en niet opzij zal gaan voor een aanstormende fietser. Binnen de kortste tijd liggen er een tiental fietsers op een hoopje te kreunen. Wedden ?
En dat zal een wreed accident zijn denk ik met de snelheden dat die weten te halen soms. :rofl:

circe 14 augustus 2014 07:30

Er wordt enkel gefilmd in de lift van de voetgangerstunnel. Dus IN de tunnel zelf is er geen enkele controle.

Anna List 14 augustus 2014 08:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7278039)
Ik weiger zo ook uit te wijken voor fietsers die onrechtmatig het voetpad gebruiken als 'racebaan' en je zo bijna van je sokken rijden. Scheldtirades en bedreigingen zijn al meermaals mijn deel geweest. Maar ik trek me dat niet aan, gewoon kalm reageren en die gefrustreerde agressieve fietsers verder in hun potje laten sudderen.

fietsers op t voetpad ? heb je t over een specifieke plaats ?

ik zie dat eigenlijk enkel gebeuren op plaatsen waar
-geen fietspad is en de rijbaan eigenlijk te gevaarlijk is om te fietsen
-de staat vd rijbaan zo erbarmelijk is dat er eigenlijk niet (veilig)gefietst kan worden

uiteraard zouden die fietsers eigenlijk moeten afstappen, maar ik begrijp ook wel hoe t komt ...

zou mijn pijlen dan ook eerder richten op de erbarmelijke inrichting vd infrastructuur ...

nog zo iets : voetgangers die op t fietspad (cfr fietspad Antwerpse kaaien) kuieren, veelal toeristen, ... die mensen schrikken zich rot en hebben helemaal niet door dat ze op een fietspad wandelen ... niet moeilijk, dat staat ook nergens aangegeven, terwijl een bordje bij elke voetgangeroversteekplaats m.i. toch een minimum zou moeten zijn daar ...
(fyi dit was geen pleidooi voor races op t fietspad op de scheldekaaien)

Vlaamse politici en infrastructuurbeheerders zouden m.i. verplicht halfjaarlijks op studiereis (met de fiets) door NL moeten trekken ... echt, het verschil is beschamend (voor Vlaanderen)!

circe 14 augustus 2014 08:30

Hoezo niet aangeduid? Zijn fietspaden dan niet gewoonlijk met rode steen gemaakt?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be