![]() |
Voetgangerstunnel Antwerpen, gevaarlijk ...
Een wandelingetje door de voetgangerstunnel (Antwerpen) leerde dat dit best 'gevaarlijk' is voor wandelaars daar de fietsers er met 'enorme' snelheden doorkoersen en vlak naast de mensen hun lichaam weten te scheuren.
'GAS boete' geven? Overdreven snelheid in een tunnel die open staat voor voetgangers en fietsers? :-D Is daar controle eigenlijk??? 8O |
Citaat:
Met of zonder onderbord - of afgebeelde fiets zie hieronder - die het "stapvoets fietsen" toelaat ? Citaat:
|
Dat bord waar u melding van maakte lijkt mij niet ééntje wat in een tunnel geplaast zal worden.
Het ging over de 'oude voetgangerstunnel' op LO niet die aan het galgenweel gelegen is. En in die 'oude tunnel' zag ik alleen maar het bord Maximumsnelheid 5km/u ![]() Een ander bord dan weer leerde: 'Dit is een VOETGANGERSTUNNEL, het fietsen wordt hier enkel stapvoets (5km/u) toegestaan als tegemoetkoming. Wees bijzonder voorzichtig tegenover de voetgangers.' Iets anders staat er niet of als er werken in uitvoering zijn de fietsers moeten afstappen en hun fiets aan de hand houden. Zo zie je maar ... :-D |
Vroeger was het in Antwerpen zo dat het volgende gold, ik vermoed dat dit nu nog steeds van toepassing is:
- fietsers en brommers nemen bij voorkeur de fietserstunnel die parallel gelegen is aan de Kennedytunnel, dus ter hoogte van het Zuid op de RO die uitkomt op LO ter hoogte van het Galgenweel. - de voetgangerstunnel die noordelijker ligt en op RO de binnenstad met de Beatrijslaan op LO verbindt, die is enkel geschikt voor voetgangers en fietsers tegen stapvoetse snelheid, bij voorkeur wandelt men dan naast de fiets. Brommers en snorfietsen (in werking) zijn er d'office verboden. Ik volg bij deze de ergernis van de draadstarter en kan beamen dat je steeds meer als voetganger in de voetgangerstunnel 'geterroriseerd' wordt door snel en rakelings fietsende lieden, die de regels aan hun laars lappen en de voetgangers in gevaar brengen doordat ze denken dat de tunnel het racecircuit van Francorchamps is. Meestal zijn de overtreders van hetzelfde type aso's die denken dat ze met de fiets tegen 35 km/h over het voetpad mogen scheuren, onachtzaam voor de echte zwakke weggebruikers die zich een hoedje schrikken als je niet verwacht dat die letterlijk je pad kruisen. Ik vrees dat het wachten is tot het eerste zware ongeval in de voetgangerstunnel met gekwetsten of zelfs doden vooraleer 't stad dit au sérieux zal nemen en er maatregelen zullen getroffen worden. Beetje zoals kruispunten pas heringericht worden nadat er een dodelijke botsing plaatsvond. Dat is helaas de trieste realiteit hoe onze overheden tov zulke problemen staan. |
Citaat:
|
Ik fiets aan ongeveer 10 km/u door die tunnel. Ik bel nooit om voetgangers te passeren. Ik wacht gewoon tot ik voorbij kan. Voetgangers hebben er voorrang. Maar inderdaad, de mooi het leven is mooi, mijn vrijheid mijn blijheid debielen zie je tegen twintig, dertig per uur, voetgangers uit de weg bellend door de tunnel sjezen als de automobilisten die ze normaal zijn. Laat ze dus maar fietsers verbieden in de konijnenpijp. 't Is toch maar een minderheid die respect kan opbrengen voor andermans vrijheid om op 't ge makje wijl een parleke doend de tunnel door te wandelen zonder de kinderen als honden te moeten koorden.
|
Citaat:
Een andere ergernis: kinderen die de hele tunnel lang zo hard mogelijk krijsen. Door de akoestiek doet dat echt pijn aan de oren. |
Citaat:
Citaat:
Van een heel klein kindje kan je dat nog verwachten, dat zal dat 'leuk' vinden al zittende in zijn buggy, daarnaast zijn er wel mensen die dat gewoon doen om lawaai te maken. 8O |
Citaat:
|
Er zijn er al een paar (toevallig nog niet in die tunnel) met hun fiets en hun smoelwerk tegen de grond gegaan die een voetpad als een racecircuit beschouwden.
De vraag is of ik juridisch gezien in feite wel verplicht ben uit te wijken waar ik als zwakke weggebruiker voorrang heb. Een fiets word in de wegcode als een zwakke weggebruiker beschouwd. Een voetganger ook. Maar is een voetganger niet een zwakkere weggebruiker ? Voorlopig dus niet. Fietsers opgelet dus. Ik wijk niet uit !! |
Citaat:
|
Citaat:
Nog een (letterlijke) dooddoener: fietsers die zonder licht rijden, omdat ze dan vinden dat ze te hard (?) moeten trappen om hun dynamo te activeren. Los van het feit dat je tegenwoordig ook losse lichtjes kan bevestigen, is dat toch echt wel een argument om van te steigeren ! Die fietsers de honderd jaar ervoor die waren dan 'sterker' of wat ? Watjes zijn het tegenwoordig ! |
Citaat:
|
Citaat:
Plicht van de fietsers Wegcode fietsers en bromfietsers ![]() |
Citaat:
Toen bestonden er nog geen gasboetes, dan was dat volgens mij direkt Oudaen in ;-). |
Citaat:
|
Citaat:
![]() |
Er wordt enkel gefilmd in de lift van de voetgangerstunnel. Dus IN de tunnel zelf is er geen enkele controle.
|
Citaat:
ik zie dat eigenlijk enkel gebeuren op plaatsen waar -geen fietspad is en de rijbaan eigenlijk te gevaarlijk is om te fietsen -de staat vd rijbaan zo erbarmelijk is dat er eigenlijk niet (veilig)gefietst kan worden uiteraard zouden die fietsers eigenlijk moeten afstappen, maar ik begrijp ook wel hoe t komt ... zou mijn pijlen dan ook eerder richten op de erbarmelijke inrichting vd infrastructuur ... nog zo iets : voetgangers die op t fietspad (cfr fietspad Antwerpse kaaien) kuieren, veelal toeristen, ... die mensen schrikken zich rot en hebben helemaal niet door dat ze op een fietspad wandelen ... niet moeilijk, dat staat ook nergens aangegeven, terwijl een bordje bij elke voetgangeroversteekplaats m.i. toch een minimum zou moeten zijn daar ... (fyi dit was geen pleidooi voor races op t fietspad op de scheldekaaien) Vlaamse politici en infrastructuurbeheerders zouden m.i. verplicht halfjaarlijks op studiereis (met de fiets) door NL moeten trekken ... echt, het verschil is beschamend (voor Vlaanderen)! |
Hoezo niet aangeduid? Zijn fietspaden dan niet gewoonlijk met rode steen gemaakt?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:10. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be